19.9.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Scénic – tekevätkö vanteet auton? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Scenic rullaa kaksikymppisillä vanteilla, taustalla näyttävyys ja ympäristöystävällisyys. Neljäs Renault Scénic hätkähdyttää 20-tuumaisilla vanteillaan. Lehdistökoeajoissa on totuttu huippuvarusteltuihin koeajoautoihin, jotka suurine vanteineen poikkeavat merkittävästi Suomeen saapuvista hinnat alkaen -malleista.Uudessa Scénicissä kuvien valtavat vanteet ovat kuitenkin vakiona. Taustalla on kaksi syytä: ensinnäkin suuret vanteet ovat muodikkaat. Toiseksi: renkaan vierintävastus laskee halkaisijaa kasvattamalla. Päät kääntyvät ja maapallon tilanne helpottuu hieman, nerokasta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukava vai epämukava?Entä mukavuus? Se on ranskalaisille tärkeää, joten ”kaksikymppisille” ei ole kiedottu ultramatalaprofiilisia sporttirenkaita. Rengaskoko on erikoinen 195/55 R20, eli renkaassa on ajoa pehmittävää sivuprofiilia tavallisen 16-tuumaisen pyörän verran.Lupauksista huolimatta Renault Scénic kulkee kuin 20-tuumaisilla liikkuvan auton voisi olettaa: meno on varsin täristävää. Pääsyy kovuuteen lienee koeajoauton korkeat eko-rengaspaineet: 2,8 baria. Jos vierintävastuksesta tinkii, voi paineet laskea edessä 2,6 ja takana 2,5 bariin.Varsinaisessa ajettavuudessa ei ole moitittavaa. Ohjaus on luonnollisen tuntuinen, joskaan ei varsinaisesti tunnokas.Näyttävä ulkonäköIsojen pyörien ansiosta autosta on saatu menevän ja modernin näköinen. Isoveljensä Espacen tavoin Scenicin muotoilua on viety perinteisestä tila-autosta muodinmukaiseen crossoveriin päin. Auto on 20 milliä edeltäjäänsä leveämpi ja maavara on kasvanut peräti 40 millimetriä.Menevää asentoa tukee kurvikkaan korin kaksivärimaalaus. Etenkin kuvissa valkoisena esiintyvä perus-Scénic näyttää oikeasti makealle. Sininen auto on 228 milliä pidempi Grand Scénic, joka pystyine takalamppuineen näyttää konservatiivisemmalta tila-autolta.Lue lisää uudesta Renault Scenicistä lähiaikoina Moottori.fi:ssä julkaistavasta koeajosta!Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?