23.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: täyssähköinen farmariauto MG 5 on vihdoin Suomessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2020 esitelty MG 5 on saapunut Suomen markkinoille. Erityisen kiinnostavan mallista tekee sen farmarikori – pitkiä tavaratiloja onkin jo ehditty odotella jonkin aikaa Suomen sähköautovalikoimaan. Aiemmin ikonisista brittiautoistaan tunnetun, nykyään kiinalaistuneen sähköautonvalmistaja MG:n tuotteet ovat vihdoin saapuneet myös Suomeen. Merkillä ei ole Suomessa varsinaista maahantuojaa, vaan Hedin Automotive tuo ajamattomia autoja ”käytettyinä” Ruotsista. Moottori kävi tutustumassa pikaisesti kahteenkin eri malliin, ja ensiksi näistä tutustutaan MG 5 -farmariin.Edullisia täyssähköisiä farmariautoja on odoteltu jo jonkin aikaa Suomeen. Suurin osa sähköautoista on ollut tähän saakka crossover-tyylisiä, ja matalampikorisetkin sedaneita tai viisiovisia viistoperiä. Farmari on kuitenkin tilaa tarvitsevalle usein se miellyttävin vaihtoehto, ja ainoa tällainen markkinoilla on ollut Porsche Taycan Cross Turismo, jonka hankinta jää suurimmalla osaa päiväunien tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMeille uutta, joillekin vanhaaMG 5 on jo useamman vuoden vanha malli. Se lanseerattiin vuonna 2020, ja se rakentuu perusrakenteelle, jolle rakennetaan sähköautojen lisäksi lataushybridejä. Pituutta autolla on 4 600 mm, leveyttä 1 818 mm ja korkeutta 1 521 mm. Akseliväliksi kerrotaan 2 659 mm. Tämä vertautuu esimerkiksi aika lähelle Volkswagen Golf Variant ja Toyota Corolla Touring Sports -farmareiden mittoja. Auto on saatavilla kahdella eri akkukapasiteetilla: 50,3 tai 61,1 kilowattituntia. Pienemmässä akuissa käytetään LFP- ja isommassa NMC-akkukemiaa. WLTP-toimintamatka on pienemmällä akulla 310 ja isommalla 380 kilometriä.Pikalataus tapahtuu pieniakkuisten mallien kohdalla korkeintaan 70 kilowatin teholla, eikä isompiakkuisen 87 kW myöskään huimaa päätä. Autoille luvataan kuitenkin varsin tasaista latauskäyrää, mutta sen tutkiminen jää Moottorin osalta varsinaiseen koeajoon. Vaihtovirtalataus on kolmivaiheinen, ja 16 A virran vastaanottaminen tarkoittaa täten 11 kW:n lataustehoa. Auto tukee myös V2L-virran ulosottoa 2,2 kW:n teholla. Mielenkiintoista teknisissä tiedoissa on se, että pienempiakkuisista malleista tehoa irtoaa 130 kilowattia (177 hv) ja isompiakkuisista 115 kW (156 hv). Yleensä automaailmassa tehoerot kallistuvat nimenomaan sen isompiakkuisen hyväksi. Tästä huolimatta autoille ilmoitetaan sama 7,7 sekunnin nollasta sataan kiihtyvyys. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 185 km/h ja vetomassaksi 500 kilogrammaa.Ei kovin kookas konttiJa sitten sitä farmariosastoa: tavaratilan vetävyydeksi ilmoitetaan 479 litraa, ja takapenkit kaadettuna 1 367 l. Tilavuus jää siis selvästi esimerkiksi edellä mainittujen Golfin (548–1 574 l) ja Corollan (596–1 606 l) konteista.Kontti on muodoltaan syvä, mutta lyhyt, ja se muistuttaa ikään kuin jatkettua viistoperän tavaratilaa. Aivan siihen mihin suurin osa farmarikuskeista on tottunut, ei siis ylletä sähköautojen parissa vieläkään. Istuimet taittuvat 40/60-suhteessa.Auton mittaristo on mallia digitaalinen, ja seitsemäntuumainen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on 10,25-tuumainen.Lyhyellä koeajolla auto tuntuu varsin hyvälle. Voimalinjan toiminta on viiveetöntä, mutta pehmeää. Alusta vaikuttaa ensituntumalta mukavuuspainotteiselta. Laatuvaikutelma vaikuttaisi myös olevan paremmalla tasolla kuin esimerkiksi MG:n kanssa samaan SAIC-konserniin kuuluvan Maxuksen tuotteissa. Ainoat selvästi erottuvat ”kiinalaisuudet” ovat kuljettajan istuin (jonka tilalle ei saa parempaa lisävarustelullakaan) ja töksähtelevät ajoavustimet. Tarkemmin ajotuntumiin ja havaintoihin palataan kuitenkin myöhemmin kunhan auto saadaan varsinaiseen pidempään koeajoon.Hienosti hinnoiteltuHedin Automotive Oy:n toimitusjohtaja Mikko Mykrä kertoo, että MG:t on hinnoiteltu niin, ettei kenenkään kannattaisi lähteä ostamaan niitä uutena Ruotsin puolelta, ja tämä vaikuttaa todella pitävän paikkansa.MG 5:n latausportti sijaitsee auton keulassa.Pienemmällä akulla ja hinnat alkaen Comfort-varustelulla MG 5 kustantaa 29 900 euroa. Isomman akun halutessaan pakettiin kuuluu aina myös parempi Luxury-varustelu, jolloin hintaa tulee 34 900 e.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous