3.5.2024

Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen

Kuva Manu Tuppurainen

Teslan Model Y:n uusin versio laajentaa Suomen suosituimman sähköauton mallistoa. Iso akku ja takaveto tekevät siitä varsin houkuttelevan.

Tesla Model Y -mallia rekisteröitiin viime vuonna melkein kuin Corollaa. Toyota Corolla on ollut suomalaisten suosikkiauto iät ja ajat, mutta nyt Teslan Model Y on lähes syrjäyttänyt sen yhden vuoden rekisteröintitilastoissa.

Tesla oli viime vuonna Suomen suosituin sähköauto. Kun Corollaa rekisteröitiin Suomessa viime vuonna 5 105 kappaletta, Tesla jäi vain parinsadan autoyksilön päähän, Model Y:tä rekisteröitiin viime vuonna 4 904 kappaletta. Sähköautoista toiseksi eniten rekisteröintimääriä keräsi Skoda Enyaq -malli.

Suuri syy Teslan nousulla Suomen toiseksi suosituimmaksi autoksi ja suosituimmaksi sähköautoksi on Teslan aloittamat hintojen laskut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nyt neljä mallia mistä valita

Teslan Model Y:n alkaen hinta on 46 590 euroa. Tällöin kysymyksessä on pienemmällä akulla varustettu takavetoinen malli. Seuraava malli Model Y:n mallistossa on aiemmin ollut isommalla akulla varustettu nelivetoinen mallli, jonka hinta on 54 590 euroa.

Tesla on tehnyt nyt pelilikkeen ja tuonut Y-mallistaan uuden mallin, joka sijoittuu hinnat alkaen -mallin ja isommalla akulla varustetun nelivetoisen mallin väliin. Malli on isommalla akulla varustettu takavetoinen Model Y Long Range RWD -malli, jonka hinta on 51 590 euroa.

Lisäksi malliston huipulla on yli 60 000 euroa maksava Performance-malli.

Tesla ei kerro autojensa akkujen energiasisältöä, mutta auton WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 14,9 kilowattituntia ja auton WLTP-toimintamatka on 600 kilometriä, kun autoon on valittu Teslan 19-tuumaiset renkaat Gemini-vanteilla. Tuumaa isoimmilla 20-tuumaisilla Induction-vanteilla WLTP-säde putoaa 565 kilometriin.

Maksimipikalatausteho mallissa on 250 kilowattia eli sama kuin neliveto- ja Performance-mallissa. Suorituskyky puolestaan jää hinnat alkaen -mallin ja nelivetoisen mallin väliin, nollasta sataan Tesla ilmoittaa auton kiihtyvän tasan 6 sekunnissa.

Monelta osin erinomainen

Model Y:stä on helppo uskoa, että auto on saavuttanut suosion, varsinkin kun sähköautojen hinnat ovat pudonneet. Tesla Model Y on monelta osin erinomainen auto. Tilat kelpaavat jopa nukkumiseen, tavaratila on valtavan kokoinen, tilava ja muunneltava, lisätavaratilaa löytyy vielä auton keulalta. 

Auton ohjaus on erittäin napakka, sport-asetuksella joidenkin makuun jopa liiankin jäykkä ja istuinergonomia esimerkiksi etumatkustajilla on todella hyvä. Auton infotainmentin käyttöliittymä myös todella hyvä, vaikkakin jokaikisen säädön, aina ratin korkeus- ja syvyyssäädöistä lähtien joutuu kaivamaan valikoiden takaa. Tämän puolen Tesla osaa erinomaisesti.

Yksinkertaiset ja pelkistetyt sisätilat ovat myös tyylikkäät ja varmasti erittäin monien mieleen. Näiden lisäksi Tesla vielä tunnetaan siitä, että se latautuu erittäin hyvin. Myös suorituskyky takavetoisessa versiossa on aivan riittävä, nelivetoisessa ja varsinkin Performance-mallissa jopa överi.

Alustatuntuma Model Y:ssä on kuitenkin armottoman huono, melkein kauhea, voisi sanoa. Rengasmelu Model Y:ssä on korostuneen kova, harvassa autossa rengasäänet tulevat samalla tavalla läpi kevään karheilla asfalteillakaan ja äänimaailmaa korostaa vielä karkea alusta. Model Y alusta on kyllä tukeva, mutta samalla äärimmäisen pintakova ja kolahteleva, varsinkin paikka paikan vieressä -tiestöömme se ei sovi yhtään. Model Y ei pärjää niissä tilanteissa, kun auton alustalta odotetaan mukavuutta.

Tesla on kuitenkin saavuttanut paikkansa suomalaisten, kuten monien muidenkin kansallisuuksien sydämissä ja nyt myyntiin tulleelle isommalla akulla varustettulle takavetoiselle versiolle voisi kuvitella hyvin myytiä.  

Malli tuli Teslan mallistoon jopa tarpeeseen, sillä toimintamatkan perään sähköautoissa aina huudetaan, ja nyt sitä on tullut lisää, mutta moni ei tarvitse välttämättä nelivetoa eikä varsinkaan nelivetoversion rajua suorituskykyä – eikä ole myöskään valmis maksamaan siitä.

Model Y:n uuden version tarkempiin ominaisuuksiin palaamme Moottorin pidemmässä koeajossamme myöhemmin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat