27.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model Y – suurempi kuin kolme Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Tavallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model Y pyrkii annostelemaan suositun Model 3:n ainekset trendikkäillä crossover-mausteilla. Erot ovat paikoin sangen teslamaisia. Hyvää: voimalinja, kulutus, tilat varauksin. Huonoa: alusta, Model 3 tuntuu hiotummalta. Tesla Model Y on ymmärrettävä lisäys amerikkalaisen sähköautovalmistajan valikoimaan. Model 3:n suosion jälkeen seuraavaksi hitiksi haluttiin samaa ideaa, mutta crossover-luokkaan sovitettuna. Lisäksi merkki halusi tarjota suuremman auton asiakkaille, joille porrasperäinen kolmonen on turhan pieni.Varsinaisesti Model Y:n tarina alkaa vuodesta 2015, jolloin Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kiusoitteli auton saavan järkälemäisen tila-auto Model X:n tavoin siipiovet. Nimipoliittisestikin olisi helpompaa mieltää X ja Y lähisukulaisiksi. Matkan varrella suunnitelmat muuttuivat, ja lopulta vuonna 2019 esiteltiin uusittu näkemys Model Y:stä, joka on tilavampi ja lähinnä korkeampi versio Model 3:sta.Model Y on toki saanut joukon omiakin uudistuksia. Teslan uuden ja odotetun Berliinin tehtaan kerrotaan valmistavan Y:n lukuisten rakennepäivitysten kera. Jo alusta alkaen Model Y on varustettu ilmalämpöpumpulla, joka ennätti saapua sisarmalli kolmoseenkin päivitysaaltojen myötä. Ketterän kehityksen yhtiönä Teslan malliston eri vaiheiden seuraaminen kelpaisi omaksi harrastuksekseen.Lopulta Model 3 ja Model Y jakavat noin 70 prosenttia komponenteistaan. Autoilla on pituuseroa noin kuusi ja korkeuseroa noin 18 senttiä. Maavaraa Model Y:stä löytyy 167 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiukan samaaKuljettajan paikalle istahdettaessa Model Y tuo ymmärrettävästi mieleen sisarmallinsa. Sama ylipelkistetty kojelautadesign, sama 15-tuumainen vaakasuuntainen kosketusnäyttö ja samat hallintalaitteet. Ajoasento vain on marginaalisesti pystympi. Peilien ja ohjauspyörän säätäminen tapahtuu Teslalle tuttuun tapaan asetusvalikoiden kautta, joten vipuja ja painikkeita ei kannata hamuilla. Useampi valmistaja voisi ottaa oppia Teslan älypuhelimen latausalustasta, joka jättää puhelimen näkyville.Myös tietoviihdejärjestelmä on edelleen eräs Teslan vahvuuksista. Vaikka moni saattaakin sitä aluksi vierastaa, suuri tablettimainen näyttö on lopulta loistava tapa hallita useimpia auton asetuksia ja toimintoja. Pyyhkimien hienosäädön kaltaisia toimintoja voisi tosin mielellään hoitaa ilman näytön näpräämistä. Varsinaista mittaristoakaan ei ole ikävä, mutta tuulilasin heijastusnäyttö olisi mainio lisä.Lisäksi kuljettajalla on mahdollisuus käyttää Teslan alati päivittyviä Autopilot-ajoavustintoimintoja, joiden taso on vähintäänkin vaihteleva. Lisävarustelistalta löytyy myös Autopilotin lisätoimintoja niitä kaipaaville.Hiukan enemmänVarsinaisesti Model Y pääsee omalle alueelleen takaistuimella. Tilaero Model 3:een verrattuna on tuntuva, ja polvitilaa löytyy kiitettävästi. Korkeasta katosta huolimatta istuinosa on kuitenkin matalalla, mikä jättää reisituen vajaaksi, ja jalkaterät mahtuvat huonosti etuistuinten alle. Selkänojien kallistusta voi säätää, ja nojat voi myös kaataa suhteessa 40/20/40. Model Y:ssä on panostettu myös autossa nukkumiseen. Tummennettu yksiosainen verhoton panoraamalasikatto antaa mahtavan näkymän taivaalle. Takapenkit kaadettuna autoon mahtuu makaamaan noin 180 cm pitkä henkilö, ja autosta löytyy sopiva tila myös ilmastoinnin käyttämiseen yöpymisen aikana.Tavaratilan suhteen Model Y tekee suurimman pesäeron pikkuveljeensä verrattuna. Perusmuodossaan 854-litrainen kontti on pitkä, ja iso takaluukku mahdollistaa tilan helpon hyödyntämisen. Lisäksi löytyy tietenkin 117 litran etutavaratila. Tulossa on myös seitsenpaikkainen malli, mutta ajatus lisäistuimista ei suoraan sanottuna houkuttele edes tilapäiskäyttöä silmällä pitäen.Väärin pidettyVuonna 2010 Apple julkisti iPhone 4:n, joka toi upean teräspantaisen muotoilun älypuhelinsarjaan. Pian toimitusten alettua alkoivat myös kommentit siitä, että puhelin menetti merkittävän osan kuuluvuudestaan, jos sitä piti puhelun aikana kädessä. Tuolloin omenalaivaa luotsannut Steve Jobs kommentoi asiaa, että “väärin pidetty”.Vastaavalta ajatukselta on vaikea välttyä Model Y:n tavaratilan kanssa kun uskaltaudun kysymään hattuhyllyn puutteesta. Saan vastaukseksi perustelun, että tummennettu takalasi ajaa saman asian, minkä lisäksi tavaratilan pohjan ja keulan säilytystilat on tarkoitettu arvokkaammille tavaroille, ja eihän autossa edes tulisi säilyttää mitään yön yli. Kyse ei selvästi ole ensimmäisestä kerrasta, kun tätä kysytään.Model Y:ssä on siis enemmän tilaa kuin Model 3:ssa, mutta sen hyödyntäminen vaatii entistä tiukemmin valmistajansa mielikuvien mukaista käyttämistä. Jopa äänieristyksen ja turvallisuuden kannalta hattuhylly ei olisi huono idea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivattomasti sähkölläLiikenteessä Model Y muistuttaa Teslan etulyöntiasemasta, mitä sähkövoimalinjoihin tulee. Korkeammasta otsapinta-alasta ja sitä kautta suuremmasta käytännön ilmanvastuksesta huolimatta Model Y:n kulutuslukemat pysyivät koeajolenkillä hyvällä tolalla. Tämän lisäksi Teslat ovat yleisesti olleet melko arvattavia kumppaneita jäljellä olevan toimintamatkan ja lataamisen suhteen – nyt oli kyse vain parin tunnin ensitutustumisesta, joten pidempiaikaisen koeajon teemme myöhemmin. Sekin lupaa hyvää, että käytössä on yleisten latauspisteiden lisäksi Teslan oma Supercharger-asemaverkosto.Ajettavuuteen on jostain syystä haluttu antaa urheilullisia piirteitä. Ohjaus on turhan nopea ja reagointi kaasupolkimeen yllättävän kulmikasta, kun ottaa huomioon Model Y:n tila-automaisuuden. Nelivetoisen Long Range -mallin suorituskyky riittää mainiosti eikä mieleen tule tilannetta, jossa muhkeahko Y kannattaisi varustaa myöhemmin saapuvalla Performance-voimalinjalla.Tilattu 90 sekunnissaTesla on ideoinut auton tilausprosessin tavalla, joka tuntuu kilpailijoiden 70-sivuisten luksusautohinnastojen kohdalla suorastaan raikkaalta. Model Y:hyn voi valita ainoastaan värit (sisä ja ulko), vetokoukun, vannekoon ja ajoavustinpaketit. Valmistajan mukaan auton tilauksesta selviääkin alle kahdessa minuutissa.Model Y Long Range AWD:n hinnat alkavat noin 66 682 eurosta, eli hintaeroa vastaavaan Model 3:een kertyy reilut 7 000 euroa. Takavetoversioita ei ole horisontissa. Kovin kilpailija muodostuneekin juuri Model 3:sta, joka tarjoaa Teslan parhaat puolet osin tasapainoisemmassa paketissa. Toisaalta jos arkeen kuuluvat esimerkiksi kookkaat harrastusvälineet, voi Model Y:n lisätila olla harkitsemisen arvoinen asia. Silti mallien välille jää kaipaamaan rohkeampaa erottautumista. Teksti, kuvat ja video: Aake KinnunenArtikkeli julkaistu alunperin marraskuussa 2021. Tesla Model Y Long Range AWD Hinta alkaen 66 682 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 100 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 324 kW (441 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75,0 / 70,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 250 kW. Toimintamatka 507 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 217 km/h Mitat pituus 4751 mm, leveys 1921 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2890 mm Tavaratila: 854–2 041 litraa + 117 litraa keulatila l Omamassa: 2003 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 80 000 km, ajoakku 8 vuotta / 192 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla