23.5.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Supra – Tarina siitä, kuinka Toyota teki BMW:n osista paremman auton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toytoa GR Supra on japanilainen näkemys siitä, mitä saksalaisosilla voi saada aikaan. Toyota Supra on ehkä vuoden hypetetyin auto. Tarina alkoi vuosikymmenen alussa, ja vuonna 2014 valmistaja esitteli enteilevän FT-1 -konseptiauton. Yhteistyöstä BMW:n kanssa puhuttiin paljon, ja lopulta viime syksynä pääsimme testaamaan Supran prototyyppiä Espanjassa.Supran prototyyppi Jaraman moottoriradalla.Kehitys on päättynyt häiveteippauksen poistoon. Auton nimikin on vaihtunut Toyota GR Supraksi: Gazoo Racingiin viittaavan tunnuksen kerrotaan juontavan tuotemerkkisyistä, eli ilmeisesti jonkin muun toimialan tekijä on vienyt oikeudet pelkkään Supra-nimeen. Tai sitten GR-tunnuksella halutaan vain muistuttaa Toyotan sporttipuolesta, mutta tarinaa pitää vähän pönkittää tekosyyllä.Supran prototyyppi tuntui syksyllä hyvin valmiilta. Sen BMW-taustan tunnisti, mutta niin huomasi myös Toyotan kädenjäljen. Koeajossa pohdin, onko Toyota tehnyt BMW-osista BMW:tä paremman auton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTada-san ja taustatPrototyyppiä ajettiin Madridin ympärystän maanteillä ja Jaraman kilparadalla. Sama areena on näyttämönä myös GR Supralle.Auto on Toyotalle selkeästi tärkeä: maantielenkillä on mittaa, aikataulu sallii tuotteeseen tutustumisen ja kuvaamisellekin on jätetty reilusti aikaa. Myös itse pääinsinööri, GT86-urheiluautonkin takana ollut Tetsuya Tada, on paikalla kertomassa autosta.Kysymykseeni "mikä on muuttunut syksystä?" Tada-san vastaa yllättävästi: lähes kaikki, erityisesti ohjaus, äänimaailman hienosäätö ja ajonvakautuksen toiminta.Miltä se tuntuu?Ajokokemus tukee väitteitä. Supran ohjaus oli jo prototyypissä ihan hyvä. Ei ehkä yhtä kirkas kuin GT86:ssa, mutta hienoisen vaimennuksen takaa löytyi luonnollisuutta. Nyt valmiissa autossa ohjaukseen on saatu annos kirkkautta lisää. Ei se vieläkään tarjoa samaa tuntumaa kuin GT86, mutta etenkin urheilullisemmalla asetuksella (vaihtoehtoja on vain normaali ja muokattava Sport, mainio yksinkertaistus) se hoitaa tehtävänsä hienosti. Muistikuva sanoisi Supran ohjauksen olevan vähän eloisampi ja herkempi kuin M-Sport -varustellussa uudessa 3-sarjassa, mutta tämä väite kannattaa ottaa varauksella.Supran sisätiloista tunnistaa BMW-juuret, mutta yleisilme on silti erilainen. Ohjauspyörän kehä oh baijerilaisia ohuempi ja mittaristo poikkeaa täysin BMW-tyylistä. iDrive sen sijaan on oma itsensä – kunpa se leviäisi muihinkin Toyotiin...Ihana rivikuutonenÄänimaailma on myös kehittynyt. Eurooppa-mallin Supran pakoputkiston kerrotaan olevan lakisyistä hiljaisempi kuin Yhdysvaltojen markkina-alueella, ja kieltämättä pakoääniä voisi olla enemmänkin. Imupuoli sen sijaan kuuluu hienosti sisään: turbon herääminen ja rivikuutoselle luontainen sointi tulevat selvästi läpi. Sport-asetuksilla luonnollisia ääniä täydennetään kaiuttimella, mutta Tada-san painottaa halunneensa jättää keinoäänen minimiin. Lopputulos on onnistuneen luonteikas, etenkin näin nelosmoottorien valtakaudella.BMW:n B58B30-rivikuutonen on upea moottori: sitkeä, sivistynyt, innokkaasti kiertävä ja voimakas. Jostain syystä Supran 340 hevosvoimaa myös tuntuvat tehokkaammilta kuin saman perusrakenteen jakavan Z4 M40i:n vastaava teholukema. Ei auto mikään järjetön raketti ole, mutta runsas vääntö ja tekee ajamisesta vaivatonta, ja kyllä täyskaasulla selkä painuu penkkiin ihan tarpeeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEheä ja tasapainoinenTeho ei dominoi. Enemmän Suprassa miellyttää paketin eheys: yksikään osa-alue ei nouse toisensa päälle, vaan auto tuntuu erittäin hiotuolta kokonaisuudelta. Voimavarat, pito, alustan toiminta… kokonaisuus on harmoninen, selkeän vision tulos.Havainto on erittäin tärkeä siksi, että BMW:n ja Toyotan yhteistyöautolla oli riski päätyä ristiriitaiseksi kompromissiksi. Tada-san paljastaa Toyotan painostaneen BMW:tä urheilullisempaan suuntaan yhteistyön alkuvaiheilla. Sen jälkeen vaaditut kiinnekohdat lukittiin ja tiimit lähtivät eri teille.Vaikka tuntuu uskomattomalta, etteivät Toyotan ja BMW:n kehitystiimit olisi edes keskustelleet keskenään, tuntuvat lopputulokset aivan omilta autoiltaan. Supra on selkeästi Z4:sta urheilullisempi auto.Toistaiseksi Supran hinta Suomessa on avoinna. Eurot ratkaisevat hurjasti, kilpaileehan auto samoista asiakkaista esimerkiksi BMW M240i:n ja M2:n lisäksi esimerkiksi Porsche Caymanin ja miksei Jaguar F-Typenkin kanssa. Ottamatta hintaa huomioon voi vain todeta alkuperäisen väitteen taitavan yhtä pitää paikkaansa: Toyotan Supra saattaa yhä olla paras ja tasapainoisin ajajan auto, joka BMW-pohjaisista osista rakennetaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa