5.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 800 XCA – Maastokelpoisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän vuoden ikäinen Tiger 800 -mallisto kokee yli 200 uudistusta, joiden luvataan tekevän keskikoon seikkailupyörästä vieläkin monipuolisemman. Entistä lyhyempi ykkösvaihde ja uusi Offroad Pro -ajomoodi viittaavat siihen, että uuden Triumph Tiger 800 XCA:n pitäisi selvitä yhä paremmin maasto-olosuhteissa. Se selviää vain kokeilemalla. Marokon Marrakesh on mitä mainioin paikka maasto-ominaisuuksien selvittämiseen kahden päivän koeajossa.Aluksi lyhyt siirtymä aavikon reunalle, jossa pysähdys ja ajomoodin vaihto Offroad Pro -tilaan. Offroad -ajotiloihin siirtymistä ei turvallisuussyistä voi tehdä vauhdissa, vaan se onnistuu vain paikallaan ollessa. Offroad Pro -tilassa ABS ja luistonesto ovat pois päältä, joten kaikki vastuu siirtyy kuljettajalle. Pyörän suuresta fyysisestä koosta huolimatta Tigerin käsittely kovapohjaisilla ajourilla on kevyttä ja helppoa.Pehmeiden joenuomien kohdalla lyhyempi ykkösvaihde pääsee oikeuksiinsa. Seisaaltaan ajamiseen löytyy luonteva ajoasento, eikä aikaisempaan verrattuna 10 milliä taaksepäin siirretty ohjaustanko tule häiritsevän lähelle. Aavikkoajeluun on vaihdettu alle karkeakuvioiset Pirelli Scorpion Rally -renkaat matalilla ilmanpaineilla ja jousitus säädetty maastoajoon sopivaksi, joten etenemiskyky pehmeälläkin hiekalla on mainiota.Nopeammilla osuuksilla etujousitus pohjaa pari kertaa sadeveden kuluttamia uria ylitettäessä, joten jousitusta voisi säätää vieläkin tiukemmalle. Kun ajotila vaihdetaan Offroad-asetukseen, ovat ABS ja luistonesto toiminnassa mutta sallivat jonkin verran luistoa renkaille. Omalla tavallaan se tuo turvallisuuden tunnetta ajamiseen, mutta samalla häiritsee ylämäkiin kiihdyttämistä kun moottoritehoa leikataan ja luistonesto heikentää kiihtyvyyttä kaasua käännettäessä.Maastoajon osalta uusi Tiger 800 yllättää positiivisesti ominaisuuksillaan. On aika siirtyä maantielle ja jatkaa koeajoa. Palataan kokonaisvaltaisemmin uutuuden ominaisuuksiin koeajoartikkelin merkeissä myöhemmin.Triumph Tiger 800 XCA Moottori: 3-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 800 cc Teho: 95 hv (70 kW) / 9500 r/min Vääntö: 79 Nm / 8050 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 840-860 mm Kuivapaino: 208 kg Tankki: 19 litraa Hinta: 19 150 € (Tiger 800-mallsto alkaen 15 300 €)Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa