3.4.2017 Ajoneuvot Maistiainen: uusi akku tekee Volkswagen e-Golfista kenties markkinoiden parhaan sähköauton Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se tuntuu tavalliselta Volkswagen Golfilta, mutta sähköllä yli 200 kilometriä. Volkswagen Golfin tuoreen kasvojenkohotuksen ehkäpä paras muutos kohdistuu e-Golfiin. Perheauton sähköpainos on ennestäänkin todettu erittäin toimivaksi, mutta sen käyttökelpoisuutta on rajoittanut pienehkön 24,2 kilowattitunnin akun toimintamatka.Nyt akku on kasvatettu 35,8 kilowattituntiin. Virallinen NEDC-kulutusmittaus antaa uutukaisen toimintamatkaksi 300 kilometriä, kun aiempi lupaus oli vain 190.Volkswagen kertoo suuremman akun riittävän tyypillisessä ajotilanteessa noin 200 kilometriin. Käytännössä se tarkoittaa 17,9 kilowattitunnin kulutusta sataa kilometriä kohden – säästäväinen kuljettaja voi hyvinkin päästä pienemmällä ja pidemmälle.Loppujen lopuksi sähköautojen kehitys on ollut varsin huimaa. Vasemmalla kuvauspaikalla pyörähtänyt Mitsubishi i-MiEV.Golfin akku latautuu CCS-pikalatauksella tasavirralla 40 kilowatin teholla, eli 80 prosentin lataus saavutetaan 45 minuutissa. Tavallisesta Type 2 -asemasta sähköä siirtyy on 7,2 kilowatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVikkelän ja vaivatonVolkswagen e-Golf on saanut myös lisää tehoa. Sähkömoottorin huipputeho on noussut 115 hevosvoimasta (85 kW) 136 hevosvoimaan (100 kW).Käytännössä sadan kilowatin sähkömoottori kuljettaa Golfia iloisesti. Etenkin taajamanopeuksissa auto vaihtaa nopeutta terhakkaasti. Vauhdin myötä kiihtyvyydentunne hidastuu ajovastuksien kasvaessa ja sähkömoottorin hiipuessa, mutta laiskaksi autoa ei voi moittia.Ihan kuin tavallinen GolfVolkswagen e-Golfin vahvuus on edelleen henkilöautomaisuus. Auto näyttää ja tuntuu tavalliselta Golfilta, mitä nyt tehoelektroniikan hentoinen ujellus on korvannut polttomoottorin ääntelyn.Viimeksi koeajettuun Golf 1.5 TSI Evoon verrattuna e-Golf tuntuu hieman raskaammalta, mitä se tietysti akun vuoksi onkin. Parin sadan lisäkilon vuoksi alusta on hieman jäykentynyt, minkä huomaa hieman pintakovemmasta kyydistä, mutta epämukavaksi autoa ei voi moittia. Kaarteissa e-Golf on hieman rauhallisempi, mutta edelleen tasapainoinen ja kyvykäs.Sähköautoa noin 40 000 euron hintaluokasta etsivälle 42 282 eurosta alkava Volkswagen e-Golf tarjoaa erittäin kiinnostavan vaihtoehdon. Noin 200 kilometrin toimintamatkalla se ei vieläkään ehkä riitä kaikille diesel- tai bensiinimoottorin korvaajaksi, mutta nyt e-Golf tarjoaa sähköisen vaihtoehdon entistä useammalle Golfia etsivälle.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa