24.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volvo XC60 T8 AWD Long Range – lisää sähköä, voimaa ja toimintamatkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi Volvo XC60 T8 saa merkittävän päivityksen vuodelle 2022, kun akkukapasiteetti kasvaa lukemaan 18,8 kWh. Tämä tarkoittaa lähes 80 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Volvo uudisti XC60-mallistoa kesällä kevyellä faceliftillä. Yksi merkittävimmistä päivityksistä oli Volvon sähköautoista tuttuun Android-pohjaiseen multimediajärjestelmään siirtyminen. Nyt malliston suosituimmat lataushybridit saavat kaivatun teknisen päivityksen, kun akkukapasiteettia kasvatetaan ja sähkömoottorin tehoa nostetaan. Näiden muutosten myötä Volvo XC60 Recharge -mallit ottavat ison harppauksen sähköisten ominaisuuksien saralla.Android-pohjaisen järjestelmän myötä myös ajotilan valinnat löytyvät vain kosketusnäytön takaa.Uudistuneen mallin akun kokonaiskapasiteetiksi kirjataan 18,8 kWh, josta käytettävissä on 14,9 kWh. Tässä on merkittävä parannus edellisiin malleihin, joissa vastaavat luvut olivat 11,6 kWh ja 9,9 kWh. Vuosien varrella akkutekniikka on kehittynyt sen verran, että kapasiteetin kasvusta huolimatta akun fyysinen koko on säilynyt ennallaan, eikä siis vaikuta auton tiloihin. Kasvaneen kapasiteetin myötä sähköinen toimintamatka on kasvanut ja on WLTP-syklin mukaisesti parhaimmillaan 77 kilometriä. Verotukseen vaikuttavat CO2-päästöt vaihtelevat välillä 23-26 g/km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää sähkövoimaaAkun kasvun lisäksi Volvo on päivittänyt taka-akselilta löytyvän sähkömoottorin aiempaa tehokkaammaksi. Uusien mallien sähkömoottorin teholukemaksi kerrotaan 107 kW (145 hv) ja vääntöä on tarjolla 309 Nm. Uutuus tulee tarjolle sekä T6 että T8 -mallina. Sähkömoottorin lisäksi myös polttomoori on kokenut pieniä päivityksiä ja samassa järjestyksessä mallien kokonaistehoiksi kirjataan 257 kW (350 hv) ja 335 kW (455 hv).Ulkoiset muutokset ovat hyvin vähäisiä. Esimerkiksi pakoputkien ulostulot eivät ole enää näkyvillä.Pääsimme tutustumaan pikaisesti Belgiassa XC60 T8 AWD -malliin. Pelkällä sähköllä pärjää nyt entistä vaivattomammin kaikissa ajotilanteissa. Jos aiemmin maantienopeudet alkoivat olla sähkömoottorin voimavarojen rajalla, nyt päästöttömästi pääsee helposti moottoritienopeuksiin saakka. Voimalinjan toiminnan suhteen uusi ominaisuus on monista sähköautoista tuttu yhden polkimen ajo. Jarrupoljinta ei siis tarvitse käyttää auton pysäyttämiseksi, vaan auto hidastaa pehmeästi pysähdyksiin saakka kaasupolkimen noston jälkeen. Pikaisella koeajolla pelkällä sähköllä päästiin noin 60 kilometriä, vaikka ajotapaa ei voi kehua taloudelliseksi.Kaikkea tehoa pyydettäessä polttomoottorin käynnistyy nopeasti ja löytää asiallisen nopeasti oikean toiminta-alueen. 2,0-litraisen bensakoneen äänimaailmaa on hiottu hienostuneempaan suuntaan. Osittainen kiitos tästä kuuluu kaiuttimista tuleville äänimaailman täydennyksille.Kuljettajan paikalla palikat ovat hyvin kohdallaan.Voimalinjan lisäksi auton lämmitysominaisuuksia on päivitetty puhtaampaan suuntaan. Aikaisemmin talvikelillä ohjaamon lämpö on pääasiassa tuotettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, mutta nyt kasvaneen akkukapasiteetin ansiosta Volvo on varustanut uudet lataushybridit tehokkaammalla sähkövastuksella.Isompi akku ja tehokkaampi sähkömoottori tulevat päivityksenä kaikkiin SPA-rakenteen ladattaviin hybrideihin. Näitä ovat siis 60-sarjalaisten lisäksi 90-sarjan autot. Ensimmäiset maahantuojan markkinointitermiä ”Long Range” kantavat mallit saapuvat Suomeen loppuvuodesta.Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaKoeajo: Volvo XC60 B4 kulkee dieselillä, mutta sai sisäänsä palan sähkö-Volvoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin