4.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 – Lippulaivan paluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MT-10 tekee paluun Yamahan suositun MT-nakumalliston huipulle yhden välivuoden jälkeen. Entistä vahvempana ja suorituskykyisempänä. Yamahan MT-10 -mallia on vuoden 2016 lanseerauksesta lähtien myyty 17 000 kappaletta, mikä koko MT-malliston (MT-125, MT-03, MT-07, MT-09) 420 000 myydyn pyörän joukossa ei ole kovin suuri lukema. MT-malliston lippulaivana MT-10 on kuitenkin Yamahalle myyntimääräänsä merkittävä malli, luohan sen suorituskyky ja teholukema tietyn imagon koko mallistolle.Viime vuonna MT-10 oli kokonaan pois Suomen hinnastosta, sillä uusi Euro 5 -päivitetty moottori esiteltiin vasta viime syksynä. Siksikin sen paluu mallistoon vuoden tauon jälkeen on erityisen odotettu. Ensimmäiset pyörät saadaan Suomeen ajokauden alkuun mennessä, mutta me pääsimme ottamaan jo maistiaiset uutuudella Espanjan auringon alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännöllistä suorituskykyäPowernaku-luokassa keskustelu tiivistyy liiankin usein pelkän teholukeman ympärille. Erityisesti Suomessa suuri teholukema auttaa nostamaan myyntimääriä, eikä ilmiö ole muuallakaan vieras siitä päätellen, että italialaisvalmistajat hätyyttelevät omilla nakupyörillään jo 210 hevosvoiman rajaa. Yamaha on lähtenyt eurooppalaisvalmistajien kelkkaan siinä mielessä, että R1-supersportin 200-hevosvoimaista moottoria on muokattu paremmin nakupyörään ja katuajoon sopivaksi huipputehosta tinkimällä mutta moottorin keskialueen voimaa korostamalla. Yamahan mukaan erityisesti 4 000 ja 8 000 kierroksen välillä 998-kuutioinen, nelisylinterinen crossplane-moottori on nyt entistä vahvempi.Huipputeho on kasvanut edeltävän mallin 160 hevosvoimasta 166 hevosvoimaan. Aivan kuin Yamaha olisi kopioinut konseptin BMW:ltä, jonka S1000RR-supersportin 207 hevosvoiman teholukema on S1000R-powernakussa laskettu 165 hevosvoimaan. Kopiointia todennäköisempi vaihtoehto on, että molemmat valmistajat ovat todenneet moottorin olevan näin ominaisuuksiltaan käyttökelpoisempi, ja käytännössä myös suorituskykyisempi kuin suurella huipputeholla ja ohuemmalla keskialueen voimalla.Värinät eivät häiritseEpätasaisella sytytysjaolla varustetun crossplane-moottorin ensimmäinen silmiinpistävä - tai paremminkin korviinpistävä - erikoisuus on äänimaailma. Kun muut nelisylinteriset rivimoottorit huutavat 4000-5000 kierroksen kohdalla jo melkoisesti, niin samoilla kierrosluvuilla Yamahan moottori kuulostaa melkein kuin ajettaisiin vielä tyhjäkäynnillä. Voimaa on silti tarjolla aivan tyhjäkäyntilukemia lukuunottamatta vähintäänkin tarpeeksi koko ajan.Kun kierroslukumittari mutkista kiihdytettäessä nousee 5 000 kierroksen yläpuolelle, nousee eturengas helposti vahingossa ilmaan. Suorituskyvystä ei juuri tarvitse tinkiä, jos ajaa mutkat yhtä pykälää suuremmalla vaihteella ja pienemmillä kierroksilla, mutta silloin vältetään tahaton eturenkaan nousu kiihdytyksissä. Yamaha on onnistunut välttämään epätasaisen sytytysjaon moottoreille valitettavan yleiset suuremmat värinät. Tasakaasulla ajaessa ei hakemallakaan tunne värinöitä vielä 120-130 nopeuksissa moottoritiellä, jolloin kierroslukumittari pyörii vähän 5000 kierroksen yläpuolella. Se on hyvä merkki matka-ajoa ajatellen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998 cc Teho: 122 kW (166 hv) / 11 500 r/min Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 405 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 20 434 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”