4.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 – Lippulaivan paluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MT-10 tekee paluun Yamahan suositun MT-nakumalliston huipulle yhden välivuoden jälkeen. Entistä vahvempana ja suorituskykyisempänä. Yamahan MT-10 -mallia on vuoden 2016 lanseerauksesta lähtien myyty 17 000 kappaletta, mikä koko MT-malliston (MT-125, MT-03, MT-07, MT-09) 420 000 myydyn pyörän joukossa ei ole kovin suuri lukema. MT-malliston lippulaivana MT-10 on kuitenkin Yamahalle myyntimääräänsä merkittävä malli, luohan sen suorituskyky ja teholukema tietyn imagon koko mallistolle. Viime vuonna MT-10 oli kokonaan pois Suomen hinnastosta, sillä uusi Euro 5 -päivitetty moottori esiteltiin vasta viime syksynä. Siksikin sen paluu mallistoon vuoden tauon jälkeen on erityisen odotettu. Ensimmäiset pyörät saadaan Suomeen ajokauden alkuun mennessä, mutta me pääsimme ottamaan jo maistiaiset uutuudella Espanjan auringon alla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytännöllistä suorituskykyä Powernaku-luokassa keskustelu tiivistyy liiankin usein pelkän teholukeman ympärille. Erityisesti Suomessa suuri teholukema auttaa nostamaan myyntimääriä, eikä ilmiö ole muuallakaan vieras siitä päätellen, että italialaisvalmistajat hätyyttelevät omilla nakupyörillään jo 210 hevosvoiman rajaa. Yamaha on lähtenyt eurooppalaisvalmistajien kelkkaan siinä mielessä, että R1-supersportin 200-hevosvoimaista moottoria on muokattu paremmin nakupyörään ja katuajoon sopivaksi huipputehosta tinkimällä mutta moottorin keskialueen voimaa korostamalla. Yamahan mukaan erityisesti 4 000 ja 8 000 kierroksen välillä 998-kuutioinen, nelisylinterinen crossplane-moottori on nyt entistä vahvempi. Huipputeho on kasvanut edeltävän mallin 160 hevosvoimasta 166 hevosvoimaan. Aivan kuin Yamaha olisi kopioinut konseptin BMW:ltä, jonka S1000RR-supersportin 207 hevosvoiman teholukema on S1000R-powernakussa laskettu 165 hevosvoimaan. Kopiointia todennäköisempi vaihtoehto on, että molemmat valmistajat ovat todenneet moottorin olevan näin ominaisuuksiltaan käyttökelpoisempi, ja käytännössä myös suorituskykyisempi kuin suurella huipputeholla ja ohuemmalla keskialueen voimalla. Värinät eivät häiritse Epätasaisella sytytysjaolla varustetun crossplane-moottorin ensimmäinen silmiinpistävä - tai paremminkin korviinpistävä - erikoisuus on äänimaailma. Kun muut nelisylinteriset rivimoottorit huutavat 4000-5000 kierroksen kohdalla jo melkoisesti, niin samoilla kierrosluvuilla Yamahan moottori kuulostaa melkein kuin ajettaisiin vielä tyhjäkäynnillä. Voimaa on silti tarjolla aivan tyhjäkäyntilukemia lukuunottamatta vähintäänkin tarpeeksi koko ajan. Kun kierroslukumittari mutkista kiihdytettäessä nousee 5 000 kierroksen yläpuolelle, nousee eturengas helposti vahingossa ilmaan. Suorituskyvystä ei juuri tarvitse tinkiä, jos ajaa mutkat yhtä pykälää suuremmalla vaihteella ja pienemmillä kierroksilla, mutta silloin vältetään tahaton eturenkaan nousu kiihdytyksissä. Yamaha on onnistunut välttämään epätasaisen sytytysjaon moottoreille valitettavan yleiset suuremmat värinät. Tasakaasulla ajaessa ei hakemallakaan tunne värinöitä vielä 120-130 nopeuksissa moottoritiellä, jolloin kierroslukumittari pyörii vähän 5000 kierroksen yläpuolella. Se on hyvä merkki matka-ajoa ajatellen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998 cc Teho: 122 kW (166 hv) / 11 500 r/min Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 405 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 20 434 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe