4.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 – Lippulaivan paluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MT-10 tekee paluun Yamahan suositun MT-nakumalliston huipulle yhden välivuoden jälkeen. Entistä vahvempana ja suorituskykyisempänä. Yamahan MT-10 -mallia on vuoden 2016 lanseerauksesta lähtien myyty 17 000 kappaletta, mikä koko MT-malliston (MT-125, MT-03, MT-07, MT-09) 420 000 myydyn pyörän joukossa ei ole kovin suuri lukema. MT-malliston lippulaivana MT-10 on kuitenkin Yamahalle myyntimääräänsä merkittävä malli, luohan sen suorituskyky ja teholukema tietyn imagon koko mallistolle.Viime vuonna MT-10 oli kokonaan pois Suomen hinnastosta, sillä uusi Euro 5 -päivitetty moottori esiteltiin vasta viime syksynä. Siksikin sen paluu mallistoon vuoden tauon jälkeen on erityisen odotettu. Ensimmäiset pyörät saadaan Suomeen ajokauden alkuun mennessä, mutta me pääsimme ottamaan jo maistiaiset uutuudella Espanjan auringon alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännöllistä suorituskykyäPowernaku-luokassa keskustelu tiivistyy liiankin usein pelkän teholukeman ympärille. Erityisesti Suomessa suuri teholukema auttaa nostamaan myyntimääriä, eikä ilmiö ole muuallakaan vieras siitä päätellen, että italialaisvalmistajat hätyyttelevät omilla nakupyörillään jo 210 hevosvoiman rajaa. Yamaha on lähtenyt eurooppalaisvalmistajien kelkkaan siinä mielessä, että R1-supersportin 200-hevosvoimaista moottoria on muokattu paremmin nakupyörään ja katuajoon sopivaksi huipputehosta tinkimällä mutta moottorin keskialueen voimaa korostamalla. Yamahan mukaan erityisesti 4 000 ja 8 000 kierroksen välillä 998-kuutioinen, nelisylinterinen crossplane-moottori on nyt entistä vahvempi.Huipputeho on kasvanut edeltävän mallin 160 hevosvoimasta 166 hevosvoimaan. Aivan kuin Yamaha olisi kopioinut konseptin BMW:ltä, jonka S1000RR-supersportin 207 hevosvoiman teholukema on S1000R-powernakussa laskettu 165 hevosvoimaan. Kopiointia todennäköisempi vaihtoehto on, että molemmat valmistajat ovat todenneet moottorin olevan näin ominaisuuksiltaan käyttökelpoisempi, ja käytännössä myös suorituskykyisempi kuin suurella huipputeholla ja ohuemmalla keskialueen voimalla.Värinät eivät häiritseEpätasaisella sytytysjaolla varustetun crossplane-moottorin ensimmäinen silmiinpistävä - tai paremminkin korviinpistävä - erikoisuus on äänimaailma. Kun muut nelisylinteriset rivimoottorit huutavat 4000-5000 kierroksen kohdalla jo melkoisesti, niin samoilla kierrosluvuilla Yamahan moottori kuulostaa melkein kuin ajettaisiin vielä tyhjäkäynnillä. Voimaa on silti tarjolla aivan tyhjäkäyntilukemia lukuunottamatta vähintäänkin tarpeeksi koko ajan.Kun kierroslukumittari mutkista kiihdytettäessä nousee 5 000 kierroksen yläpuolelle, nousee eturengas helposti vahingossa ilmaan. Suorituskyvystä ei juuri tarvitse tinkiä, jos ajaa mutkat yhtä pykälää suuremmalla vaihteella ja pienemmillä kierroksilla, mutta silloin vältetään tahaton eturenkaan nousu kiihdytyksissä. Yamaha on onnistunut välttämään epätasaisen sytytysjaon moottoreille valitettavan yleiset suuremmat värinät. Tasakaasulla ajaessa ei hakemallakaan tunne värinöitä vielä 120-130 nopeuksissa moottoritiellä, jolloin kierroslukumittari pyörii vähän 5000 kierroksen yläpuolella. Se on hyvä merkki matka-ajoa ajatellen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998 cc Teho: 122 kW (166 hv) / 11 500 r/min Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 405 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 20 434 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa