4.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-10 – Lippulaivan paluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MT-10 tekee paluun Yamahan suositun MT-nakumalliston huipulle yhden välivuoden jälkeen. Entistä vahvempana ja suorituskykyisempänä. Yamahan MT-10 -mallia on vuoden 2016 lanseerauksesta lähtien myyty 17 000 kappaletta, mikä koko MT-malliston (MT-125, MT-03, MT-07, MT-09) 420 000 myydyn pyörän joukossa ei ole kovin suuri lukema. MT-malliston lippulaivana MT-10 on kuitenkin Yamahalle myyntimääräänsä merkittävä malli, luohan sen suorituskyky ja teholukema tietyn imagon koko mallistolle.Viime vuonna MT-10 oli kokonaan pois Suomen hinnastosta, sillä uusi Euro 5 -päivitetty moottori esiteltiin vasta viime syksynä. Siksikin sen paluu mallistoon vuoden tauon jälkeen on erityisen odotettu. Ensimmäiset pyörät saadaan Suomeen ajokauden alkuun mennessä, mutta me pääsimme ottamaan jo maistiaiset uutuudella Espanjan auringon alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännöllistä suorituskykyäPowernaku-luokassa keskustelu tiivistyy liiankin usein pelkän teholukeman ympärille. Erityisesti Suomessa suuri teholukema auttaa nostamaan myyntimääriä, eikä ilmiö ole muuallakaan vieras siitä päätellen, että italialaisvalmistajat hätyyttelevät omilla nakupyörillään jo 210 hevosvoiman rajaa. Yamaha on lähtenyt eurooppalaisvalmistajien kelkkaan siinä mielessä, että R1-supersportin 200-hevosvoimaista moottoria on muokattu paremmin nakupyörään ja katuajoon sopivaksi huipputehosta tinkimällä mutta moottorin keskialueen voimaa korostamalla. Yamahan mukaan erityisesti 4 000 ja 8 000 kierroksen välillä 998-kuutioinen, nelisylinterinen crossplane-moottori on nyt entistä vahvempi.Huipputeho on kasvanut edeltävän mallin 160 hevosvoimasta 166 hevosvoimaan. Aivan kuin Yamaha olisi kopioinut konseptin BMW:ltä, jonka S1000RR-supersportin 207 hevosvoiman teholukema on S1000R-powernakussa laskettu 165 hevosvoimaan. Kopiointia todennäköisempi vaihtoehto on, että molemmat valmistajat ovat todenneet moottorin olevan näin ominaisuuksiltaan käyttökelpoisempi, ja käytännössä myös suorituskykyisempi kuin suurella huipputeholla ja ohuemmalla keskialueen voimalla.Värinät eivät häiritseEpätasaisella sytytysjaolla varustetun crossplane-moottorin ensimmäinen silmiinpistävä - tai paremminkin korviinpistävä - erikoisuus on äänimaailma. Kun muut nelisylinteriset rivimoottorit huutavat 4000-5000 kierroksen kohdalla jo melkoisesti, niin samoilla kierrosluvuilla Yamahan moottori kuulostaa melkein kuin ajettaisiin vielä tyhjäkäynnillä. Voimaa on silti tarjolla aivan tyhjäkäyntilukemia lukuunottamatta vähintäänkin tarpeeksi koko ajan.Kun kierroslukumittari mutkista kiihdytettäessä nousee 5 000 kierroksen yläpuolelle, nousee eturengas helposti vahingossa ilmaan. Suorituskyvystä ei juuri tarvitse tinkiä, jos ajaa mutkat yhtä pykälää suuremmalla vaihteella ja pienemmillä kierroksilla, mutta silloin vältetään tahaton eturenkaan nousu kiihdytyksissä. Yamaha on onnistunut välttämään epätasaisen sytytysjaon moottoreille valitettavan yleiset suuremmat värinät. Tasakaasulla ajaessa ei hakemallakaan tunne värinöitä vielä 120-130 nopeuksissa moottoritiellä, jolloin kierroslukumittari pyörii vähän 5000 kierroksen yläpuolella. Se on hyvä merkki matka-ajoa ajatellen. Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 998 cc Teho: 122 kW (166 hv) / 11 500 r/min Vääntö: 112 Nm / 9 000 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 405 mm Istuinkorkeus: 835 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 212 kg Hinta: 20 434 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen