17.8.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha Niken – Pito on pääasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdella eturenkaalla saavutetaan parempi pito kuin yhdellä. Siinä Yamahan lähtökohta kolmipyöräisen Nikenin suunnittelulle. Nikenin leveä etupää näyttää raskaalta. Näyttää, vaan ei tunnu. Eikä kaksi rinnakkaista etupyörää itse asiassa edes kasvata pyörän leveyttä, vaan ohjaustanko on edelleen pyörän levein osa. Ackermann-ohjausrakenteen ansiosta Niken kallistuu normaalisti eikä ohjaamisen periaatteet juurikaan poikkea perusmoottoripyörän ohjaamisesta. Kaksi eturengasta kulkevat 410 millin etäisyydellä toisistaan. Jos lukema olisi 460 milliä tai enemmän, riittäisi ajamiseen auton ajokortti. Mutta Yamaha on nimenomaan halunnut pitää Nikenin joka suhteessa moottoripyöräksi luokiteltuna, myös ajokorttivaatimuksen suhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEron huomaa mutkateilläJos keskittyy tiukasti ajamiseen eikä mieti Nikenin kolmipyöräisyyttä, niin suoralla tiellä eroa perinteiseen moottoripyörään ei juuri ole. Kaksi etupyörää tuntuu lähinnä parempana vakautena. Ja siinä, että kaksi eri linjaa kulkevaa etupyörää tasoittavat tien epätasaisuudet hämmästyttävän hyvin. Esimerkiksi tien reunaviivan kohdalle jyrsittyä tärinäuraa ei edes huomaa, jos toinen etupyörä kulkee jyrsityllä osuudella.Kahden etupyörän edut pääsevät esille, kun lähdetään mutkateille. Kaarteissa ohjaus tuntuu tarkalta ja kevyeltä. Kaksipyöräisiin verrattuna tulee tunne, että rengas ei sorra eikä luista yhtään, vaan keula kulkee kuin kiskoilla. Se kasvattaa samalla turvallisuuden tunnetta kuljettajalle. Tai kääntäen voi sanoa, että ajamisen hauskuuden ja reilut kallistukset kaarteissa voi kokea riskitasoa nostamatta.Koeaja ja muodosta oma mielipideNiken on mielenkiintoinen avaus Yamahalta, eikä pelkästään teknisen erikoisuuden tavoittelua. Eikä ensimmäinenkään, vaan japanilaisvalmistajalta on ennenkin nähty erikoisuuksia, joista osa on jäänyt elämään, osa hävinnyt vähin äänin markkinoilta ja osa noussut jopa kulttiasemaan. Siitä esimerkkinä on vaikkapa Yamaha V-Max, jota esittelynsä aikana pidettiin täysin älyttömänä muskelipyöränä vailla järkevää käyttötarkoitusta. Muita Yamahan erikoisuuksia ovat mm. crossplane-kampiakseli, crossipyörien ”takaperin” käännetty sylinterikansi ja erilaiset kolmi- ja nelipyöräiset konseptimallit.Niken on herättänyt esittelynsä jälkeen paljon keskustelua, mutta myös paljon skeptisyyttä. ”Lisää kuluvia osia”, ”lisää rengaskustannuksia” ja ”invamopo” ovat yleisimpiä kuultuja kommentteja. Yhteistä näille kommenteille on, että ne on annettu koeajamatta Nikeniä. On luonnollista, että uusi ja erilainen rakenne herättää epäluuloja ja hämmennystä. Ei kuitenkaan kannata pelätä Nikenin uhkaavan perinteisen kaksipyöräisen asemaa, sen tarkoitus on vain tarjota yksi erilainen lisävaihtoehto ajamiseen. Ja erilaisen ajotuntuman se tosiaan tarjoaa.Viisi Yamaha Niken -demopyörää piipahtaa Suomessa muutaman päivän ajan, ja jokaisella on mahdollisuus käydä Vantaan Yamaha Centerissä 18.-19. elokuuta koeajamassa Niken saadakseen aito ajokokemus uutuudesta. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: IMoM ja Janne Huhtala Lue myös: 3-pyöräinen Yamaha Niken - koeajokiertue vierailee Suomessa viikonlopulla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja