12.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Maserati Ghibli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ghibli herättää monenlaisia tunteita – ja suo vahvan ajonautinnon. Hyvää: ulkonäkö, taloudellisuus, ajettavuus mutkissa. Huonoa: rengasmelu, vetely urissa, viimeistely varauksin. Lähes viisimetrisen Maserati Ghiblin päämitat ovat viitossarjalaisen BMW:n luokkaa. Neliovisen auton etutilat ovat asialliset, mutta takana ei ole niin avaraa kuin ulkomittojen perusteella voisi olettaa. Taksitolpalla Ghibliä tuskin nähdään.Aivan tavaton ajatus taksi-Ghiblistä ei silti olisi. Autolle on luvattu kuuden litran yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä.Satavuotishistoriaa viettävää Maseratia ei ole aikaisemmin tankattu mustasta pistoolista. Hinnat alkaen -dieselin lisäksi lisärahalla saa myös perinteisiä bensiinimoottoreita.Tuplaturboahdettua V6:sta on tarjolla 330 ja 410 hevosvoimaisena, joista jälkimmäisen saa myös nelivetoisena. Vaihteisto on aina ZF:n valmistama kahdeksanportainen automaatti.Suoraan ei dieselmoottoria kannata tuomita. Käyttövoiman huomaa lähinnä käyntiäänestä auton ulkopuolella ja satunnaisesti pintakaasulla sisään hiipivästä karkeakäyntisyydestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUskottavasti toteutetut äänetKiihdytyksissä auton pakoputkista kantautuu voimakas, miellyttävällä tavalla teollista voimaa uhkuva äänimaailma. Todellisuudessa ääni on peräisin pakoputkien läheisyyteen sijoitetuista kaiuttimista, mutta erinomaisen uskottavasti toteutettuna.Dieselin 275 hevosvoimaa liikuttavat Ghibliä vaivattomasti. Pitkän matkan taittamiseen moottori on mainio kumppani, mutta valitettavasti rengasmelu ja todella paljon urissa vetelevä ohjaus heikentävät matkaominaisuuksia.Miinuspuolelle jää myös sisätilojen viimeistely. Runsas nahankäyttö ja perinteisiin kuuluva kello eivät pysty peittoamaan Chryslerin varastosta haettujen kytkinten aiheuttamaa tunnelmaa.Keskikonsolin suuri näyttö huokuu italiaa, mutta tuo mieleen enemmän kalliin espressokoneen käyttöpaneelin kuin viimeisen päälle tehdyn luksustuotteen.On sisätiloissa paljon hyvääkin. Istuimet ovat verhoiltu pehmeällä nahalla ja pääntuet viimeistelty atrain-logoilla. Rengasmelun ja muovisen kojelaudan murheiden jälkeen on kuitenkin muistettava, että Ghibli on yhä Maserati.Agressiivista ilmettäJalostetuille italialaisille tyypilliseen tapaan auton ulkonäkö tuskin jättää kylmäksi. Keulailmettä dominoiva suuri ilmanottoaukko ja aggressiivisen alas asennetut ajovalot luovat Ghiblille erottuvan ilmeen. Takapäässä C-pilarien kauniiden linjojen keskelle asennettu logo viimeistelee kokonaisuuden.Merkin ylväät satavuotiset sukujuuret nousevat esiin myös mutkateillä. Ghibli on todella nautinnollinen auto ajaa. Maantiellä aavistuksen turhan jämäkältä vaikuttanut alusta toimii huonokuntoisella tiellä upeasti.Tienpinnan epätasaisuudet tasoittuvat ja kori kallistelee hallitusti. Suuren auton keula kääntyy tarkasti mutkiin. Jyrkimmissä mutkissa voi kiihdyttäessä havaita vakiovarusteisen tasauspyörästön lukon kääntymistä tehostavan vaikutuksen. Ghibli vaikuttaa yllättävän yliohjaavalta.Kuten parhaat italialaiset, myös Ghibli herättää tunteita. Osa auton huonoista puolista ei kuulu noin sadan tuhannen euron autoon. Toisaalta tuskin Ghiblin ostaja odottaakaan saksalaisen viimeisteltyä kokonaisuutta. Hänelle riittää se, että diesel-sedanin raameista löytyy ripaus aitoa Maseratia.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Maserati Ghibli Diesel Hinta alkaen 94 345 € Ajoneuvovero 145 €/ v Käyttövoimavero 502 €/ v Moottori 2 978 cm°, V6-turbodiesel edessä pitkittäin, 8-v. automaattivaihteisto, tasauspyörästönlukko. Teho 202 kW (275 hv), 4000 r/min Vääntö 570 Nm (2000–2600 r/min) Vääntö 570 Nm (2000–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,8 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4971 mm, leveys 1945 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2998 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1835 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”