12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 Sport Wagon – Vaihtoehto saksalaisluksukselle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Mazda6 kaikilla herkuilla tarjoaa yllättävän vaihtoehdon premium-autoille. Hyvää: ulkonäkö, sisätilat, neliveto varauksin. Huonoa: reisituki takana, moottori, varustepolitiikka. Nelivetoisella Mazda 6:lla ajaessa pohtii mielikuvien vaikutusta automyyntiin. Mazda on näyttävän näköinen ja sisätilat ovat aasialaiseksi poikkeuksellisen tyylikkäät. Koeajettu nelivetoinen dieselautomaatti Luxury-varustein sisältää täysnahkaverhoilun, aktiivisen vakionopeudensäätimen, navigaattorin ja huippukätevän suomea tottelevan puheohjauksen.Hintalapun 52 380 euroa on suuri summa – Mazdasta. Ajattelu on tyypillistä tavallisten merkkien kohdalla. Jos keulalle vaihdetaan premiumiksi mielletty merkki, muuttuu hinta ihan sopivaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilastot kertovatVuonna 2015 Mazda 6:tta myytiin 307 kappaletta. Luvussa ovat mukana kaikki vaihtoehdot 27 881 euron perusmallista lähtien. Samaan aikaan Mercedes-Benz myi 1 600 C-sarjalaista ja BMW 1 395 kolmosarjalaista. Huimin suoritus oli Audilla, jonka 1 181 myydystä A4-mallista leijonanosa oli vanhaa sukupolvea.Vertailu edellä mainittuihin kertoo paljon Mazda 6:n ominaisuuksista. Auto taittaa pitkääkin moottoritietaipaletta leppoisasti, ja melutaso pysyy kohtalaisena. Jousitus selviytyy hienosti 19-tuumaisista vanteista, mutta mukavuutta arvostavat tinkivät ulkonäöstä pari tuumaa.Kireä pakkanen on liukastanut tiet. Olematon pito välittyy kuljettajalle epämääräiseksi jääneen ohjaustunnon ansiosta, mutta tarkempaa kuvaa ohjauksesta ei säiden vuoksi saa.Toimiva nelivetoNeliveto on toteutettu tavanomaisesti takatasauspyörästön yhteyteen rakennetulla sähköohjatulla kytkimellä. Etenemiskyvyssä ei ole moitittavaa. Pois kytkettävän ajonvakautusjärjestelmän ansiosta Mazdalla voi leikkiä jääradalla. Silloin käytös veto päällä on pääosin loogisen yliohjaavaa, mutta välillä auto puskee odottamatta.Neliveto on saatavana koeajetun 175 hevosvoimaisen 2,2-litraisen dieselin lisäksi 150 hevosvoimaiseen versioon. Voimakkaamman moottorin yhteydessä on aina kuusivaihteinen automaatti, miedompaa tarjotaan myös manuaalivaihteistolla.Kuluttaa muttei kuljeVoimalinja jää heikoksi lenkiksi. Dieselin käyntiääni, ja välillä myös värinät, välittyvät sisätiloihin. Polttoainetta maistuu luvattua enemmän, eikä suorituskykykään vastaa 175 hevosvoiman lupauksia.Sen huomaa jo tehtaan ilmoittamista arvoista: Mazda pyrähtää sataseen 9,1 sekunnissa, kun viime numerossa koeajettu Audi A4 190 hevosvoimaisella dieselillä saavuttaa saman vain 7,2 sekunnissa.Osasyy kulutukseen ja suorituskykyyn on vain kuusivaihteinen perinteinen automaatti. Onneksi sen toiminta on erittäin pehmeää. Vaihteisto hyödyntää moottorin alavääntöä, ja pienemmälle vaihtamista saa pyytää reilulla kaasunkäytöllä. Tottumiskysymys.Kannattaa harkita 150 hevosvoimaista versiota, joka on automaattinakin seitsemän tonnia halvempi. Edullisempaa voimanlähdettä halajava törmää Mazdan akilleen kantapäähän: varusteet on sidottu varustetasoihin, ja varustetasot moottoreihin. Esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen saa vain Luxury-varustetason kanssa, joka taas on saatavilla vain 175 hevosvoimaiseen dieseliin ja 192 hevosvoimaiseen bensiinimoottoriin.Räätälöintimahdollisuuksien puute onkin suurin ero Mazdan ja premium-merkkien välille.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 6 Sport Wagon 2.2 AWD Luxury Hinta alkaen 52 380 € Moottori Dieselmoottori 2 191 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 129 kW (175 hv), 4500 r/min Vääntö 420 Nm (2000 r/min) Vääntö 420 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4800 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2750 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa