12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 Sport Wagon – Vaihtoehto saksalaisluksukselle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Mazda6 kaikilla herkuilla tarjoaa yllättävän vaihtoehdon premium-autoille. Hyvää: ulkonäkö, sisätilat, neliveto varauksin. Huonoa: reisituki takana, moottori, varustepolitiikka. Nelivetoisella Mazda 6:lla ajaessa pohtii mielikuvien vaikutusta automyyntiin. Mazda on näyttävän näköinen ja sisätilat ovat aasialaiseksi poikkeuksellisen tyylikkäät. Koeajettu nelivetoinen dieselautomaatti Luxury-varustein sisältää täysnahkaverhoilun, aktiivisen vakionopeudensäätimen, navigaattorin ja huippukätevän suomea tottelevan puheohjauksen.Hintalapun 52 380 euroa on suuri summa – Mazdasta. Ajattelu on tyypillistä tavallisten merkkien kohdalla. Jos keulalle vaihdetaan premiumiksi mielletty merkki, muuttuu hinta ihan sopivaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilastot kertovatVuonna 2015 Mazda 6:tta myytiin 307 kappaletta. Luvussa ovat mukana kaikki vaihtoehdot 27 881 euron perusmallista lähtien. Samaan aikaan Mercedes-Benz myi 1 600 C-sarjalaista ja BMW 1 395 kolmosarjalaista. Huimin suoritus oli Audilla, jonka 1 181 myydystä A4-mallista leijonanosa oli vanhaa sukupolvea.Vertailu edellä mainittuihin kertoo paljon Mazda 6:n ominaisuuksista. Auto taittaa pitkääkin moottoritietaipaletta leppoisasti, ja melutaso pysyy kohtalaisena. Jousitus selviytyy hienosti 19-tuumaisista vanteista, mutta mukavuutta arvostavat tinkivät ulkonäöstä pari tuumaa.Kireä pakkanen on liukastanut tiet. Olematon pito välittyy kuljettajalle epämääräiseksi jääneen ohjaustunnon ansiosta, mutta tarkempaa kuvaa ohjauksesta ei säiden vuoksi saa.Toimiva nelivetoNeliveto on toteutettu tavanomaisesti takatasauspyörästön yhteyteen rakennetulla sähköohjatulla kytkimellä. Etenemiskyvyssä ei ole moitittavaa. Pois kytkettävän ajonvakautusjärjestelmän ansiosta Mazdalla voi leikkiä jääradalla. Silloin käytös veto päällä on pääosin loogisen yliohjaavaa, mutta välillä auto puskee odottamatta.Neliveto on saatavana koeajetun 175 hevosvoimaisen 2,2-litraisen dieselin lisäksi 150 hevosvoimaiseen versioon. Voimakkaamman moottorin yhteydessä on aina kuusivaihteinen automaatti, miedompaa tarjotaan myös manuaalivaihteistolla.Kuluttaa muttei kuljeVoimalinja jää heikoksi lenkiksi. Dieselin käyntiääni, ja välillä myös värinät, välittyvät sisätiloihin. Polttoainetta maistuu luvattua enemmän, eikä suorituskykykään vastaa 175 hevosvoiman lupauksia.Sen huomaa jo tehtaan ilmoittamista arvoista: Mazda pyrähtää sataseen 9,1 sekunnissa, kun viime numerossa koeajettu Audi A4 190 hevosvoimaisella dieselillä saavuttaa saman vain 7,2 sekunnissa.Osasyy kulutukseen ja suorituskykyyn on vain kuusivaihteinen perinteinen automaatti. Onneksi sen toiminta on erittäin pehmeää. Vaihteisto hyödyntää moottorin alavääntöä, ja pienemmälle vaihtamista saa pyytää reilulla kaasunkäytöllä. Tottumiskysymys.Kannattaa harkita 150 hevosvoimaista versiota, joka on automaattinakin seitsemän tonnia halvempi. Edullisempaa voimanlähdettä halajava törmää Mazdan akilleen kantapäähän: varusteet on sidottu varustetasoihin, ja varustetasot moottoreihin. Esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen saa vain Luxury-varustetason kanssa, joka taas on saatavilla vain 175 hevosvoimaiseen dieseliin ja 192 hevosvoimaiseen bensiinimoottoriin.Räätälöintimahdollisuuksien puute onkin suurin ero Mazdan ja premium-merkkien välille.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 6 Sport Wagon 2.2 AWD Luxury Hinta alkaen 52 380 € Moottori Dieselmoottori 2 191 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 129 kW (175 hv), 4500 r/min Vääntö 420 Nm (2000 r/min) Vääntö 420 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4800 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2750 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin