3.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä G-Mersu on ja pysyy, eikä se mitään mullistuksia kaipaakaan. Hyvää: maasto-ominaisuudet, viimeistely, tehokkaat moottorit, sujuva automaatti, helppo kulmien arviointi. Huonoa: kulutus, autoveron osuus. Jo 35 vuoden ikään ehtinyt maastoautoikoni ei kärsi keski-iän kriisistä. Mercedeksen alkuperäinen tarkoitus ei ollut rakentaa maastoautoja myyntiin. G-malli suunniteltiin sotilaskäyttöön, mutta kauppoja ei aluksi syntynyt toivottuun tahtiin. Tuotantoa oltiin silti aloittelemassa Steyr-Puchin tehtaalla Grazissa Itävallassa, rinnalla oli helppo kokeilla siviiliversion menekkiä. Sillä tiellä ollaan vieläkin, useista tuotannon lopetushuhuista huolimatta valmistus jatkuu. G-malli on yksi automarkkinoiden pitkäikäisimmistä koriltaan yhteneväisenä säilyneistä malleista. Toisaalta lähes kaikki muu on vuosien varrella uusittu sisällä ja konepellin alla. Nykyiset yli 600-heppaiset AMG-mallit elektronisine vempeleineen ja nahkasisustuksineen ovat etääntyneet kauas juuristaan, ensimmäisistä 72 hevosvoiman karuista dieseltyökoneista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viihtyy luonnossa Lähtökohdat tuovat G:lle uskottavuutta maastossa ja erämaissa. Paikkoihin, joissa lyhyillä koriylityksillä, 21 sentin maavaralla ja pitkillä ulosjoustoilla ei pärjää, on vielä sähköisesti kytkeytyvä alennusvaihde ja lukot niin molemmilla akseleilla kuin keskitasauspyörästössä. Yhdenkin pyörän löytäessä pitoa eteneminen on mahdollista. Maastossa kulkemisen lisäksi Mercedes-Benz G sopii vetojuhdaksi, joka jaksaa kiskoa isompiakin trailereita. Hurjat 300 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä merkitsevät korkeata autoveroprosenttia. Henkilömallin hinnasta lähes puolet on veroa ja piensarjatuotannon hinta kohoaa poskettomaksi, vastaavalla moottorilla varustettu M-sarjan Mersu on lähes puolet halvempi. Kunkku kaupungissa G-mersu yllättää myös cityviidakossa, hallitsevasta olemuksestaan huolimatta se on ulkomitoiltaan nykypäivänä kompakti, merkin muista maastureista lähimpänä GLK:ta. Etenkin kapeus on perua 1970-luvulta. Korkealla istuminen, kantikas muoto ja isot ikkunapinnat helpottavat kulmien arviointia. Kohtuullisiin ulkomittoihin on saatu sopimaan toimivat sisätilat, kulmikkuus ja ovien ohuus auttavat. Pitkät kuskit jäävät kaipaamaan lisäpykälää istuimen etäisyyssäätöön. Maasto-ominaisuuksien korostamisesta huolimatta G:n jousitus toimii arkikäytössä jopa miellyttävämmin kuin sporttisemmat jättimaasturit. Melutaso pysyy alhaisena ja suhinattomana jopa moottoritienopeuksissa. Vaikka ohjaus ottaa vastaan maastossa melkoisia iskuja lyömättä käsille, se on riittävän tunnokas maantielläkin. Koska G-Mersun viehätys perustuu alkuperäisyyden säilyttämiseen, nyt tehdyt uudistukset kojelautaan ovat lähes huomaamattomia. Teksti ja kuvat: Petri Numukka Mercedes-Benz G 350 BlueTEC Hinta alkaen 163 568 € Ajoneuvovero 426 €/ v Käyttövoimavero 642 €/ v Moottori 2 987 cm³, diesel-V6, yhteispaineruiskutus, turboahdin, urearuiskutus, 7-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 3400 r/min Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 13,6 (kaup.) / 9,8 (maant.) / NEDC-kulutus 11,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 295 g/km Mitat pituus 4662 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1951 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 480-2250 l Omamassa: 2500 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt