7.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Vito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etuveto, takaveto tai neliveto, miten vain haluatte. Uusi Vito täyttää entistäkin useamman pakettiauton ostajan tarpeet. Hyvää: laaja mallisto, ajettavuus, mukavuus, turvavarustelu, pitkä huoltoväli. Huonoa: isompien moottorien ja varustelun lisähinta. Mercedes-Benz Viton kolmannen sukupolven myynti on alkanut Suomessa. Vitoriassa, Baskimaalla valmistettavan uutuuden tunnistaa heti Vitoksi. Kori on kokonaan uusi, mutta olemukseltaan tuttu.Aerodynaamisempi kori on 14 senttiä aiempaa pidempi, mutta tavaratila on kuitenkin entisenkokoinen. Lisäpituus on käytetty nokkaosan kolariturvallisuuden parantamiseen, samalla huoltokohteisiin on saatu helpompi pääsy.Jo ennestäänkin tutusti Viton mallisto on laaja, akselivälivaihtoehtoja on kaksi ja koripituuksia kolme. Mullistavinta uudessa Vitossa on sen voimalinjojen moninaisuus. Ensimmäistä kertaa samaan koriin on tarjolla kolme eri vetotapaa, etu-, taka- tai neliveto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme vetotapaaEtuvetomallit, 109CDI ja 111CDI, on varustettu poikittain asennetulla Renaultin peruja olevalla 1,6-litraisella dieselillä. Takavetomalleissa, 114CDI, 116CDI ja 119CDI on puolestaan tutumpi mersun oma 2,1-litrainen diesel pitkittäin. Mallimerkintä paljastaa hevosvoimat (88–190 hv).Etuvetomallit hallitsevat hintahaitarin alapäätä, myös käyttökulut vakuutuksineen ovat alhaisemmat. Pienemmän omapainon ansiosta etuvetomallin kantavuus on suurempi, mutta silti etuveto on vahvimmillaan kevyillä kuormilla.Takavetoisten mallien suurempi teho ja vetopito ovat parhaimmillaan isoilla kuormilla ja perävaunua vetäessä. Takavetomallin valtteihin kuuluu myös metrin pienempi kääntöympyrä. Yllättäen iso diesel kuluttaa karvan vähemmän kuin ranskalainen pikkusiskonsa.Nelivedon saa aluksi vain 119CDI-malliin ja senkin vasta maaliskuusta alkaen. ML-sarjan maasturista lainattu nelivetojärjestelmä on kevyempi ja tilaa säästävämpi. Nelivetomallia ei ole tarvinnut eikä haluttu korottaa, lastauskorkeus on kaikissa malleissa sama, kuten maavarakin.Mukava ohjaamoVakiona turvavarusteluun kuuluu muun muassa sivutuuli- ja vireystila-avustin, lisävarustelistalta löytyy myös led-toimiset ajovalot, törmäyksenesto, kaistavahti ja katveavustin. Mukavuutta tuo vakiona vakionopeudensäädin ja naftalämppäri, iso monitoiminäyttö telematiikkatoiminnoilla on lisävaruste.Tilaa on joka suuntaan riittävästi, ergonomia kohdallaan ja melutaso vaimea. Kolmenistuttavan ohjaamon keskipaikalla vaihdevipu anastaa siivunsa jalkatilasta, mutta takavetomalleihin kuusivaihteisen manuaalin vaihtoehtona saatavan seitsenvaihteisen automaattivaihteiston vipu on ohjauspylväässä.Säilytyslokeroita on monipuolisesti ja riittävästi. Kuskin työpaikkana Viton ohjaamo on yksi mukavimmista ja asettaa mittapuun kilpailijoille.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz Vito 119 CDI Hinta alkaen 29 973 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 035 € Ajoneuvovero 140 €/ v Käyttövoimavero 105 €/ v Moottori 2 143 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, muuttuvageometrinen turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400–2400 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4895/5140/5370 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1910 mm, akseliväli 3200/3430 mm Muu tieto Kuormatilavuus 5,2 / 5,7 / 6,2 m3, kantavuus 1 030–1 245 kg. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää