26.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Nissan e-NV200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänetön ja paikallisesti päästötön auto yltää hinnaltaan tasolle, jossa se on jopa normaalikäyttäjän ulottuvilla. Hyvää: Paikallispäästöt 0, äänettömyys, huoltokustannukset. Huonoa: Ei perävaunumahdollisuutta, ohjaamoergonomia. Useissa Euroopan maissa kaupallisesti hyvin menestyneestä Nissan Leafista saatuja hyviä kokemuksia on nyt laajennettu suurempiin kuljetustarpeisiin. Syksyllä Suomeen saapuva Nissan e-NV200 pohjautuu lähisukulaiseensa NV200:een yhtä paljon kuin sähköauto Leafiin.Yhtäläisyyksistä huolimatta uutukaisessa kerrotaan olevan 30 prosenttia osia, jotka eivät ole yhteneviä kummankaan kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittää kaupunkiajoon80 kilowatin sähkömoottori välittää voiman automaattivaihteiston kautta etuakselille. Kytkintä ei siis ole. Yksinkertainen rakenne vähentää valmistajan mukaan huoltokustannuksia n. 40 prosenttia.Sähköautojen kohdalla pullonkaulaksi koetaan usein toimintasäde. e-NV200:n tapauksessa se on suurimmillaan 170 kilometriä. Latausaika normaalilla verkkovirralla on n. kahdeksan tuntia.Lisävarusteena on saatavana 6,6 kilowatin ja 32 ampeerin laturi, mikä puolittaa latausajan. Vastaavasti 50 kW:n pikalaturilla akut on mahdollista ladata jopa puolessa tunnissa 80 prosentin varaustilaan.Nissanilla on selvitetty, että jopa 35 prosentilla tämän kokoluokan pakettiautoista ei koskaan niiden elinkaaren aikana ajeta yli 120 kilometrin päivämatkoja. Tyypillinen pikkupaku liikkuu tehtaan mukaan alle 100 kilometriä päivässä.Paku ja henkilöautoPolttomoottorilla varustettujen rinnakkaismallien tapaan kori on tarjolla sekä ikkunoilla että ilman.Ns. tonniluokan autoissa käytännön tilantarve tyydytettäneen 4,2 kuutiometrin ja neljä senttiä yli kahden metrin mittaisella tavaratilalla. Pakettiauton kantavuus on 770 kg.Kaksi eurolavaa vetävään tavaratilaan ei ole lisättävää, sillä sähkö-NV:tä ei voi varustaa vetokoukulla.Perhe- ja taksikäyttöön soveltuva henkilömalli tottelee varusteista riippuen nimeä Combi-5 tai Evalia-5. Koeajamamme Evalia on malliston kallein.Positiivinen ajokokemusAuto käynnistetään painamalla virta päälle starttinapista. Vaihteenvalitsin on toiminnaltaan yksinkertainen ja polkimia on kaksi, kaasu ja jarru.Ohjaus on hiukan keinotekoinen, mutta sen tarjoamaan tuntumaan tottuu nopeasti. Suuntavakavuuden suhteen ei ole ongelmia. Kääntösäde on jopa yllättävän pieni.Ajaminen on helppoa. Hallintalaitteiden käyttäminen on selkeää ja esimerkiksi jarrutuntuma on vakuuttava. Näkyvyys on myös hyvä ja mittojen hahmottaminen helppoa.Ainoa ajossa selkeästi häiritsevin seikka on lievä nykiminen, joka on voimakkaimmillaan Eco-asetuksella. Kun perusasetuksena oleva ajo-ohjelma kytketään katkaisijasta pois, antaa moottori enemmän voimaa ja nykiminen häviää.Eco-ohjelmasta luopumisen varjopuolena menetetään ajokilometrejä tuntuvasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirosta malliaHinta on kova, mutta silti sähköautomaailmassa erittäin kilpailukykyinen. Korkeaa hankintahintaa kompensoi edullinen käyttö. Norjalaiset ovat laskeneet, että käyttökustannukset ovat jopa 7,8 euroa sadalla kilometrillä pienemmät kuin dieselissä.Lisäksi monissa maissa polttomoottoriautojen alueelliset käyttörajoitukset, tai ainakin korkeat tietullit tasaavat alkuinvestointia. Yrityskäytössä ei imagohyötyäkään kannattane aliarvioida.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Nissan e-NV200 Evalia Hinta alkaen 33 245 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 647 € Moottori Vaihtovirtamoottori, automaattivaihteisto, etuveto. Teho (125 hv) Teho 80 kW, 254 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,0 s Huippunopeus 120 km/h Mitat pituus 4560 mm, leveys 2011 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2725 mm Omamassa: 1737 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää