26.8.2014

Koeajo: Nissan e-NV200

Äänetön ja paikallisesti päästötön auto yltää hinnaltaan tasolle, jossa se on jopa normaalikäyttäjän ulottuvilla. Hyvää: Paikallispäästöt 0, äänettömyys, huoltokustannukset. Huonoa: Ei perävaunumahdollisuutta, ohjaamoergonomia.

Useissa Euroopan maissa kaupallisesti hyvin menestyneestä Nissan Leafista saatuja hyviä kokemuksia on nyt laajennettu suurempiin kuljetustarpeisiin. Syksyllä Suomeen saapuva Nissan e-NV200 pohjautuu lähisukulaiseensa NV200:een yhtä paljon kuin sähköauto Leafiin.

Yhtäläisyyksistä huolimatta uutukaisessa kerrotaan olevan 30 prosenttia osia, jotka eivät ole yhteneviä kummankaan kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riittää kaupunkiajoon

80 kilowatin sähkömoottori välittää voiman automaattivaihteiston kautta etuakselille. Kytkintä ei siis ole. Yksinkertainen rakenne vähentää valmistajan mukaan huoltokustannuksia n. 40 prosenttia.

Sähköautojen kohdalla pullonkaulaksi koetaan usein toimintasäde. e-NV200:n tapauksessa se on suurimmillaan 170 kilometriä. Latausaika normaalilla verkkovirralla on n. kahdeksan tuntia.

Lisävarusteena on saatavana 6,6 kilowatin ja 32 ampeerin laturi, mikä puolittaa latausajan. Vastaavasti 50 kW:n pikalaturilla akut on mahdollista ladata jopa puolessa tunnissa 80 prosentin varaustilaan.

Nissanilla on selvitetty, että jopa 35 prosentilla tämän kokoluokan pakettiautoista ei koskaan niiden elinkaaren aikana ajeta yli 120 kilometrin päivämatkoja. Tyypillinen pikkupaku liikkuu tehtaan mukaan alle 100 kilometriä päivässä.

Paku ja henkilöauto

Polttomoottorilla varustettujen rinnakkaismallien tapaan kori on tarjolla sekä ikkunoilla että ilman.

Ns. tonniluokan autoissa käytännön tilantarve tyydytettäneen 4,2 kuutiometrin ja neljä senttiä yli kahden metrin mittaisella tavaratilalla. Pakettiauton kantavuus on 770 kg.

Kaksi eurolavaa vetävään tavaratilaan ei ole lisättävää, sillä sähkö-NV:tä ei voi varustaa vetokoukulla.

Perhe- ja taksikäyttöön soveltuva henkilömalli tottelee varusteista riippuen nimeä Combi-5 tai Evalia-5. Koeajamamme Evalia on malliston kallein.

Positiivinen ajokokemus

Auto käynnistetään painamalla virta päälle starttinapista. Vaihteenvalitsin on toiminnaltaan yksinkertainen ja polkimia on kaksi, kaasu ja jarru.

Ohjaus on hiukan keinotekoinen, mutta sen tarjoamaan tuntumaan tottuu nopeasti. Suuntavakavuuden suhteen ei ole ongelmia. Kääntösäde on jopa yllättävän pieni.

Ajaminen on helppoa. Hallintalaitteiden käyttäminen on selkeää ja esimerkiksi jarrutuntuma on vakuuttava. Näkyvyys on myös hyvä ja mittojen hahmottaminen helppoa.

Ainoa ajossa selkeästi häiritsevin seikka on lievä nykiminen, joka on voimakkaimmillaan Eco-asetuksella. Kun perusasetuksena oleva ajo-ohjelma kytketään katkaisijasta pois, antaa moottori enemmän voimaa ja nykiminen häviää.

Eco-ohjelmasta luopumisen varjopuolena menetetään ajokilometrejä tuntuvasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virosta mallia

Hinta on kova, mutta silti sähköautomaailmassa erittäin kilpailukykyinen. Korkeaa hankintahintaa kompensoi edullinen käyttö. Norjalaiset ovat laskeneet, että käyttökustannukset ovat jopa 7,8 euroa sadalla kilometrillä pienemmät kuin dieselissä.

Lisäksi monissa maissa polttomoottoriautojen alueelliset käyttörajoitukset, tai ainakin korkeat tietullit tasaavat alkuinvestointia. Yrityskäytössä ei imagohyötyäkään kannattane aliarvioida.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Nissan e-NV200 Evalia

Hinta alkaen

33 245 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

38 647 €

Moottori

Vaihtovirtamoottori, automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

(125 hv)

Teho

80 kW, 254 r/min

Kiihtyvyys 0–100 km/h

14,0 s

Huippunopeus

120 km/h

Mitat

pituus 4560 mm, leveys 2011 mm, korkeus 1858 mm, akseliväli 2725 mm
Omamassa: 1737 kg

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat