3.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Adam Rocks Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rokkaavan tulokkaan valtti ovat uudet kolmisylinteriset moottorit. Hyvää: kulutus, moottorin käyntiäänet, vaihteisto. Huonoa: ohjaustunto, vetely uraisilla teillä, kolmiovisuus. Opel Adam Rocks ensiesiteltiin viime vuoden Geneven autonäyttelyssä, joten se tulee koeajettavaksi ripeästi sitten salamavalojen räiskeen. Rocks pohjaa perus-Adamiin, mutta tuo muassaan uudet kolmisylinteriset moottorit.Valmistajansa mukaan kolmiovinen tulokas ei ole erikoisvarusteltu Adam vaan oma automallinsa.Perus-Adamia 15 milliä korkeampi maavara ei saa kuskia suinpäin suorimaan kehnokulkuisille väylille.Pikkuauton maavara toki riittää arkiajoon ja kaupunkitalven lumipöperöihin, mutta valmistajan käyttämä "katumaasturimaisuus" perustuu enemmän lennokkaaseen sanankäyttöön kuin auton ominaisuuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatu-uskottavaa räväkkyyttäPuolitoista vuotta Euroopan markkinoilla ollut Opel Adam -pikkuauto on houkutellut ratin taakse eritoten naisia osuudella seitsemän autoa kymmenestä. Adamia on ylipäätään mennyt kaupaksi yli satatuhatta yksilöä.Rocksin uskotaan houkuttelevan miehiä eritoten nuoremmasta päästä. Rocks eroaa perus-Adamista kuin jälkikasvu vanhemmistaan.Ilme on perus-Adamia räyhäkkäämpi ilme, jota luovat rättikatto, näyttävät 18-tuumaiset renkaat ja monipulisesti räätälöitävä ulkoväritys, jossa esimerkiksi sivupeilien taustaväri on valittavissa.Rättikaton saa mustana tai tummanruskeana. Katon voi avata ja sulkea ajon aikana nopeuden ollessa korkeintaan 140 kilometriä tunnissa.Perus-Adamia ei saa avoversiona laisinkaan, mutta lasikattoisena lisärahalla kylläkin.Säyseät äänetOhjauspyörä säätyy kahteen suuntaan, mikä ei ole laisinkaan laki pikkuautoissa. Etuistuin säätyy riittävän monipuolisesti, ja ansaitsee muutoinkin kehut, sillä se on esimerkillisen tanakasti sivutuettu. Reisituki saisi olla pidempi.Kolmiovisuus tekee takaistuimille käynnistä työlästä.Opelin insinöörit ovat paneutuneet uuden kolmisylinterisen moottorikatraan suunnittelussa erityisesti käyntiääniin ja moottorin värinöihin. Äänimaailma onkin säyseä. Moottoritiellä jostain katon reunoista kantaa matkustamoon vieno suhina, muttei kovin häiritsevästi.Sitkeätä etenemistäKolmipyttyisten voimanlähteistä koeajossa on väkevämpi, joka on teholtaan 115 hevosvoimaa. Pikkuserkku on sekin tuhatkuutioinen, mutta teholtaan 90 hevosvoimaa.Kumpainenkin turbomoottori tarjoaa vääntöä 170 newtonmetriä. Tehokkaampi moottori kiihdyttää Rocksin 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 kilometriin tunnissa10,9 sekunnissa, joka kielii ripeyden ja sitkeyden oivasta yhdistelmästä.Käyttäjän kannalta suorituskykyarvot tarkoittavat vaivattomuutta myös matka-ajossa.Kolmisylinterisillä moottoreilla hiilidioksidipäästöt jäävät 105 ja 119 grammaan kilometrillä, luvatun keskikulutuksen ollessa 4,5 ja 5,1 litraa sadalla kilometrillä.Moottorit alittavat pian voimaan tulevat Euro 6 -päästörajat.Uusi kuusipykäläinen käsivaihteisto on välityksiltään mukavan tiheä. Ei ole ihan tavanomaista, että pikkuautossa on se kuudeskin vaihde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoa vetelyäItämeren rannalla Väinäjoen suulla sijaitseva Latvian pääkaupunki on eläväinen, mutta tiensä ovat suomalaisittainkin arvioiden rokonarpiset.Koeajossa Rocks vetelee tien urissa ja railoissa oudosti puolelta toiselle. Kuski saa olla alituiseen paimentamassa autoa ajolinjalle. Lyhyen koeajon perusteella on mahdotonta arvioida, mikä vaikutus käytökseen on 18-tuumaisilla renkailla. Ennen ostopäätöstä koeajaisin auton vakiorenkailla eli 17-tuumaiset alla.Maantiellä ohjauksen keskialue on kumimaisen tunnoton. Moottoritievauhdissa ohjaustuntuma kohenee.Rocksin ohjaustehostusta voi mukauttaa city-asetuksella, jolloin jo entuudestaan kevyt ohjaus kevenee entisestään. En käyttäisi city-asetusta kuin ahtaissa halleissa pysäköidessä helpottamaan edestakaista viikkailua.Mikä mukavaa ja tässä autoluokassa vielä harvinaista, Rocksiin saa lisävarusteisen pysäköintiavustimen, joka maksaa verottomana 580 euroa eli ostajalle noin 700 euroa.Adam Rocks rantautuu Suomeen vuodenvaihteessa. Hinnat alkavat noin 20 000 eurosta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Opel Adam Rocks 1.0 Ecotec Moottori 999 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, automaattisammutus, ahdin, 6v.-manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5200 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 6,3 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 3747 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm Tavaratila: 170 l Omamassa: 1156 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”