3.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Adam Rocks Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rokkaavan tulokkaan valtti ovat uudet kolmisylinteriset moottorit. Hyvää: kulutus, moottorin käyntiäänet, vaihteisto. Huonoa: ohjaustunto, vetely uraisilla teillä, kolmiovisuus. Opel Adam Rocks ensiesiteltiin viime vuoden Geneven autonäyttelyssä, joten se tulee koeajettavaksi ripeästi sitten salamavalojen räiskeen. Rocks pohjaa perus-Adamiin, mutta tuo muassaan uudet kolmisylinteriset moottorit.Valmistajansa mukaan kolmiovinen tulokas ei ole erikoisvarusteltu Adam vaan oma automallinsa.Perus-Adamia 15 milliä korkeampi maavara ei saa kuskia suinpäin suorimaan kehnokulkuisille väylille.Pikkuauton maavara toki riittää arkiajoon ja kaupunkitalven lumipöperöihin, mutta valmistajan käyttämä "katumaasturimaisuus" perustuu enemmän lennokkaaseen sanankäyttöön kuin auton ominaisuuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatu-uskottavaa räväkkyyttäPuolitoista vuotta Euroopan markkinoilla ollut Opel Adam -pikkuauto on houkutellut ratin taakse eritoten naisia osuudella seitsemän autoa kymmenestä. Adamia on ylipäätään mennyt kaupaksi yli satatuhatta yksilöä.Rocksin uskotaan houkuttelevan miehiä eritoten nuoremmasta päästä. Rocks eroaa perus-Adamista kuin jälkikasvu vanhemmistaan.Ilme on perus-Adamia räyhäkkäämpi ilme, jota luovat rättikatto, näyttävät 18-tuumaiset renkaat ja monipulisesti räätälöitävä ulkoväritys, jossa esimerkiksi sivupeilien taustaväri on valittavissa.Rättikaton saa mustana tai tummanruskeana. Katon voi avata ja sulkea ajon aikana nopeuden ollessa korkeintaan 140 kilometriä tunnissa.Perus-Adamia ei saa avoversiona laisinkaan, mutta lasikattoisena lisärahalla kylläkin.Säyseät äänetOhjauspyörä säätyy kahteen suuntaan, mikä ei ole laisinkaan laki pikkuautoissa. Etuistuin säätyy riittävän monipuolisesti, ja ansaitsee muutoinkin kehut, sillä se on esimerkillisen tanakasti sivutuettu. Reisituki saisi olla pidempi.Kolmiovisuus tekee takaistuimille käynnistä työlästä.Opelin insinöörit ovat paneutuneet uuden kolmisylinterisen moottorikatraan suunnittelussa erityisesti käyntiääniin ja moottorin värinöihin. Äänimaailma onkin säyseä. Moottoritiellä jostain katon reunoista kantaa matkustamoon vieno suhina, muttei kovin häiritsevästi.Sitkeätä etenemistäKolmipyttyisten voimanlähteistä koeajossa on väkevämpi, joka on teholtaan 115 hevosvoimaa. Pikkuserkku on sekin tuhatkuutioinen, mutta teholtaan 90 hevosvoimaa.Kumpainenkin turbomoottori tarjoaa vääntöä 170 newtonmetriä. Tehokkaampi moottori kiihdyttää Rocksin 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 kilometriin tunnissa10,9 sekunnissa, joka kielii ripeyden ja sitkeyden oivasta yhdistelmästä.Käyttäjän kannalta suorituskykyarvot tarkoittavat vaivattomuutta myös matka-ajossa.Kolmisylinterisillä moottoreilla hiilidioksidipäästöt jäävät 105 ja 119 grammaan kilometrillä, luvatun keskikulutuksen ollessa 4,5 ja 5,1 litraa sadalla kilometrillä.Moottorit alittavat pian voimaan tulevat Euro 6 -päästörajat.Uusi kuusipykäläinen käsivaihteisto on välityksiltään mukavan tiheä. Ei ole ihan tavanomaista, että pikkuautossa on se kuudeskin vaihde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoa vetelyäItämeren rannalla Väinäjoen suulla sijaitseva Latvian pääkaupunki on eläväinen, mutta tiensä ovat suomalaisittainkin arvioiden rokonarpiset.Koeajossa Rocks vetelee tien urissa ja railoissa oudosti puolelta toiselle. Kuski saa olla alituiseen paimentamassa autoa ajolinjalle. Lyhyen koeajon perusteella on mahdotonta arvioida, mikä vaikutus käytökseen on 18-tuumaisilla renkailla. Ennen ostopäätöstä koeajaisin auton vakiorenkailla eli 17-tuumaiset alla.Maantiellä ohjauksen keskialue on kumimaisen tunnoton. Moottoritievauhdissa ohjaustuntuma kohenee.Rocksin ohjaustehostusta voi mukauttaa city-asetuksella, jolloin jo entuudestaan kevyt ohjaus kevenee entisestään. En käyttäisi city-asetusta kuin ahtaissa halleissa pysäköidessä helpottamaan edestakaista viikkailua.Mikä mukavaa ja tässä autoluokassa vielä harvinaista, Rocksiin saa lisävarusteisen pysäköintiavustimen, joka maksaa verottomana 580 euroa eli ostajalle noin 700 euroa.Adam Rocks rantautuu Suomeen vuodenvaihteessa. Hinnat alkavat noin 20 000 eurosta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Opel Adam Rocks 1.0 Ecotec Moottori 999 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, automaattisammutus, ahdin, 6v.-manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5200 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 6,3 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 3747 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm Tavaratila: 170 l Omamassa: 1156 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen