3.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Opel Adam Rocks Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rokkaavan tulokkaan valtti ovat uudet kolmisylinteriset moottorit. Hyvää: kulutus, moottorin käyntiäänet, vaihteisto. Huonoa: ohjaustunto, vetely uraisilla teillä, kolmiovisuus. Opel Adam Rocks ensiesiteltiin viime vuoden Geneven autonäyttelyssä, joten se tulee koeajettavaksi ripeästi sitten salamavalojen räiskeen. Rocks pohjaa perus-Adamiin, mutta tuo muassaan uudet kolmisylinteriset moottorit.Valmistajansa mukaan kolmiovinen tulokas ei ole erikoisvarusteltu Adam vaan oma automallinsa.Perus-Adamia 15 milliä korkeampi maavara ei saa kuskia suinpäin suorimaan kehnokulkuisille väylille.Pikkuauton maavara toki riittää arkiajoon ja kaupunkitalven lumipöperöihin, mutta valmistajan käyttämä "katumaasturimaisuus" perustuu enemmän lennokkaaseen sanankäyttöön kuin auton ominaisuuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatu-uskottavaa räväkkyyttäPuolitoista vuotta Euroopan markkinoilla ollut Opel Adam -pikkuauto on houkutellut ratin taakse eritoten naisia osuudella seitsemän autoa kymmenestä. Adamia on ylipäätään mennyt kaupaksi yli satatuhatta yksilöä.Rocksin uskotaan houkuttelevan miehiä eritoten nuoremmasta päästä. Rocks eroaa perus-Adamista kuin jälkikasvu vanhemmistaan.Ilme on perus-Adamia räyhäkkäämpi ilme, jota luovat rättikatto, näyttävät 18-tuumaiset renkaat ja monipulisesti räätälöitävä ulkoväritys, jossa esimerkiksi sivupeilien taustaväri on valittavissa.Rättikaton saa mustana tai tummanruskeana. Katon voi avata ja sulkea ajon aikana nopeuden ollessa korkeintaan 140 kilometriä tunnissa.Perus-Adamia ei saa avoversiona laisinkaan, mutta lasikattoisena lisärahalla kylläkin.Säyseät äänetOhjauspyörä säätyy kahteen suuntaan, mikä ei ole laisinkaan laki pikkuautoissa. Etuistuin säätyy riittävän monipuolisesti, ja ansaitsee muutoinkin kehut, sillä se on esimerkillisen tanakasti sivutuettu. Reisituki saisi olla pidempi.Kolmiovisuus tekee takaistuimille käynnistä työlästä.Opelin insinöörit ovat paneutuneet uuden kolmisylinterisen moottorikatraan suunnittelussa erityisesti käyntiääniin ja moottorin värinöihin. Äänimaailma onkin säyseä. Moottoritiellä jostain katon reunoista kantaa matkustamoon vieno suhina, muttei kovin häiritsevästi.Sitkeätä etenemistäKolmipyttyisten voimanlähteistä koeajossa on väkevämpi, joka on teholtaan 115 hevosvoimaa. Pikkuserkku on sekin tuhatkuutioinen, mutta teholtaan 90 hevosvoimaa.Kumpainenkin turbomoottori tarjoaa vääntöä 170 newtonmetriä. Tehokkaampi moottori kiihdyttää Rocksin 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 kilometriin tunnissa10,9 sekunnissa, joka kielii ripeyden ja sitkeyden oivasta yhdistelmästä.Käyttäjän kannalta suorituskykyarvot tarkoittavat vaivattomuutta myös matka-ajossa.Kolmisylinterisillä moottoreilla hiilidioksidipäästöt jäävät 105 ja 119 grammaan kilometrillä, luvatun keskikulutuksen ollessa 4,5 ja 5,1 litraa sadalla kilometrillä.Moottorit alittavat pian voimaan tulevat Euro 6 -päästörajat.Uusi kuusipykäläinen käsivaihteisto on välityksiltään mukavan tiheä. Ei ole ihan tavanomaista, että pikkuautossa on se kuudeskin vaihde.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoa vetelyäItämeren rannalla Väinäjoen suulla sijaitseva Latvian pääkaupunki on eläväinen, mutta tiensä ovat suomalaisittainkin arvioiden rokonarpiset.Koeajossa Rocks vetelee tien urissa ja railoissa oudosti puolelta toiselle. Kuski saa olla alituiseen paimentamassa autoa ajolinjalle. Lyhyen koeajon perusteella on mahdotonta arvioida, mikä vaikutus käytökseen on 18-tuumaisilla renkailla. Ennen ostopäätöstä koeajaisin auton vakiorenkailla eli 17-tuumaiset alla.Maantiellä ohjauksen keskialue on kumimaisen tunnoton. Moottoritievauhdissa ohjaustuntuma kohenee.Rocksin ohjaustehostusta voi mukauttaa city-asetuksella, jolloin jo entuudestaan kevyt ohjaus kevenee entisestään. En käyttäisi city-asetusta kuin ahtaissa halleissa pysäköidessä helpottamaan edestakaista viikkailua.Mikä mukavaa ja tässä autoluokassa vielä harvinaista, Rocksiin saa lisävarusteisen pysäköintiavustimen, joka maksaa verottomana 580 euroa eli ostajalle noin 700 euroa.Adam Rocks rantautuu Suomeen vuodenvaihteessa. Hinnat alkavat noin 20 000 eurosta.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Opel Adam Rocks 1.0 Ecotec Moottori 999 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, automaattisammutus, ahdin, 6v.-manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5200 r/min Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1800–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 6,3 (kaup.) / 4,4 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 3747 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2311 mm Tavaratila: 170 l Omamassa: 1156 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija