14.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW Madallettu konepelti on aerodynaamisesti edullinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kolmisylinterinen voimanlähde on ruudikas tuttavuus. Hyvää: moottorin kyvyt, kulutus, tavaratila. Huonoa: pieni ratti (ajoasento), kosketusnäyttö-keskeisyys. Jos koeajo tehtäisiin sokkotestinä, voisi kokenutkin ratinkääntäjä yllättyä, kun koeajon jälkeen saisi tietää, että moottorissa on vain kolme sylinteriä ja se on tilavuudeltaan vain 1,2-litrainen.Peugeot 308 SW:n konepellin alla jyllää miellyttävä tuttavuus. Uusi PureTech-bensiinimoottori on ruudikas ja nöyrästi vääntävä voimanlähde. Luvattu keskikulutus on kykyihin nähden maltillinen 4,7 litraa sadalla kilometrillä.Säyseä-ääninen, mutta kiihdytysten lievän herättelyvaiheen jälkeen aivan riittävän ärhäkkä. Kuusilovisella manuaalivaihteistolla varustetulla autolla ei jää jalkoihin, van se kiihtyy kohtuukerkeästi myös moottoritietarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas laihdutuskuuriAlustassa on käytetty suurlujuusteräksiä, komposiittimateriaaleja ja alumiinia, näiden materiaalien osuuden noustessa 76 prosenttiin aiemman 18 prosentin asemesta.Paino on keventynyt kunnioitettavat 140 kiloa sitten edeltäjämallin.Valmistajansa mukaan Peugeot 308 on farmarina kokoluokkansa kevein, omapainoa on 1 265 kiloa.Pieni ratti, iso näyttöAjoasennon löytäminen on hieman konstikasta, sillä mittaristo tulisi nähdä pienikehäisen ohjausyörän ylitse. Ainakin omaan makuun tuntuu siltä, että ratti saisi olla ylempänä, muta sillon se syö mitatriston alaosan näkökentästä.Pienikokoiseen rattiin tottuminen vie sekin aikansa, eikä luonistu kaikilta kenties koskaan.Keskikonsoli on muotoiltu minimalistisesti ja kytkimistä vapaaksi, kiitos peräti 9,7-tuumaisen kosketusnäytön. Moni toiminto säätyy näytöllä.Toisaalta usea ajon aikana säädettävä perustoiminto kuten ilmastoinnin lämpötilan asettelu vaatii useamman valikkopanalluksen: tarve viilentää tai lämmittää matkustamoa ilmenee silloin, kun näytöllä on jokin muu toiminto.Kosketusnäyttö on altis häiritseville heijasteluille, ja rikostutkija saa näytöltä takuulla erottuvat sormenjäljet talteen.Farkkukansan mieleeFarmari-versio ei ole lokakuussa 2013 Suomeen rantautuneen hatchbackin takaylityksellä pidennetty sisar, sillä myös akseliväliä on yli 10 senttimetriä enemmän. Se tuntuu matkustamossa, jossa on väljät oltavat myös takana istuvilla.Suomalaiset ovat farmarikansaa, kuten käy ilmi myös edeltäjämallin Pugeot 307/308:n myyntitilastoista. Seitsemän kymmenestä autosta on myyty farmarikorisena.Peugeotista voi povata menestyjää, jos valinnassa painottuu kontin koko.Peugeot 308:n 610 litraan yltää toki Škoda Octavia Combi ja ohi menee Honda Civic Tourer 624 litralla, mutta taakse jäävät litrataistossa niin Volkswagenit Golf Variant (605 litraa) ja Passat (603), Volvo V70 (575), Škoda Rapid Liftback (550), Ford Mondeo STW (549), Toyota Avensis Wagon (543) ja Opel Insignia Sports Tourer (540).Täytyy tosin muistaa, etteivät eri autonvalmistajien ilmoittamat litrat välttämättä aina ole käden käänteessä käytettävissä. Peugeotillakin litroista 54 sijaitsee hankalasti eri lokeroissa tavaratilan välipohjan alla.Tavaratila on kuitenkin muodoltaan selkeä. Lattiassa on jämäkät ja helppokäyttöiset koukut kiskoilla tavaroiden paikoilleen suitsimiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKimppu turvavarusteitaAllure-varustelutaso tuo mukanaan nipun turvavarusteita. Etäisyysvaroitin mittaa välimatkaa edellä ajavaan autoon, ja toimii 70–150 kilometrin tuntinopeuksissa. Järkiturvavaruste on myös mukautuva vakionopeudensäädin, joka tarvittaessa hidastaa moottorijarrutuksella edellä ajavan vauhtimuutosten mukaisesti.Törmysvaroitin taasen havahduttaa kuljettajan mittariston syttyvällä symbolilla ja äänimerkillä. Hätäjarrutus jarruttaa kuljettajasta riippumatta 20 kilometrin tuntinopeuteen saakka, mikäli järjestelmä havaitsee uhkaavan törmäyksen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot 308 SW PureTech 130 Allure Hinta alkaen 26 926 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1265 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa