14.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 SW Madallettu konepelti on aerodynaamisesti edullinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kolmisylinterinen voimanlähde on ruudikas tuttavuus. Hyvää: moottorin kyvyt, kulutus, tavaratila. Huonoa: pieni ratti (ajoasento), kosketusnäyttö-keskeisyys. Jos koeajo tehtäisiin sokkotestinä, voisi kokenutkin ratinkääntäjä yllättyä, kun koeajon jälkeen saisi tietää, että moottorissa on vain kolme sylinteriä ja se on tilavuudeltaan vain 1,2-litrainen.Peugeot 308 SW:n konepellin alla jyllää miellyttävä tuttavuus. Uusi PureTech-bensiinimoottori on ruudikas ja nöyrästi vääntävä voimanlähde. Luvattu keskikulutus on kykyihin nähden maltillinen 4,7 litraa sadalla kilometrillä.Säyseä-ääninen, mutta kiihdytysten lievän herättelyvaiheen jälkeen aivan riittävän ärhäkkä. Kuusilovisella manuaalivaihteistolla varustetulla autolla ei jää jalkoihin, van se kiihtyy kohtuukerkeästi myös moottoritietarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokas laihdutuskuuriAlustassa on käytetty suurlujuusteräksiä, komposiittimateriaaleja ja alumiinia, näiden materiaalien osuuden noustessa 76 prosenttiin aiemman 18 prosentin asemesta.Paino on keventynyt kunnioitettavat 140 kiloa sitten edeltäjämallin.Valmistajansa mukaan Peugeot 308 on farmarina kokoluokkansa kevein, omapainoa on 1 265 kiloa.Pieni ratti, iso näyttöAjoasennon löytäminen on hieman konstikasta, sillä mittaristo tulisi nähdä pienikehäisen ohjausyörän ylitse. Ainakin omaan makuun tuntuu siltä, että ratti saisi olla ylempänä, muta sillon se syö mitatriston alaosan näkökentästä.Pienikokoiseen rattiin tottuminen vie sekin aikansa, eikä luonistu kaikilta kenties koskaan.Keskikonsoli on muotoiltu minimalistisesti ja kytkimistä vapaaksi, kiitos peräti 9,7-tuumaisen kosketusnäytön. Moni toiminto säätyy näytöllä.Toisaalta usea ajon aikana säädettävä perustoiminto kuten ilmastoinnin lämpötilan asettelu vaatii useamman valikkopanalluksen: tarve viilentää tai lämmittää matkustamoa ilmenee silloin, kun näytöllä on jokin muu toiminto.Kosketusnäyttö on altis häiritseville heijasteluille, ja rikostutkija saa näytöltä takuulla erottuvat sormenjäljet talteen.Farkkukansan mieleeFarmari-versio ei ole lokakuussa 2013 Suomeen rantautuneen hatchbackin takaylityksellä pidennetty sisar, sillä myös akseliväliä on yli 10 senttimetriä enemmän. Se tuntuu matkustamossa, jossa on väljät oltavat myös takana istuvilla.Suomalaiset ovat farmarikansaa, kuten käy ilmi myös edeltäjämallin Pugeot 307/308:n myyntitilastoista. Seitsemän kymmenestä autosta on myyty farmarikorisena.Peugeotista voi povata menestyjää, jos valinnassa painottuu kontin koko.Peugeot 308:n 610 litraan yltää toki Škoda Octavia Combi ja ohi menee Honda Civic Tourer 624 litralla, mutta taakse jäävät litrataistossa niin Volkswagenit Golf Variant (605 litraa) ja Passat (603), Volvo V70 (575), Škoda Rapid Liftback (550), Ford Mondeo STW (549), Toyota Avensis Wagon (543) ja Opel Insignia Sports Tourer (540).Täytyy tosin muistaa, etteivät eri autonvalmistajien ilmoittamat litrat välttämättä aina ole käden käänteessä käytettävissä. Peugeotillakin litroista 54 sijaitsee hankalasti eri lokeroissa tavaratilan välipohjan alla.Tavaratila on kuitenkin muodoltaan selkeä. Lattiassa on jämäkät ja helppokäyttöiset koukut kiskoilla tavaroiden paikoilleen suitsimiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKimppu turvavarusteitaAllure-varustelutaso tuo mukanaan nipun turvavarusteita. Etäisyysvaroitin mittaa välimatkaa edellä ajavaan autoon, ja toimii 70–150 kilometrin tuntinopeuksissa. Järkiturvavaruste on myös mukautuva vakionopeudensäädin, joka tarvittaessa hidastaa moottorijarrutuksella edellä ajavan vauhtimuutosten mukaisesti.Törmysvaroitin taasen havahduttaa kuljettajan mittariston syttyvällä symbolilla ja äänimerkillä. Hätäjarrutus jarruttaa kuljettajasta riippumatta 20 kilometrin tuntinopeuteen saakka, mikäli järjestelmä havaitsee uhkaavan törmäyksen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot 308 SW PureTech 130 Allure Hinta alkaen 26 926 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1265 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta