26.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 Tilaston kolme vikaisinta autoa: Hyundai i40, Peugeot 508 ja Ford Mondeo. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terävöitetyn ulkonäön ohella facelift on tehnyt hyvää moottoreiden polttoainetaloudelle, ajettavuudelle ja ohjaamon melutasolle. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, sisätilat. Huonoa: Iso kääntösäde, navigaattorin viiveet. Mallisto uudistuu maltilla. Ulkonäkö on eniten muuttunut keulan osalta. Toki myös sedanin takavalot on muotoiltu uudelleen.Jäähdyttimen säleikkö on näyttävämpi, keulan muoto särmikkäämpi ja leijonalogo on palannut säleikön keskelle konepelliltä. Myös kauttaaltaan uuden ilmeen saaneet puskurit erottavat uuden mallisarjan edellisestä.Korivaihtoehdot ovat ennallaan. Malliperheen muodostavat sedan, farmarimalli ja sen perustalle rakentuva crossover-henkinen RHX.Aiemmin vain nelivetohybridinä esiintynyt RHX on nyt saatavana myös etuvetoisena dieselinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut moottoritMoottorivalikoima on tuttu. Tarjolla ovat bensiinipuolella 1,6-litraiset VTi 120 (88 kW/120 hv) ja ahdettu e-THP 165 (121 kW/165 hv). Suomeen näistä saapuu THP ja kuusiportaisella automaatti- että manuaalivaihteistolla.Dieseltarjonta on kattava. Suomalaisittain kiinnostavia ovat 1,6-litrainen e-HDi 115 ja kaksilitraisen BlueHDi:n kaksi eri tehoversiota. Näistä 150 hevosvoiman (110 kW) tarjotaan kuusiportaisella manuaalivaihteistolla ja 180 hevosvoiman (133 kW) uudella kuusivaihteiselle automaatilla.Kaikki Suomeen tuotavat moottorivaihtoehdot on nyt varustettu tyhjäkäyntiä vähentävällä sammutusautomatiikalla. Elektroniikkaa on myös muilta osin ohjelmoitu uudelleen, mikä näkyy mm. alhaisempana kulutuksena ja pienentyneinä päästöinä.Alustaakin paranneltuKoeajossa ollut 150-hevosvoimainen (110 kW) moottori tarjoaa tasaista vääntöä. Moottori ei yllätä millään osa-alueella, joten ajaminen on sen puolesta vaivatonta.Ulkonäön ja uuden vaihteiston ohella merkittävimpiä muutoksia on tehty ajettavuuteen. Alustarakenteita on muutettu osin jopa merkittävästi.Koeajo vie kapeille, mutkaisille ja osin huonopintaisille vuoristoteille. Pehmeän jousituksen kyky vaimentaa epätasaisuudet on hyvä. Auto ei keinahtele kaarteissa.Uudelleen viritetty ohjaus välittää ohjauspyörän kautta luotettavan tuntuman tiehen.Pitkän akselivälin vuoksi kääntösäde osoittautuu suureksi. Vuoristoserpentiineillä on ajoittain mahdoton pysyä omalla kaistalla.Peruutusmanöövereissä sivupeilit kääntyvät automaattisesti alas, jolloin riski kylkien ja vanteiden kolhimiseen vähenee. Tasokas peruutuskamera näyttää selkeää kuvaa taakse ja peruutustutka muistuttaa äänimerkillä, kun este lähenee.Selkeä ohjaamoOhjaamon ilme on selkeä. Kojelaudan nappulaviidakko on kadonnut. Pääosaa eri toiminnoista ohjataan kosketusnäytöltä. Lisäksi ohjauspyörässä on muun muassa soittimen säätimet.Koeajo automaattivaihteistolla osoitti, että uusi EAT6-vaihteisto on sulavatoiminen ja miellyttävä. Se toimii hienosti myös moottorin sammutusautomatiikan kanssa. Reagointi on nopeaa liikkeelle lähdettäessä.Varustetasoja on tarjolla neljä. Toiseksi korkein, Allure, kattaa jo muun muassa led-ajovalot ja navigaattorin. Alluresta odotetaan malliston myydyintä varustetasoa.Uudistetun 508-sarjan hintaneuvottelut ovat vielä kesken. Alustava tieto on, että verottomat hinnat tulevat nousemaan arviolta kolme prosenttia. Pienentyneiden päästöjen ansiosta verotaakka toisaalta kevenee, joten lopullinen hinta tuskin merkittävästi nousee nykyisestä.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 508 2.0 BlueHDi SW Moottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 4,9 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2817 mm Tavaratila: 515/545 l Omamassa: 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa