26.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 Tilaston kolme vikaisinta autoa: Hyundai i40, Peugeot 508 ja Ford Mondeo. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terävöitetyn ulkonäön ohella facelift on tehnyt hyvää moottoreiden polttoainetaloudelle, ajettavuudelle ja ohjaamon melutasolle. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, sisätilat. Huonoa: Iso kääntösäde, navigaattorin viiveet. Mallisto uudistuu maltilla. Ulkonäkö on eniten muuttunut keulan osalta. Toki myös sedanin takavalot on muotoiltu uudelleen.Jäähdyttimen säleikkö on näyttävämpi, keulan muoto särmikkäämpi ja leijonalogo on palannut säleikön keskelle konepelliltä. Myös kauttaaltaan uuden ilmeen saaneet puskurit erottavat uuden mallisarjan edellisestä.Korivaihtoehdot ovat ennallaan. Malliperheen muodostavat sedan, farmarimalli ja sen perustalle rakentuva crossover-henkinen RHX.Aiemmin vain nelivetohybridinä esiintynyt RHX on nyt saatavana myös etuvetoisena dieselinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutut moottoritMoottorivalikoima on tuttu. Tarjolla ovat bensiinipuolella 1,6-litraiset VTi 120 (88 kW/120 hv) ja ahdettu e-THP 165 (121 kW/165 hv). Suomeen näistä saapuu THP ja kuusiportaisella automaatti- että manuaalivaihteistolla.Dieseltarjonta on kattava. Suomalaisittain kiinnostavia ovat 1,6-litrainen e-HDi 115 ja kaksilitraisen BlueHDi:n kaksi eri tehoversiota. Näistä 150 hevosvoiman (110 kW) tarjotaan kuusiportaisella manuaalivaihteistolla ja 180 hevosvoiman (133 kW) uudella kuusivaihteiselle automaatilla.Kaikki Suomeen tuotavat moottorivaihtoehdot on nyt varustettu tyhjäkäyntiä vähentävällä sammutusautomatiikalla. Elektroniikkaa on myös muilta osin ohjelmoitu uudelleen, mikä näkyy mm. alhaisempana kulutuksena ja pienentyneinä päästöinä.Alustaakin paranneltuKoeajossa ollut 150-hevosvoimainen (110 kW) moottori tarjoaa tasaista vääntöä. Moottori ei yllätä millään osa-alueella, joten ajaminen on sen puolesta vaivatonta.Ulkonäön ja uuden vaihteiston ohella merkittävimpiä muutoksia on tehty ajettavuuteen. Alustarakenteita on muutettu osin jopa merkittävästi.Koeajo vie kapeille, mutkaisille ja osin huonopintaisille vuoristoteille. Pehmeän jousituksen kyky vaimentaa epätasaisuudet on hyvä. Auto ei keinahtele kaarteissa.Uudelleen viritetty ohjaus välittää ohjauspyörän kautta luotettavan tuntuman tiehen.Pitkän akselivälin vuoksi kääntösäde osoittautuu suureksi. Vuoristoserpentiineillä on ajoittain mahdoton pysyä omalla kaistalla.Peruutusmanöövereissä sivupeilit kääntyvät automaattisesti alas, jolloin riski kylkien ja vanteiden kolhimiseen vähenee. Tasokas peruutuskamera näyttää selkeää kuvaa taakse ja peruutustutka muistuttaa äänimerkillä, kun este lähenee.Selkeä ohjaamoOhjaamon ilme on selkeä. Kojelaudan nappulaviidakko on kadonnut. Pääosaa eri toiminnoista ohjataan kosketusnäytöltä. Lisäksi ohjauspyörässä on muun muassa soittimen säätimet.Koeajo automaattivaihteistolla osoitti, että uusi EAT6-vaihteisto on sulavatoiminen ja miellyttävä. Se toimii hienosti myös moottorin sammutusautomatiikan kanssa. Reagointi on nopeaa liikkeelle lähdettäessä.Varustetasoja on tarjolla neljä. Toiseksi korkein, Allure, kattaa jo muun muassa led-ajovalot ja navigaattorin. Alluresta odotetaan malliston myydyintä varustetasoa.Uudistetun 508-sarjan hintaneuvottelut ovat vielä kesken. Alustava tieto on, että verottomat hinnat tulevat nousemaan arviolta kolme prosenttia. Pienentyneiden päästöjen ansiosta verotaakka toisaalta kevenee, joten lopullinen hinta tuskin merkittävästi nousee nykyisestä.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 508 2.0 BlueHDi SW Moottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 4,9 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2817 mm Tavaratila: 515/545 l Omamassa: 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti