4.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Pirteän ahdas Audi A1 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä ajettava, tyköistuva tunnelma. Hyvää: moottori, ajettavuus, sulavasti vaihtava automaatti. Huonoa: sisämelu, tavaratila, takatilat. Ensisilmäyksellä uudistunut Audi A1 kerää kiitosta. Muoto on menevä ja parkkipaikkapalaute poikkeuksetta positiivista. Tosin lähes 38 000 euron hintaisen auton kohdalla ennakko-odotukset ovat hieman toteutunutta korkeammalla. Ilmastointi on manuaalinen, kuljettajan informaatiojärjestelmä näyttöineen vanhahtava. Mitään oleellista ei puutu, eikä laatuvaikutelmassakaan ole moitittavaa. Tyylissä piisaa, mutta ripaus luksusta jää uupumaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemällä vaihteella Ajossa auto palvelee täsmällisesti. Sähkömekaaninen ohjaus säätyy ajonopeuden mukaan. Maantienopeuksissa tarkkuus säilyy ja ahtaissa paikoissa auto on kevyt pyöriteltävä. 1,8 litran turboahdettu bensiinimoottori liikuttaa pientä autoa jouhevasti. Moottori on malliston kookkain. Perusmoottori A1-mallistossa on jatkossa kolmisylinterinen ja yksilitrainen. Manuaalivaihteita mielivälle niitä on tarjolla viisi. Äänekäs ajossa Matka-ajo sujuu pienestä koosta huolimatta vaivattomasti. Luvattuihin kulutuslukemiin ei sekalaisessa ajossa aivan päästä, mutta lähelle kuitenkin. Audin alla on 17-tuumaiset renkaat. Ratkaisu on näyttävä, mutta tekee lisähallaa sisämelun suhteen. Äänet kantautuvat ohjaamoon selvästi jo kaupunkinopeuksissa. Soratien irtokivillä ja huonokuntoisen maantien urissa A1 on eläväinen ajettava. Tiukat tilat takana Istuimet ovat urheilullisesti tuetut ja niissä riittävät säädöt. Tilaa on edessä tarpeeksi, mutta takapenkillä tunnelma on tiivis. Tilaa on kolmelle, mutta mukavammin mennään yhtä vähemmällä. Muutama lisäsentti jalkatilaa olisi tervetullut lisäys. Tilojen rajallisuus tulee vastaan myös takakontin puolella. Viikonloppumatkan tavarat sopivat konttiin, mutta niiden kaveriksi kylmälaukkua on turha tunkea. Sport Comfort plus- varustetasoisen lähes 38 000 euron lisävarusteeton hinta tuo autonhankintaa pohtivan ulottuville laajan skaalan kilpailevaa valinnanvaraa. Edullisimmillaan Audi A1-version saa noin 22 000 eurolla. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Audi A1 Sportback 1.8 TFSI S tronic Hinta alkaen 37 765 € Moottori 1798 ³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 141 kW (192 hv), 5 400 r/min Vääntö 250 Nm (1250–5300 r/min) Vääntö 250 Nm (1250–5300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt