17.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ranska hyökkää huipulle: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Sport -kilpaosaston kädenjälki näkyy ja tuntuu. Hyvää: Moottori, ajettavuus, sisusta. Huonoa: Vaihteensiirto, ajoasento vaatii tottumista Yksi automaailman perinteistä on viitata jokaisessa sporttisia Peugeoteja käsittelevässä tekstissä 205 GTi:hin. Terrierimäisellä innokkuudella sydämet kahdeksankymmentäluvulta sulattanut 205 on hehkutuksen arvoinen, mutta nyt on aika katsoa tulevaisuuteen.Jos Peugeot 208 GTi by Peugeot Sportin nimestä ei selviä Peugeot Sportin panostus, voi asiasta varmistua C-pilareiden Peugeot Sport –teksteistä. Vitsailu sikseen, RCZ-R ja 308 GTi -mallien jälkeen Peugeotin kilpaosasto on ollut vakava nimi myös katuautopuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakavia muutoksiaPeugeot Sportin versio 208 GTi:stä erottuu mustilla kaarilevikkeillä ja helmoilla, madalletulla alustalla ja 18-tuumaisilla vanteilla. Auton tekniset muutokset periytyvät 208 GTi 30th Anniversary -erikoismallista, jolla juhlittiin juuri 205 GTi:n merkkipäivää.Kaarilevikkeet kätkevät tavallisesta GTi:stä 22 millimetriä leventyneen eturaidevälin, takana lisämillejä on 16. Etuakselin tärkein muutos on torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin. Myös välitykset ovat tavallista GTi:tä lyhyemmät.Muutokset viimeistellään Michelinin erinomaisilla Pilot SuperSport -renkailla ja Alconin nelimäntäisillä etujarruilla.Muutoksia ei tehdä turhaan, Peugeot Sport hyökkää tosissaan Ford Fiesta ST:n kimppuun.Nöyrää voimaa208 GTi luottaa 308-isoveljensä tavoin 1,6-litraiseen THP-moottoriin, tällä kertaa sopivasti 208 hevosvoimaisena versiona. Voimanlähteen kehuttu nöyryys ja alhainen kulutus ovat läsnä myös 208:ssa, mutta kierrosalueen yläpäässä luonne on 270 hevosvoimaista painosta latteampi.Nöyrä moottori ei vaadi liiaksi vaihtoja, mutta kuusiportaisen laatikon vaihteensiirto saisi olla sulavampi.Fiestan pikkuautomaisen hauskuuden jälkeen Peugeot tuntuu vakavammalta. Auton ydin vaatii rohkaisua, kaasu tulee avata aivan liian aikaisin. Silloin torsen-tasauspyörästön ansiosta 208:n keula imeytyy mutkiin – tunnelma on vähän kuin lapsena jäälle rakennetussa napakelkassa.208 GTi by Peugeot Sportin alusta on jämäkkä, mutta taajamassa ripauksen Fiestaa mukavampi. Vauhdin kasvaessa jousitus ja iskunvaimennus toimivat hienosti, eikä huonokuntoisemmillakaan teillä tarvitse hidastella auton takia.Peugeotin ajolinjaa on helppo trimmata kaasulla, ja saapa auton perän irtikin reippaalla nostolla. Taipumus yliohjata moottorijarrulla koitui muinoin monen 205 GTi:n (ja valitettavasti myös kuljettajan) kohtaloksi.208:n käytös on ennakoitavaa ja rauhallista, ja räikeimmät yliyrittämiset oikaistaan ajonvakautusjärjestelmällä. Valitettavasti järjestelmästä puuttuu Fiestasta tuttu urheiluasetus, Peugeotissa vaihtoehdot ovat vain päällä ja poissa.Parempi kuin Fiesta ST?Kyvykkyydestä huolimatta Peugeot toimii mainiosti myös rauhallisessa ajossa. Voimanlähteen sitkeys tekee taajama-ajosta vaivatonta. Urheilullisuutta ei pääse unohtamaan, kiitos sopivasti murisevan pakoputkiston.Näyttävien urheiluistuinten sivutuet ovat pehmeät. Autoon on vaivaton kulkea, mutta mutkissa kaipaisi parempaa tukea. Ajoasento vaatii totuttelua, sillä polkimet ovat oudon lähellä ohjauspyörää. Totuttelulla raajat löytävät oikeat paikkansa, mutta pitkillä matkoilla selkä kaipaa jämäkämpää ristiselän tukea.Riittävätkö Peugeotin kyvyt Fordia vastaan? Se on mielipideasia. Päivittäisessä ajossa ranskalaisen mukavampi alusta ja hienostuneempi sisusta vetävät pidemmän korren. Fiestasta taas irtoaa helpommin iloa, toisaalta 208 lienee palkitsevampi ratapäivillä. Tasapeli, jossa makuasiat ratkaisevat.Yksi asia on kuitenkin selvä. Peugeot 205 GTi:hin vertaamisen voinee lopettaa, 208 GTi by Peugeot Sport pärjää hienosti omillaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Hinta alkaen 33 723 € Moottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 153 kW (208 hv), 6 000 r/min Vääntö 300 Nm (3 000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 3973 mm, leveys 1739 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster