17.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ranska hyökkää huipulle: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Peugeot Sport -kilpaosaston kädenjälki näkyy ja tuntuu. Hyvää: Moottori, ajettavuus, sisusta. Huonoa: Vaihteensiirto, ajoasento vaatii tottumista Yksi automaailman perinteistä on viitata jokaisessa sporttisia Peugeoteja käsittelevässä tekstissä 205 GTi:hin. Terrierimäisellä innokkuudella sydämet kahdeksankymmentäluvulta sulattanut 205 on hehkutuksen arvoinen, mutta nyt on aika katsoa tulevaisuuteen. Jos Peugeot 208 GTi by Peugeot Sportin nimestä ei selviä Peugeot Sportin panostus, voi asiasta varmistua C-pilareiden Peugeot Sport –teksteistä. Vitsailu sikseen, RCZ-R ja 308 GTi -mallien jälkeen Peugeotin kilpaosasto on ollut vakava nimi myös katuautopuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakavia muutoksia Peugeot Sportin versio 208 GTi:stä erottuu mustilla kaarilevikkeillä ja helmoilla, madalletulla alustalla ja 18-tuumaisilla vanteilla. Auton tekniset muutokset periytyvät 208 GTi 30th Anniversary -erikoismallista, jolla juhlittiin juuri 205 GTi:n merkkipäivää. Kaarilevikkeet kätkevät tavallisesta GTi:stä 22 millimetriä leventyneen eturaidevälin, takana lisämillejä on 16. Etuakselin tärkein muutos on torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin. Myös välitykset ovat tavallista GTi:tä lyhyemmät. Muutokset viimeistellään Michelinin erinomaisilla Pilot SuperSport -renkailla ja Alconin nelimäntäisillä etujarruilla. Muutoksia ei tehdä turhaan, Peugeot Sport hyökkää tosissaan Ford Fiesta ST:n kimppuun. Nöyrää voimaa 208 GTi luottaa 308-isoveljensä tavoin 1,6-litraiseen THP-moottoriin, tällä kertaa sopivasti 208 hevosvoimaisena versiona. Voimanlähteen kehuttu nöyryys ja alhainen kulutus ovat läsnä myös 208:ssa, mutta kierrosalueen yläpäässä luonne on 270 hevosvoimaista painosta latteampi. Nöyrä moottori ei vaadi liiaksi vaihtoja, mutta kuusiportaisen laatikon vaihteensiirto saisi olla sulavampi. Fiestan pikkuautomaisen hauskuuden jälkeen Peugeot tuntuu vakavammalta. Auton ydin vaatii rohkaisua, kaasu tulee avata aivan liian aikaisin. Silloin torsen-tasauspyörästön ansiosta 208:n keula imeytyy mutkiin – tunnelma on vähän kuin lapsena jäälle rakennetussa napakelkassa. 208 GTi by Peugeot Sportin alusta on jämäkkä, mutta taajamassa ripauksen Fiestaa mukavampi. Vauhdin kasvaessa jousitus ja iskunvaimennus toimivat hienosti, eikä huonokuntoisemmillakaan teillä tarvitse hidastella auton takia. Peugeotin ajolinjaa on helppo trimmata kaasulla, ja saapa auton perän irtikin reippaalla nostolla. Taipumus yliohjata moottorijarrulla koitui muinoin monen 205 GTi:n (ja valitettavasti myös kuljettajan) kohtaloksi. 208:n käytös on ennakoitavaa ja rauhallista, ja räikeimmät yliyrittämiset oikaistaan ajonvakautusjärjestelmällä. Valitettavasti järjestelmästä puuttuu Fiestasta tuttu urheiluasetus, Peugeotissa vaihtoehdot ovat vain päällä ja poissa. Parempi kuin Fiesta ST? Kyvykkyydestä huolimatta Peugeot toimii mainiosti myös rauhallisessa ajossa. Voimanlähteen sitkeys tekee taajama-ajosta vaivatonta. Urheilullisuutta ei pääse unohtamaan, kiitos sopivasti murisevan pakoputkiston. Näyttävien urheiluistuinten sivutuet ovat pehmeät. Autoon on vaivaton kulkea, mutta mutkissa kaipaisi parempaa tukea. Ajoasento vaatii totuttelua, sillä polkimet ovat oudon lähellä ohjauspyörää. Totuttelulla raajat löytävät oikeat paikkansa, mutta pitkillä matkoilla selkä kaipaa jämäkämpää ristiselän tukea. Riittävätkö Peugeotin kyvyt Fordia vastaan? Se on mielipideasia. Päivittäisessä ajossa ranskalaisen mukavampi alusta ja hienostuneempi sisusta vetävät pidemmän korren. Fiestasta taas irtoaa helpommin iloa, toisaalta 208 lienee palkitsevampi ratapäivillä. Tasapeli, jossa makuasiat ratkaisevat. Yksi asia on kuitenkin selvä. Peugeot 205 GTi:hin vertaamisen voinee lopettaa, 208 GTi by Peugeot Sport pärjää hienosti omillaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Hinta alkaen 33 723 € Moottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 153 kW (208 hv), 6 000 r/min Vääntö 300 Nm (3 000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 3973 mm, leveys 1739 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan