9.1.2016 Ajoneuvot Renault Talisman täyttää Lagunan jättämän aukon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen vahvimmat valtit ovat ulkokuoren suojissa. Hyvää: moottori, näytön koko, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: häikäisyaltis näyttö, takaistuimet, Initiale Paris -varustelu ei tarjolla. Kookas Renault Talisman täyttää Renaultin mallistossa Lagunan jättämän aukon. Sulavissa muodoissa on sivusta katsottuna jotain mondeomaista, eikä se ole moite. Tulokkaan vahvimmat valtit ovat kuitenkin ulkokuoren suojissa: konepellin alla ja matkustamossa. Veistoksellisesti muotoiltua kojelautaa hallitsee 8,7-tuumainen kosketusnäyttö, jota kookkaampi lienee vain Teslassa. Näyttö uskoo määrätietoista napsautusta tai kopautusta. Navigaattorin karttanäkymää on kätevä suurentaa tai pienentää tableteista tutulla kaksisormi-tekniikalla. Auton asetusten ajonaikainen turvallinen käyttö on tottumishaaste. Kosketuksen ajaksi katse pakostakin siirtyy hetkeksi tiestä. Yhteistyö vaihdekepin juureen sijoitetun pyörökytkimen ja paluuaskel-napin kanssa on kuitenkin saumatonta. Näytön yllä ei ole lippaa, joten se on harmillisen altis häiritseville heijasteluille. Sisätilat ovat tyylikkään viimeistellyt. Kuljettajan valtakuntaa hallitsee keskikonsolin kookas 8,7-tuumainen kosketusnäyttö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmava matkustamo Etuistuimet ovat kohtuulliset. Ratti säätyy monipuolisesti, joten ajoasennon etsintä ei tuota ongelmia. Tunnelma auton sisällä on ilmava. Takana istuvilla on väljähköä, muttei superbmaisesti. Reunoilla istuvan ei tarvitse asetella jalkateriä, mutta keskipaikalla tilan jaloilta syö kardaanitunneli. Istuimet ovat levymäiset. Osa onnistunutta äänieristystä ovat – uuden Audi A4:n tapaan – laminoidut etusivuikkunat. Ne ovat Talismaniin hulppeimman Initiale Paris -varustelutason herkku, eikä tuo varustelu ikävä kyllä tule tarjolle Suomessa. Kolme moottoria Talismanin väkevin bensiinimoottori on teholtaan 200 hevosvoimaa. Voimanlähde työskentelee saumattomasti seitsenlovisen automaattivaihteiston kanssa. Yhdistelmä takaa vaivattoman etenemisen, jonka tahmauttajiksi eivät kykene edes Keski-Italian jyrkät ylämäet. Talismanin suosituimmaksi voimanlähteeksi Suomessa voi povata nousevan 110 hevosvoiman diesel-versio, joka ei ikävä kyllä ollut koeteltavissa. Moottorin luvattu keskikulutus on 3,6 litraa sadalla kilometrillä, hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä ja verokohtelu lempeähköä. Toinen tarjolle tuleva dieselvaihtoehto on kaksoisturbolla varustettu 160-hevosvoimainen moottori. Koeajon perusteella se on sitkeästi puskevan myyrän ja kerkeästi liikahtavan ketun risteytys – jos eläinvertaus sallitaan. Ajotuntuman räätälöintiä Talismanin ajotilan valinta käy työstä, sopivin kun riippuu esimerkiksi tieprofiilista tai kuljettajan kulloisistakin fiiliksistä. Comfortina ohjauksesta häviää tunnokkuus, ja lopputulos on liian suurpiirteinen. Sporttina ohjauksesta tulee jämäkämpi, nopeammin reagoiva ja kaasuvaste herkentyy. Eco-asetus toki hivelee puhtaanvalkeata omatuntoa, mutta palvon polttoainepiheyttä mieluummin järkevällä ajotavalla kuin hyväksymällä kumimaisen kaasupoljintuntuman. Neutral on toimiva kompromissin useimpiin ajotilanteisiin, ainakin minulle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kääntyvät takarenkaat Väistökoe 60 kilometrin tuntivauhdissa kahdella erilaisella Talismanilla vakuuttaa siitä, että nelipyöräohjauksessa on ideaa. Jyrkissä käännöksissä ja äkkinäisissä väistöliikkeissä takarenkaat kääntyvät hitusen (1,9–3,5 astetta) eri suuntaan kuin etupyörät. Ratkaisu vie autoa ketterämmin. Jämäkkä alusta ja aktiivinen iskunvaimennus viimeistelevät luontevan ajettavuuden. Maahantuojan arvion mukaan nelipyöräohjauksen lisähinta asettuu parin tuhannen euron tietämille. Turva-avustimien katras Talisman sai täydet viisi tähteä tuoreimmissa Euro NCAP- törmäystesteissä, kuten perinteet velvoittavat: Renaultin Laguna sai aikanaan kautta aikain ensimmäisenä viisi Euro NCAP -tähteä. Kattava turvavarustelu kuten hätäjarrutus ja mukautuva vakionopeudensäädin nostavat Talismanin näiltäkin osin saksalaiskilpailijoiden rinnalle. Liikennemerkit tunnistuvat viiveittä ja kaistavahtikin esiintyy edukseen. Muista toiminnoista mainittakoon mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, risteyskohdan leikkausta valaisevat kulmavalot, 30–200 km/h -nopeuksissa toimiva turvavälihälytys. Katvevaroitin taas huolehtii, etteivät nuo säästeliäät vilkun käyttäjät eli italialaisautoilijat pääse yllättämään. Huhtikuussa Suomeen Lagunan katoaminen jätti mallistoon muutamaksi vuodeksi tyhjiön – ja kilpailijoille tilaa temmeltää. Haastetta Talismanilla riittää, sillä suomalaisten autoilijoiden sieluista kilvoittelevat esimerkiksi Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo ja Toyota Avensis. Eväät menestykselle ovat olemassa. Talisman rantautuu Suomeen viisiovisena huhtikuussa, farmarikorisena alkukesän tullen. Talisman-mallien hinnat selviävät maalis–huhtikuulla. Kovin paljon hinnat eivät voi poiketa keskeisten kipailijoiden hinnoista – ainakaan ylöspäin. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Renault Talisman TCe 200 Intens EDC Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4848 mm, leveys 1869 mm, korkeus 1463 mm, akseliväli 2808 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan