14.7.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Adventr FS 8 – pitkien retkien todellinen kunkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Adventr FS 8 on retkipyörä, joka kestää täysjousitettuna kovempaakin menoa. Hyvää: Varustelu, integroidut ja tehokkaat valot, paino, tehokkaat jarrut, ajettavuus. Huonoa: Ei hissitolppaa vakiona. Haibike Adventr FS 8 on mielenkiintoinen näky. Pyörästä paistaa heti päälle sen tukevuus ja jämäkkyys, joka viestii hyvää kuormankantokykyä. Pyörän tavaratelineen kantokyky on 25 kiloa ja koko pyörän kantokyvyksi ilmoitetaan massiiviset 130 kiloa. Toki pyörä kestää varmasti enemmänkin, mutta nämä ovat ne painot, jotka valmistaja lupaa taata myös takuuseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBike parkkiin?Haibike Adventr FS 8 on myös hieman kummajainen, tai ehkä paremmin sanottuna erikoisuus, koska se on retkipyörä täysjoustolla. Haibike on saksalainen pyörämerkki ja Saksassa Adventr FS 8:n kaltaiset täysjousitetut retkipyörät ovat todella suosittuja ja niiden suosio kasvaa koko ajan. Haibike Adventr FS 8:n etujousto on 140 milliä, vähempikin riittäisi tällaisessa pyörässä.Nelimäntäiset jarrut 180-millisillä levyillä ovat tehokkaat ja takaavat myös sen, että jos Adventr FS 8:lla haluaa mennä kovempaan ryskeeseen niin antaa mennä vaan! Kun Adventr FS 8:sta riisuisi tarakan ja lokarit pois, sillä voisi ryhtyä vaikka satunnaisiin bike park -iloitteluihinkin?Haibikessä on myös leveä 785-millinen ohjaustanko, joka tekee ajoasennosta todella vakaan ja tukeva, sekä myös leppoisan, leppoisuutta tarvitaan pitkillä retkillä. Muutenkin Haibike on miellyttävä ja tukeva ajaa, pyörä menee suoraan ja ajoasento on todella miellyttävä. Pyörän rengastus, 27,5-tuumaiset pyörät sekä niissä hyvin rullaavat Continentalit riittävät hyvin karkeampaankin maastoon juurakkojen ja kivien ylitykseen.Riittävä vääntö retkipyöräänHaibike Adventr FS 8:ssa on Yamahan PW-ST -sähkömoottori, joka tarjoaa 70 newtonmetrin väännön. Tämä on speksattu täsmälleen pyörän luonteen huomioon ottaen oikein, pyörä ei tarvitse tämän enempää avustusta ja toisaalta, matalampi avustustaso taas säästää akkua ja tukee sitä ajatusta, mihin Adventr FS 8 on tarkoitettu, pitkiin seikkailuihin.Haibike Adventr FS 8 ei hyvästä varustelustaan huolimatta ole kuitenkaan kovin painava, se painaa varusteineen vain 27,7 kiloa.Haibike Adventr FS 8 on todella positiivinen ja miellyttävä yllätys retkipyörien kategoriaan. Pyörän suositushintakaan ei ole mikään tavaton, kun ottaa huomioon, mitä rahalla saa. Se on myös erinomaisesti varusteltu, tavaratelineen lisäksi etu- ja takavalot kuuluvat vakiovarusteisiin. Sen lisäksi valot ovat vielä erittäin tehokkaat. Pyörä oikeastaan houkuttelee ajamaan pitkiä siivuja kuormattuna, se on oikea pitkien siivujen kunkku. Haibike Adventr FS 8 on jopa niin hyvä, että siitä on vaikea löytää mitään huonoa.Huonoa pyörässä on se, että siinä ei ole hissitolppaa vakiovarusteena. Lähes viiden tuhannen euron hintaisessa pyörässä sellaisen soisi olevan jo vakiona, varsinkin kun ottaa huomioon pyörän muun varustuksen. Varustuksena ja osiensa puolesta pyörä on varsin kykeneväinen kovempaankiin maastoon ja jos sinne haluaa mennä esimerkiksi pyörä täyteen lastattuna, tällöin hissitolppa tulee todella tarpeeseen pyörän hallittavuuden näkökulmasta. Haibike Adventr on nimensä mukaisesti tehtyä seikkailijoille ja seikkailijat vaativat pyöriltään myös ominaisuuksia.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaHaibike Adventr FS 8Hinta: 4 799 euroa Paino: 27,7 kg Runko: Haibike, Adventr FS B, Aluminium Rungon koko: M, L, XL Etuhaarukka: RockShox, 35 Silver, Steel spring, 140 mm travel Takaiskunvaimennin: RockShox, Deluxe Select Plus, Air Ohjaustanko: Raceface, Atlas, 785 mm Jarrut: Tektro, Orion M745, 4-mäntäinen, Tektro TR180, 180 mm jarrulevyt Vaihteisto: Shimano Deore, Shimano Deore M5100, 11– 51s takapakka Vaihdevipu: Shimano Deore M5100 Kampisarja: Haibike Components, The Crank + Ketju: KMC, X11e Istuin: Selle Bassano, Reko R2 E-Sport Istuinkannatin: Haibike Components, TheSeatpost ++, Aluminium, 31.6 mm Rengaskoko: 27,5” Vanteet: Rodi, Tryp 30, With Eyelets, Double Wall, Aluminium Renkaat: Continental Ruban, 65-584, 27.5 x 2.6 Sähkömoottori: Yamaha PW-ST, 250 W, 70 Nm Akku: Yamaha InTube, 630 Wh Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Yamaha Side Switch, 1,7” LCD Takuu: 2 vuotta Muuta: Herrmans, H-Black MR8 E, 50 lm -etuvalo, AXA Juno Ebike -takavalo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa