26.5.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Allmtn CF SE – jokapaikanhöylä suoraan huipulta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibiken huippumalli Allmtn CF SE maksaa paljon, mutta se palvelee käyttäjäänsä erinomaisesti jokaisessa ajotilanteessa. Hyvää: Monipuolisuus, jarruteho, kokonaisuus, osien laadukkuus. Huonoa: Hurja hinta, paino. Haibiken Allmtn CF SE -sähköpyörän luonteikkuus on helppo kiteyttää muutamaan sanaan. Se on jokapaikanhöylä – ja vielä suoraan huipulta. Noin 9 000 euron hintaan rahalle täytyykin saada paljon vastinetta.Kun Haibikellä lähtee liikkeelle kohti maastouria, pyörä tuntuu jopa aavistuksen raskaalta ajaa. Painoa siinä on hiilikuiturunkoiseksi pyöräksi paljon, yli 24 kiloa. Mielessä käy jopa ohikiitävän hetken, että onko pyörä oikeasti 9 000 euron arvoinen? Pyörä näyttää kyllä viimeisen päälle hyvältä, mutta pelkää ulkokuoreen ei kannata 9 000 euroa laittaa, sillä pelkästään se ei tee pyörästä hyvää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäilykset häipyvät maastossaKun Haibikellä sitten poikkeaa pääväyliltä maastoon, epäilykset häipyvät samantien. Pyörän oikea luonne tulee hyvin nopeasti esille ja Haibike Allmtn CF SE näyttää samantien, että mihin se pystyy. Haibike Allmtn on nimensä mukaisesti monipuoliseen all mountain -ajoon tarkoitettu pyörä. Kun kysymys on vielä niin sanotusta lippulaivamallista, jossa komponenteissä ei ole säästelty, Haibike Allmtn CF SE on totisesti jokapaikanhöylä huipulta. Huippuosilla varustettu pyörä, joka on kykenevä joka paikassa. Haibike on erinomainen kiipeämään, sen rungon geometriä ja painopiste saavat hyvin pidon pysymään takarenkaalla ja etupää pysyy samalla hyvin vakaana. Vaikka pyörä on kompromissi kaikkea, se on hyvä jokaisella osa-alueella, pyörä kykenee hyvin myös alamäkeen.AllMtn CF SE:n runkogeometriassa huomioitavaa on myös se, että pyörän geometriaa pystyy säätämään takajousituksen alakiinnityksessä olevien flip chipien avulla. Flip chip on epäkesko kääntöpala, jotka kääntämällä toisin päin voi vaikuttaa pyörän ohjain- sekä satulakulmaan ja pyörän keskiön korkeuteen.Kun flip chipit asettaa tehdasasetuksesta toiseen asentoon, pyörä sopii geometrialtaan paremmin vauhdikkaaseen alamäkeen, kun pyörän painopiste muuttuu hieman alemmaksi. Tehdasasetuksessa pyörä toimi kuitenkin hyvin joka paikassa, niin traileilla kuin kiipeämisessäkin sekä teknisemmässä maastossa, joten yleisasetuksena tehdasasetus toimii paremmin.Myös mukava pyöräEnnen kaikkea Haibike Allmtn CF SE on mukava pyörä, jonka mukavuutta voi parantaa lisää hankkimalla siihen itselleen sopivan satulan. Vaikka ensiasennuskokoonpanossa oleva Fizik Terra Aidon X5 on hyvä perussatula, allekirjoittaneen istuinluille se ei sopinut, satula on takaa liian leveä. Haibike on hiilikuiturunkoinen, mutta se on kuitenkin melkoisen painava, pyörä painaa kaikkiaan yli 24 kiloa. Siitä huolimatta se on ketterä, jopa erittäin leikkisä pyörä ajaa. Haibike houkuttelee aggressiiviseen ja vauhdikkaaseen ajoon. Pyörän ajoasennosta käy maastossa todella nopeasti ilmi, kuinka tasapainoinen se on. Haibikeä voi viedä vauhdikaasti sekä ylä- että alamäkeen ja se on erittäin kykenevä molemmilla osa-alueilla. Lisäksi etupään 29-tuumainen rengastus ylittää esteet hienosti ja takapään 27,5-tuumainen tekee kokonaisuudesta ketterän.Varustettu isolla akullaHaibiken paino muodostuu myös sen isosta akusta, akussa on wattitunteja peräti 750 ja akku on sen vuoksi hyvin suurikokoinen ja pitkä. Sen mitta on koko alaputken pituudelta ja akun pituuden vuoksi sähkömoottori on jouduttu sijoittamaan selkeästi akun taakse. Akun irroittaminen vaatii siis pyörän kaatamista ja Haibiken tapauksessa akun saa pyörästä saa irti kaatamalla sen kyljelleen. Tämä on hyvä asia, sillä pyörien hydrauliset jarrut eivät välttämättä tykkää, jos pyörän kääntää ylösalaisin. Jarrunesteen seassa saattaa olla vähän ilmakuplia, jotka ovat normaalisti siellä jarruletkujen korkeimmassa kohdassa – pyörän ylösalaisin käännettäessä ne pyrkivät myös ylöspäin eli kohti jarrusatuloita aiheuttaen mahdollisia ongelmia jarruttaessa. Koska Haibike on kallis pyörä, se tarjoaa kokoonpanollaan runsaasti vastinetta rahalle. Keulasta löytyy RockShoxin Lyrik ja takaa myös laadukasta vaimennusta. Jarrut ovat huippupitävät Magurat 203 millisillä levyillä, Maguran kahdelle sormelle tarkoitetut jarrukahvat tuntuvat sormien alla hyvältä ja jarrutuntuma on laadukas.Boschin sähkömoottori on myös markkinoiden parhaimmasta päästä. Se on pitkälle mietitty kokonaisuus yhdistettynä Kiox-näyttöön, joka tarjoaa runsaasti informaatiota ajetuista matkoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySramin sähköt kruunaavat kokonaisuudenKokonaisuuden kruunaa Sramin sähkövaihteisto. Kun sillä pääsee ajamaan, kaikki muu tuntuu aika mitäänsanomattomalta sen jälkeen. Sramin sähkövaihteet toimivat maastossa hienosti. Vain pieni napin painallus ja oikea pykälä on salamannopeasti käytössä. Nopeaa, eleetöntä ja äänetöntä – vastinetta myös rahalle.Haibike Allmtn on kallis pyörä, jonka rahalle antama vastine hieman himmenee sen painon vuoksi. Pienemmällä painolla se olisi vielä ehkä kilpailukykyisempi omassa kategoriassaan. Yli 24 kiloa on hiilikuiturunkoiselle pyörälle paljon, vaikkakin pyörän takakolmio on alumiinia. Haibiken 750 wattitunnin akku nostaa pyörän painoa, mutta vastineeksi se tarjoaa hyvin toimintamatkaa. Mutta jos painoa Haibikessä olisi muutaman kilon vähemmän, pyörä olisi vielä parempi ja myös vielä parempi ajettava, jolloin se tarjoaisi uskomattoman paljon enemmän vastinetta huimaan 9 000 euron sijoitukseen. Toki vastinetta rahalle se tarjoaa nytkin, myös paljon.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas RajalaHaibike Allmtn CF SEHinta: 9 149 euroa Paino: 24,3 kg Runko: Haibike, AllMtn Bosch CF Smart System, Carbon/aluminium Rungon koko: M, L, XL Etuhaarukka: RockShox Lyrik Ultimate RC, 160 mm Takaiskunvaimennin: RockShox, Deluxe Select Plus, Air, Trunnion Mount Ohjaustanko: Raceface, Atlas, 785 mm Jarrut: Magura, MT7, 4-mäntäinen, Magura MDR-P 203 mm jarrulevyt, Magura MT7 HC-lever jarruvivut Vaihteisto: SRAM X01 Eagle, Sram GX 1275 Eagle, 10–50 speed takapakka Vaihdevipu: Sram AXS Kampisarja: Haibike Components, The Crank ++, Aluminium Ketju: Sram X01 Eagle Istuin: Fi’zi:k Terra Aidon X5-160 Istuinkannatin: Raceface, Turbine R, Aluminium, Telescope, 31.6 mm Rengaskoko: 29”/27,5” Vanteet: Mavic E-Deemax Renkaat: Maxxis Minion DHF II Sähkömoottori: Bosch, Performance CX Smart System, 250 W, 85 Nm Akku: Bosch PowerTube, 750 Wh Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Bosch Kiox 300, LED Remote Takuu: 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja