26.5.2023

Sähköpyörän koeajo: Haibike Allmtn CF SE – jokapaikanhöylä suoraan huipulta

Haibiken huippumalli Allmtn CF SE maksaa paljon, mutta se palvelee käyttäjäänsä erinomaisesti jokaisessa ajotilanteessa. Hyvää: Monipuolisuus, jarruteho, kokonaisuus, osien laadukkuus. Huonoa: Hurja hinta, paino.

Haibiken Allmtn CF SE -sähköpyörän luonteikkuus on helppo kiteyttää muutamaan sanaan. Se on jokapaikanhöylä – ja vielä suoraan huipulta. Noin 9 000 euron hintaan rahalle täytyykin saada paljon vastinetta.

Kun Haibikellä lähtee liikkeelle kohti maastouria, pyörä tuntuu jopa aavistuksen raskaalta ajaa. Painoa siinä on hiilikuiturunkoiseksi pyöräksi paljon, yli 24 kiloa. Mielessä käy jopa ohikiitävän hetken, että onko pyörä oikeasti 9 000 euron arvoinen? Pyörä näyttää kyllä viimeisen päälle hyvältä, mutta pelkää ulkokuoreen ei kannata 9 000 euroa laittaa, sillä pelkästään se ei tee pyörästä hyvää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Epäilykset häipyvät maastossa

Kun Haibikellä sitten poikkeaa pääväyliltä maastoon, epäilykset häipyvät samantien. Pyörän oikea luonne tulee hyvin nopeasti esille ja Haibike Allmtn CF SE näyttää samantien, että mihin se pystyy.

Haibike Allmtn on nimensä mukaisesti monipuoliseen all mountain -ajoon tarkoitettu pyörä. Kun kysymys on vielä niin sanotusta lippulaivamallista, jossa komponenteissä ei ole säästelty, Haibike Allmtn CF SE on totisesti jokapaikanhöylä huipulta. Huippuosilla varustettu pyörä, joka on kykenevä joka paikassa. Haibike on erinomainen kiipeämään, sen rungon geometriä ja painopiste saavat hyvin pidon pysymään takarenkaalla ja etupää pysyy samalla hyvin vakaana. Vaikka pyörä on kompromissi kaikkea, se on hyvä jokaisella osa-alueella, pyörä kykenee hyvin myös alamäkeen.

AllMtn CF SE:n runkogeometriassa huomioitavaa on myös se, että pyörän geometriaa pystyy säätämään takajousituksen alakiinnityksessä olevien flip chipien avulla. Flip chip on epäkesko kääntöpala, jotka kääntämällä toisin päin voi vaikuttaa pyörän ohjain- sekä satulakulmaan ja pyörän keskiön korkeuteen.

Kun flip chipit asettaa tehdasasetuksesta toiseen asentoon, pyörä sopii geometrialtaan paremmin vauhdikkaaseen alamäkeen, kun pyörän painopiste muuttuu hieman alemmaksi. Tehdasasetuksessa pyörä toimi kuitenkin hyvin joka paikassa, niin traileilla kuin kiipeämisessäkin sekä teknisemmässä maastossa, joten yleisasetuksena tehdasasetus toimii paremmin.

Myös mukava pyörä

Ennen kaikkea Haibike Allmtn CF SE on mukava pyörä, jonka mukavuutta voi parantaa lisää hankkimalla siihen itselleen sopivan satulan. Vaikka ensiasennuskokoonpanossa oleva Fizik Terra Aidon X5 on hyvä perussatula, allekirjoittaneen istuinluille se ei sopinut, satula on takaa liian leveä.

Haibike on hiilikuiturunkoinen, mutta se on kuitenkin melkoisen painava, pyörä painaa kaikkiaan yli 24 kiloa. Siitä huolimatta se on ketterä, jopa erittäin leikkisä pyörä ajaa. Haibike houkuttelee aggressiiviseen ja vauhdikkaaseen ajoon. Pyörän ajoasennosta käy maastossa todella nopeasti ilmi, kuinka tasapainoinen se on. Haibikeä voi viedä vauhdikaasti sekä ylä- että alamäkeen ja se on erittäin kykenevä molemmilla osa-alueilla. Lisäksi etupään 29-tuumainen rengastus ylittää esteet hienosti ja takapään 27,5-tuumainen tekee kokonaisuudesta ketterän.

Varustettu isolla akulla

Haibiken paino muodostuu myös sen isosta akusta, akussa on wattitunteja peräti 750 ja akku on sen vuoksi hyvin suurikokoinen ja pitkä. Sen mitta on koko alaputken pituudelta ja akun pituuden vuoksi sähkömoottori on jouduttu sijoittamaan selkeästi akun taakse. Akun irroittaminen vaatii siis pyörän kaatamista ja Haibiken tapauksessa akun saa pyörästä saa irti kaatamalla sen kyljelleen. Tämä on hyvä asia, sillä pyörien hydrauliset jarrut eivät välttämättä tykkää, jos pyörän kääntää ylösalaisin. Jarrunesteen seassa saattaa olla vähän ilmakuplia, jotka ovat normaalisti siellä jarruletkujen korkeimmassa kohdassa – pyörän ylösalaisin käännettäessä ne pyrkivät myös ylöspäin eli kohti jarrusatuloita aiheuttaen mahdollisia ongelmia jarruttaessa.

Koska Haibike on kallis pyörä, se tarjoaa kokoonpanollaan runsaasti vastinetta rahalle. Keulasta löytyy RockShoxin Lyrik ja takaa myös laadukasta vaimennusta. Jarrut ovat huippupitävät Magurat 203 millisillä levyillä, Maguran kahdelle sormelle tarkoitetut jarrukahvat tuntuvat sormien alla hyvältä ja jarrutuntuma on laadukas.

Boschin sähkömoottori on myös markkinoiden parhaimmasta päästä. Se on pitkälle mietitty kokonaisuus yhdistettynä Kiox-näyttöön, joka tarjoaa runsaasti informaatiota ajetuista matkoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sramin sähköt kruunaavat kokonaisuuden

Kokonaisuuden kruunaa Sramin sähkövaihteisto. Kun sillä pääsee ajamaan, kaikki muu tuntuu aika mitäänsanomattomalta sen jälkeen. Sramin sähkövaihteet toimivat maastossa hienosti. Vain pieni napin painallus ja oikea pykälä on salamannopeasti käytössä. Nopeaa, eleetöntä ja äänetöntä – vastinetta myös rahalle.

Haibike Allmtn on kallis pyörä, jonka rahalle antama vastine hieman himmenee sen painon vuoksi. Pienemmällä painolla se olisi vielä ehkä kilpailukykyisempi omassa kategoriassaan. Yli 24 kiloa on hiilikuiturunkoiselle pyörälle paljon, vaikkakin pyörän takakolmio on alumiinia. Haibiken 750 wattitunnin akku nostaa pyörän painoa, mutta vastineeksi se tarjoaa hyvin toimintamatkaa. Mutta jos painoa Haibikessä olisi muutaman kilon vähemmän, pyörä olisi vielä parempi ja myös vielä parempi ajettava, jolloin se tarjoaisi uskomattoman paljon enemmän vastinetta huimaan 9 000 euron sijoitukseen. Toki vastinetta rahalle se tarjoaa nytkin, myös paljon.

Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala

Haibike Allmtn CF SE

Hinta: 9 149 euroa
Paino: 24,3 kg
Runko: Haibike, AllMtn Bosch CF Smart System, Carbon/aluminium
Rungon koko: M, L, XL
Etuhaarukka: RockShox Lyrik Ultimate RC, 160 mm
Takaiskunvaimennin: RockShox, Deluxe Select Plus, Air, Trunnion Mount
Ohjaustanko: Raceface, Atlas, 785 mm
Jarrut: Magura, MT7, 4-mäntäinen, Magura MDR-P 203 mm jarrulevyt, Magura MT7 HC-lever jarruvivut
Vaihteisto: SRAM X01 Eagle, Sram GX 1275 Eagle, 10–50 speed takapakka
Vaihdevipu: Sram AXS
Kampisarja: Haibike Components, The Crank ++, Aluminium
Ketju: Sram X01 Eagle
Istuin: Fi’zi:k Terra Aidon X5-160
Istuinkannatin: Raceface, Turbine R, Aluminium, Telescope, 31.6 mm
Rengaskoko: 29”/27,5”
Vanteet: Mavic E-Deemax
Renkaat: Maxxis Minion DHF II
Sähkömoottori: Bosch, Performance CX Smart System, 250 W, 85 Nm
Akku: Bosch PowerTube, 750 Wh
Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Bosch Kiox 300, LED Remote
Takuu: 2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat