24.11.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Alltrail 3 – saksalaista laatua alkutaipaleelle Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Alltrail 3 on erinomainen lähtötason pyörä, jolla pääsee nauttimaan maastoajon iloista. Hyvää: Mullet-rengastus, vaihteiston toiminta, hyvä lähtötason pyöräksi, sähkömoottorin automaattitoiminto. Huonoa: Ei hissitolppaa vakiona. Saksalainen Haibike tekee ja suunnittelee laadukkaita sähkömaastopyöriä – ja myös moneen eri hintaluokkaan. Siitä on osoituksena aiemmat Haibiken koeajot, joissa Haibiken ylätason pyörät ovat päässeet testeihimme.Maastopyöräily on myös aloitettava jostain – ja harva aloittelija pistää pyörään aluksi kovinkaan paljoa rahaa kiinni.Haibike Alltrail 3 on varsin sovelias pyörä siihen, mistä aloittaa. Tietysti Haibikeen pätee se vanha sanonta, että jos lusikalla annetaan, ei voi kauhalla vaatia. Se on siis lähtötason pyörä, eikä se missään nimessä tyydytä vuosikausia maastossa rymistelleen vaativan harrastajan tarpeita. Mutta se on erinomainen täysjousitettu sähköavusteinen maasturi, jolla pääsee tositoimien makuun, kun maastokärpänen puraisee.Haibiken runkogeometria tekee pyörästä helpon ajettavan. Se on ketterä pyörä, johon helppo päästä sinuiksi. Alltrail 3:n ajettavuus on erittäin hyvällä tasolla. Pyörä on ketterä käsitellä ja se tuntuu herkältä alla, tämä korostuu hyvin myös siinä vaiheessa, kun Alltrail 3:n päälle oli hypännyt lähes kaksi kertaa samanhintaisen pyörän jälkeen. Alltrail 3 on siis joltain osin, ajettavuudeltaan ja käsiteltävyydeltään yhtä mukavan ja helpon tuntuinen kuin kalliimmat pyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMicroshift on harvinaisempi tuttavuusPyörässä vaihteiston virkaa hoitaa Microshift. Microshift on reilu parikymmentä vuotta vanha yhtiö, joka on erikoistunut juuri polkupyörien voimansiirtojen valmistamiseen. Microshift on uusi tuttavuus Moottori-lehden testiajoissa, mutta tuntuma Microshiftiin on, että ne ovat erittäin kilpailukykyiset esimerkiksi Shimanon kanssa. Mikä parasta, Microshiftin on jossain määrin myös yhteensopivaa Shimanon sekä Sramin osasarjojen kanssa.Microshiftin olemassa oloa ei oikeastaan huomaa käytännössä mitenkään, äänimaailmakin vaihdoissa on hyvin samanlainen kuin Shimanolla. Vaihdot sujuvat sillä tasolla, mitä tämän hintaluokan osasarjalta osaa odottaakin. Haibiken joustot on toteutettu keskipitkällä vaimennuksella, edessä pyörässä on SR Suntourin 140-millinen jousitus, joka välttää aluksi, mutta vain aluksi.Alltrail 3 on nimensä mukaisesti kuitenkin tehty traileille, siellä pyörä on myös nopea ajaa. Alamäessä se ei ole ihan parhaimmillaan, mutta sitä ei ole myöskään sinne tehty, ihan jo pelkästään pyörän jousituskomponenttien näkökulmasta.Lisäksi pyörässä ei ole hissitolppaa vakiona, joka on tämän hintaluokan pyörään vakavan iso puute. Jos täysjousitettu sähköavusteinen maastopyörä maksaa lähes 5 000 euroa, hissitolppa täytyy tämän hintaisessa pyörässä olla jo vakiona.Ehkä ajojärjestelmän puolella tähän hintaluokkaan voisi sisältyä myös jo niin sanotusti täysillä vääntävä ajojärjestelmä, Yamahan PW-S2 -järjestelmä tuottaa 75 newtonmetrin maksimiväännön. Tämä on yksi asia, millä pyörävalmistajat tekevät mallistoonsa niin sanottuja hinta- ja tasoeroja, järeintä 85 newtonmetrin vääntöä tarjoavaa moottoria laiteta ihan kaikkiin pyöriin.Alltrail 3 on kuitenkin erittäin hyvä peruspyörä, hissitolpan asentaminen maksaa siihen hieman lisää, mutta kun sellaisen asentaa, se on erittäin mukava, miellyttävä ja helppo pyörä monipuoliseen käyttöön, työmatkoihin ja maastoon.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHaibike Alltrail 3 SÄHKÖMOOTTORI Yamaha PW-S2, 250 W, 75 Nm Sähkömoottorin ohjain Yamaha, Side Switch, 1.7" LCD, 7 functions Akku InTube, 750 Wh Vaihteisto Microshift Advent X RD-M6250M 10 speed, Microshift Advent X -takapakka Kampisarja Haibike Components, The Crank ++, alumiini Ketju KMC, e10S Runko Alumiini Rungon koko S, M, L, XL Etuhaarukka SR Suntour, XCR34 Air LO-R Boost, Air, 140 mm Takaiskunvaimennin RockShox, Deluxe select plus Ohjaustanko Haibike Components, TheBar ++, 780 mm Jarrut Shimano, MT420, 4-sylinterinen, 203 mm levy edessä ja takana Istuin Selle Royal, Vivo Rengaskoko 29”/27,5” Renkaat Maxxis Minion DHR, Minion DHF Vanteet Rodi, Tryp 30, alumiini Massa n. 26 kg Takuu Runko 5 v, komponentit 2 v Hinta 4 699 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle