28.7.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Lyke CF 11 – huippukevyt maastotykki hurjapäille Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Lyke CF 11 on kallis hiilikuitutykki, joka ei kaihda vauhtia. Se tuntuu myös lähes luomupyörältä. Hyvää: paino, ketteryys, moottorin vaisu ääni. Huonoa: keulan suuntavakaus ylämäessä, sähkömoottorin ohjaimen heppoisuus. Haibike Lyke CF 11 on uusinta uutta saksalaisvalmistajalta. Haibike Lyke CF 11 on niitä hiilikuitutykkejä, jossa ominaisuuksia on lähdetty hakemaan painon ehdolla. Pyörää suunnitellessa Haibike on samalla myös hieman muuttanut muotoiluaan, takavaimennin on sijoitettu vaakaan vaakaputken alle. Lisäksi sähkömoottori on sijoitettu suoraan satulaputken alle. Moottorin sijoitus suosii myös sitä, että alaputken sisälle sijoitettu akku saadaan ulos alaputken päästä.Tuloksena on varsin linjakkaan näköinen pyörä, joka suorastaan houkuttelee ajamaan – myös kovaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen sähkömoottoriHaibiken filosofia uuden Lyken kohdalla on myös se, että pyörän paino täytyy saada pieneksi, jolloin voidaan turvautua pieneen akkuun sekä matalavääntöiseen vähemmän energiaa kuluttavaan sähkömoottoriin.Haibike luottaa Lykessä niin ikään saksalaista suunnittelua ja valmistusta olevaan Fazuaan. Fazuan sähkömoottori on hieman tuntemattomampi vielä sähköpyörissä, mutta se tulee nyt vauhdilla varsinkin tähän luokkaan, jossa vääntöä vaaditaan vähemmän. Sähkömoottori on kevyt, sen parina oleva akku on myös kevyt. Fazuan moottori on myös hyvin hiljainen, joka on hyvä asia.Akussa wattitunteja on 430, joka on vähän, mutta se riittää silti pitkäksi aikaa, koska pyörän keveyden ja matalamman väännön vuoksi kulutus on maltillista. Vääntö tulee sähkömoottorilta myös hyvin luonnollisesti, tietysti osittain myös sen vuoksi, että se on normaalia matalampi. Tämä ei ole kuitenkaan huono asia, Lyke CF 11 on nimenomaan pyörä niille, jotka haluavat sähköpyörältään luomufiilistä. Tätä tukee kaikki, matalampi vääntö, erinomainen poljintuntuma sekä myös Fazuan sähkömoottorin äänimaailma, joka tekee siitä välillä lähes huomaamattoman.Matalampi 60 newtonin vääntö kuitenkin tuntuu ja mitä aiemmin on saattanut enemmän vääntävällä sähköpyörällä ajamaan samasta kohdasta nimenomaan sillä väännöllä, nyt joutuu vaihtamaan pienempää vaihdetta.Sähkömoottoria ohjataan pyörän ohjaustangossa olevasta pyöritettävästä kiekosta, joka tuntuu maasto-olosuhteisiin hieman heppoiselta, pienikin isku tietystä suunnasta saattaa vahingoittaa sitä. Runkoon upotettu led-rivi kertoo värikoodeilla, mistä avustustasosta. Samat viisi lediä ilmoittavat myös akun varaustason.Hyvä ominaisuudet niin ylä- kuin alamäkeenkinPyörän jyrkkä istuinputken kulma tekee Lyke CF 11:sta hyvän ylämäkeen. Myös takakolmion pituus tukee sen hyviä kiipeämiskykyjä. Ylämäkeen kovaa ajettaessa pahassa juurakossa keula kuitenkin vähän hermostunut ja se pyrkii hieman irti.Alamäkeen Lyken kyvyt vain paranevat. Alamäkeen pyörä on todella nopea, ketterä, helposti käsiteltävä ja se houkuttelee hurjaan vauhtiin. Lyke on helppo ajaa, sen kanssa on koko ajan turvallinen olo kovassa vauhdissakin, kuski vie eikä pyörä. Lyke on helposti ennakoitavissa ja pienillä painonsiirroilla helposti kontrolloitavissa ja käännettävissä.Shimanon XT-jarrut pitävät huolen, että vauhti tarvittaessa myös hidastuu ja pysähtyy. Edessä Lykessä on 200-millinen levy ja takana 180-millinen.Kaiken kaikkiaan pyörän geometria on erittäin hyvä sekä ylä- että alamäkeen. Lisäksi pyörään valitut keula sekä takajousitus ovat pyörän luonteeseen sopivat sekä hyvin säädettävät.Takapään jousitus on hieman kovahko, eikä siinä ole sellaista luontevaa pehmeyttä kuin monissa muissa. Lyke on ajettavuudeltaan myös hieman raaka, mutta tietty rosoisuus sopii hyvin sen aggressiiviseen luonteeseen.Hinta on korkea, suositushinta yli 8 000 euroa, mutta pyörää saattaa saada reilusti alle 7000 euron, joten alennus on roima tästä pyörästä. Lyke CF 11 on erittäin onnistunut kapistus sellaiselle, joka pitää vauhdista niin alamäessä kuin myös traileilla.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas RajalaHaibike Lyke CF 11Hinta: 8 099 euroa Paino: 18 kg Runko: Full Carbon Rungon koko: M, L Etuhaarukka: Fox 36 Float Performance, Air, 140 mm Takaiskunvaimennin: Fox Float Performance DPS EVOL, Air, M8x25 Ohjaustanko: XLC, FlowBy, 780 mm Jarrut: Shimano, Deore XT M8120, Shimano Deore XT M8100 -jarruvivut, Shimano RT-MT800LE, 203 mm -etulevy, Shimano RT-EM810ME 180 mm -takalevy Vaihteisto: Shimano Deore XT M8100 Shadow Plus, Shimano SLX M7100, 10–51 -takapakka Vaihdevipu: Shimano Deore XT SL-M8100 Kampisarja: Rotor, E-Kapic, Aluminium Ketju: Shimano SLX M7100 Istuin: Selle Italia, Model X Istuinkannatin: Dropper-Post Remote, Aluminium, Telescope, 31.6 mm Rengaskoko: 29” Vanteet: Mavic, E- Crossmax XL S Renkaat: Maxxis, Dissector MaxxTerra EXO, 29" x 2.4” Sähkömoottori: Fazua, Ride60, 250W, 60 Nm Akku: Fazua, Energy InTube, 430 Wh Sähkömoottorin ohjain: Fazua, Straight bar Ring control Takuu: 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta