17.3.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Niekka Kura – suoraan läskipyörien aateliseksi Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Outokummussa suunniteltu kotimainen Niekka tekee laatupyöriä hyvillä osilla. Niekan toinen malli Kura hyppääkin heti läskipyörien aatelistoon. Hyvää: Muotoilu, suomalainen suunnittelu, sisään rakennettu GPS-paikannus, älypuhelinsovellus, ajettavuus, komponentit. Huonoa: ohjaamon viimeistely, lievä kankeus. Joskus vaan menee pinna. Niekka-sähköpyörien suunnittelijalta ja perustajalta outokumpulaiselta Jarno Surakalta meni pinna pariinkin kertaan. Ensin pinna paukahti pyörän vanteesta. Sitten meni pinna ihan muuten vaan, kun 50 sentin hintaista osaa, uutta pyörän pinnaa joutui odottamaan viikkokaupalla koronapandemian aiheuttaman komponenttipulan vuoksi. Paras ajokausi Suomen suvessa uhkasi valua odotellessa täysin ohi.Näin syntyi Niekka Bicycles – että ei enää tarvitsisi olla muiden vehkeiden varassa. Outokumpulainen Niekka-brändi on myös kasvamassa kokonaiseksi pyörämallistoksi. Niekka Bicycles korostaa myös filosofiassaan, että he eivät ole vain pyörien valmistaja ja myyjä, vaan myös huolto, josta saa tarvittaessa myös varaosat – ettei pinna katkeaisi myös Niekan asiakkailta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKura on kallis fatbikeMallistoon kuuluu täysjousitettu Niekka Patikko -maastopyörä, joka syntyi ensiksi. Toisena syntyi nyt koeajettu Niekka Kura -fatbike. Myöhemmin tänä vuonna mallistoon liittyy vielä jäykkäperäinen Niekka Polku sekä ensi vuonna on citypyörä Kylän vuoro. Myös Vauhti-niminen malli on suunnitelmissa.Niekka Kura on fatbike. Läskipyöriä kovin moni pyörävalmistaja ei enää tee kovimman fatbike-huuman mentyä ohitse, koska laskipyörien kysyntä on rajoittunut pienille markkina-alueille. Hienoa kuitenkin, että Niekka on ottanut mallistoon myös läskipyörän, koska Suomessa Niekan kotikentällä läskipyörien kysyntä on kaikkein kovinta. Samalla Kura raivaa myös tietä Niekalle muille markkinoille, kuten esimerkiksi muihin Pohjoismaihin, joissa sähköfateille löytyy myös kysyntää.Niekka Kura on tehty hyvistä osista ja tämä näkyy myös sen hinnassa, joka on 5 490 euroa. Niekka onkin selkeästi yksi kalleimmista sähköfattiksista markkinoilla. Niekassa on myös hatun noston arvoista se, että pyörän rungon suunnittelu on suomalaista, se on valmistettu täysin Niekan tiimin speksien mukaan. Niekan ensimmäisessä pyörämallissa, Patikossa on niin sanottu valmis runko kiinalaisvalmistajan hyllystä, mutta Kura ja myös tulevat mallit tehdään Niekan speksien mukaan.Shimanon hyvillä osillaKuran huimaan hintaan toki saa sitten kaikkea hyvää, esimerkiksi Shimano Deore XT -vaihteiston sähköisenä eli Di2-versiona. Koeajettu pyörä oli vielä prototyyppi, joten siinä ei olleet vielä ihan kaikki lopulliset komponentit paikoillaan, mutta Kuran jarruiksi on valittu Shimanon Deore XT -sarjan nelisylinteriset jarrut 180-millisillä levyillä. Niissä jarruissa pysähtymisvoimaa riittää tunnetusti hyvin.Koeajopyörässä oli myös Schwalben nastarenkaat, jotka toimivat talvikelissä hyvin, varsinainen pyörän kokoonpano tehdään Maxxis Minion -renkailla, jotka ovat myös osoittautuneet läskipyörissä varsin hyviksi renkaiksi.Deore XT -sähkövaihteisto on myös erinomainen toimivuudeltaan. Vaiheet vaihtuvat silmänräpäyksessä napin painalluksella ja Shimanon näytöstä myös näkee, mikä vaihde milloinkin on silmässä. Sähköpyörässä myös vaihteiston virran, kuten myös esimerkiksi jälkeenpäin lisättävien valojenkin virran voi ottaa suoraan pyörän ajoakulta, eikä erillistä virtalähdettä vaihteistolle tai valoille tarvita.Sähkövaihteiston napit löytyvät oikeasta kahvasta vierekkäin. Vaihtaja on suunniteltu äärimmäisen hyväksi käyttää, molemmat napit ylös ja alasvaihtoja varten ovat pienen peukalonliikkeen päässä. Se, että onko sähkövaihteet hieman överiä läskipyörään on hyvä kysymys, mutta toisaalta, pyöriä, kuten autojakin myydään myös mielikuvilla ja Niekka haluaa selvästi myydä asiakkailleen premiumia.Sen sijaan pyörän ohjaamon viimeistely vaatisi hieman lisähuomiota. Paksut jarruletkut sekä sähköjärjestelmän ohjainkaapeli sekä sähkövaihteen ohjainkaapeli risteilevät ohjaamon edessä hieman epäsiististi. Lisäksi vapaana roikkuvat ohuet sähkökaapelit tarttuvat helposti maastossa esimerkiksi oksiin ja repeytyvät helposti irti. Koeajettu pyörä oli kuitenkin protoversio ja on toivottavaa, että tähän asiaan kiinnitetään huomiota tuotantovaiheessa.Myös muut komponentit, eli sähkömoottori sekä akku ja järjestelmän ohjaus ovat Kurassa Shimanoa. Shimanon 85 newtonmetriä vääntävä EP8 -sähkömoottori sekä 630 wattitunnin akku takaavat Kuralle hyvän toimintamatkan sekä vakaata menoa. EP8-sähkömoottori toimii tasaisen ja hyvän voimansa ansiosta myös Kurassa moitteettomasti.Useita eri värivaihtoehtojaVajaan 5 500 euron hinnalla Kuraan on mahdollisuus valita myös kuudesta eri värivaihtoehdosta. Pyörän saa myös 250 euron lisähintaan omalla värityksellä. Niekan filosofiaan kuuluu, että pyörä lähtee siinä vaiheessa tekoon, kun asiakas sellaisen tilaa, siksi pyörän saa kätevästi vaikka omalla värillä. Tällöin pyörää joutuu odottamaan hieman aikaa, mutta vastaavasti Niekka-pyöriä valmistavalle Ebike Finland Oy:lle tämä on riskien minimoimista ja start up -yritykselle tärkeää – varastoon ei jää pyöriä, jotka odottavat ostajaa kuukausikaupalla.Niekan runko on hyvin yksinkertaista ja selkeää, suoraviivaista suunnittelua. Rungon geometria on toimivaa ja pyörä istuu hyvin samantien ”käteen”, vaikka pyörässä on pitkä akseliväli. Pitkä akseliväli tuo pyörään vakautta, mutta samalla myös syö hieman ketteryyttä, Kura on aavistuksen kankea liikkeissään. Mutta vain aavistuksen. Pitkästä akselivälistä huolimatta pyörän reach-mitta on sellainen, että M koko istuu 178-mittaiselle kuljettajalle hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApplikaatio ja GPS-paikannusNiekka on myös lähtenyt sähköpyörien maailmaan siinä mielessä hyvällä otteella, että pyörään on suunniteltu heti alusta alkaen applikaatio. Applikaation saa tallennettua ajodatan ja paljon muuta, mutta se toimii myös pyörän varashälyttimenä. Applikaation ja pyörään integroidun GPS-trackerin toteuttaja on itävaltalainen Powunity.GPS-trackeri sisältyy Niekka-pyörän hintaan. Niekan omistajalle trackerin käytön ensimmäiset 12 kuukautta ovat ilmaiset, ja tämän jälkeen trackerin saa käyttöönsä 3,95 euron kuukausimaksua vastaan.Kaiken kaikkiaan ottaen huomioon Kuran komponentit sekä pyörän rungon geometrian, sen ajettavuuden ja toimivuuden, sekä myös sen, millä tavalla Niekkaa esimerkiksi brändätään, Niekka hyppää Kuralla samantien läskipyörien aatelisten joukkoon. Hieno suoritus suomalaisvalmistajalta. Niekka on myös pyörä sellaiselle, kuka arvostaa hyviä osia ja myös pientä eksoottisuutta, mutta haluaa samalla tukea suomalaista yrittäjyyttä.Niekka on brändinä aavistuksen niche, mutta kuitenkin sellainen, että se voi hyvinkin upota suurempiinkin volyymeihin, kun sana kiirii tarpeeksi Outokummusta maailmalle. Alussa Niekka toimittaa pyöriä vain noin sata kappaletta vuodessa, mutta muutamassa vuodessa tuotantomäärät nousevat jo tuhansiin pyöriin per vuosi.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaTekstistä korjattu 18.3.2023 Powunity GPS-trackerin kuukausimaksun hinta.Niekka KuraHinta: 5 490 euroa Paino: 26,5 kg (polkimet kiinnitettynä) Runko: Alumiini Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: Manitou Mastodon Pro 120 mm Ohjaustanko: Raceface Atlas 35 Jarrut: Shimano Deore XT 4-mäntäinen, 180 mm Vaihteisto: Shimano Deore XT Di2 electric Vaihdevipu: Shimano SW-M8050-R Di2 electric Kampisarja: Samox ET39-F40 160 mm Ketju: Shimano eBike Istuin: Ergon SMC Istuinkannatin: Raceface Aeffect-R 31,6 mm / 150 mm hissitolppa Rengaskoko: 26”/4.8” Vanteet: Sunringlé Mulefüt 80 Renkaat: Maxxis Minion FBF/FBR Sähkömoottori: Shimano Steps EP8, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Shimano SC-EM800 bluetooth Akku: Shimano Steps BT-E8036, 630 Wh Akun latausaika: 100 prosenttiin noin 4,5 tuntia. Takuu: runko 5 vuotta, osat 2 vuotta.Lisää aiheestaSähköpyörän koeajo: E/Fat on suomalaista suunnittelua oleva sähköpyörä – vai onko se sittenkin mopo? Sähköpyörän koeajo: Helkama FE12 – Silkkaa hauskuutta talvikelissä Kokemuksia koeajoista: Sähköpyörien kehitys on vasta alussa – mitä kaikkea näemmekään vielä tulevaisuudessa Sähköpyörän koeajo: Rock Machine Avalanche – Kivenkova rokkikone Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon