5.5.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Rock Machine Blizzard – Vaatimaton ulkomuoto voi pettää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rock Machinen Blizzard ei koreile ulkomuodollaan – mutta erinomaisilla ajo-ominaisuuksillaan kyllä. Hyvää: Ajettavuus, maasto-ominaisuudet. Huonoa: Vaatimaton ulkomuoto Rock Machine Blizzard -täysjoustoinen sähköpyörä ei näytä kovinkaan kummalliselta kapistukselta. Rungon pinnassa ei ole koreilevaa maalausta, hopeanharmaa yhdistettynä vihreään raitaan.Mutta moni kakku päältä kaunis, kuuluu myös sanonta – tässä tapauksessa käänteisesti ajateltuna, sillä Blizzard ei koreile ulkomuodolla. Eikä Blizzardin tarvitsekaan koreilla ulkomuodollaan, sillä täysjousitettu sähkömaastopyörä on tehty ajettavaksi ja ajo-ominaisuudet ratkaisevat täysin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBlizzard on järeä työkaluRock Machinen vaatimaton ulkomuoto todellakin pettää. Oikeastaan se näyttää hyvin tavalliselta, eikä se ole mikään designin huipentuma. Pyörä näyttää enemmänkin järeältä työkalulta ja sitä se todellakin on.Rock Machine Blizzard INT E90-297 RZ -mallilla, joka sen virallinen mallinimi on, hintaa on lähes 7 000 euroa. Se onkin Rock Machinen sähköpyörämalliston lippulaiva.Rock Machine Blizzardin hinnasta iso osa muodostuu sen jousituksesta. Rock Machinen jousitukseen ei ole valittu perinteisiä Rock Shoxia tai Foxia, vaan pyörässä on niin edessä kuin takanakin jousituksessa DVO:n osat. DVO on yhdysvaltalainen yritys, joka valmistaa jousituksen lisäksi myös satulatolppia maastopyöriin. Rock Machine Blizzardissa on panostettu etuiskariin ja takapamppuun, etuvaimennuksen tehtävää hoitaa DVO Diamond ja takana on DVO Jade X. Pyörän joustovarat näillä osilla on edessä 160 millimetriä ja takana 140 millimetriä, jotka riittävät vauhdikkaaseenkin menoon. Yhteistyö DVO:n kanssa näkyy Rock Machinessa muun muassa myös niin, että pyörän rungon vihreä raita on samaa väriä etuhaarukan kanssa, väri on DVO Green.Houkuttelee maastohaasteisiinAjoasento Blizzardissa on todella luonteva. Kuten mainittu, Blizzard on järeä tekoa, joka suorastaan houkuttelee maastohaasteisiin, kun pyörän päälle istahtaa. Ylämäkeen pyörä menee hyvin, mutta alamäkeen se vasta meneekin, se on erinomaisen vakaa pyörä ajaa kovaa. Juurakossa ja kivikossa sekarengastus, 29-tuumainen edessä ja 27,5-tuumainen takana, toimivat erinomaisen hyvin. Shimanon XT-sarjan jarrut 203-millisillä levyillä pitävät huolen, että pysähdysvoimaa löytyy tarvittaessa.Blizzardin kanssa joutuu tekemään koko ajan töitä, se ei ole helpoimpia pyöriä ajaa, mutta jos kuskilta löytyy halua ja tahtoa tehdä töitä sen kanssa, käyttää painonsiirtoa ja kehoaan täysin, Blizzard tekee mitä käsketään – ja sen vielä erittäin täsmällisesti. Blizzard tykkää haasteista eikä se kaihda kovaakaan vauhtia, osaavan kuljettajan ajamana se on todella varma menijä.Peräpään pito pysyy hyvin jyrkissä tilanteessa kuin tilanteessa ja keula pysyy rauhallisena ylämäessä. Ylämäessäkin Blizzardin ohjaus vaatii jämäkkää ja määrätietoista otetta, mutta pyörä menee silloinkin sinne minne pitääkin, kun sitä vaan käskee.DVO:n komponentit toimivat pyörässä hyvin, varsinkin etujousto, takajouston hieman epätyypillinen jousiratkaisu voi myös jakaa mielipiteitä. Kierrejousi tuo luonnollisesti takajousitukseen vahvuutta ja tietynlaista pehmeyttä, mutta samalla säätöjen löytyminen voi olla hankalampaa. Lisäksi takajousitus on kierrejousen vuoksi Blizzardissa aavistuksen hidas reagoimaan.Voimansiirto ShimanoaBlizzard on voimansiirron komponenttien osalta Shimanoa kauttaaltaan, myös sähkömooottorin osalta. Pyörässä on tuttu Shimanon EP8 -sähkömoottori. Mitä enemmän Shimanolla ajaa, sitä enemmän siitä alkaa myös tykätä. Shimanon hyviä puolia on myös se, että sähköavustuksen säätö on erillään näytöstä, jolloin kaikki tarvittavat painikkeet mukaan lukien hissitolpan säätö on helppo asemoida vasemman peukalon käytettäviksi. Akku Blizzardissa on 630 wattitunnin kokoinen eli varsin riittävä. Akku ei ole Shimanon, vaan Darfonin, mutta sen takuuasiat hoituvat Shimanon huoltotiskin kautta. Blizzardissa akkua riitti monen tunnin maastoiloitteluun.Rock Machine Blizzard ja siitä nimenomainen koeajossa ollut Blizzard-malliston lippulaivamalli on varteenotettava pyörä todella vakavalle harrastajalle kovaan menoon. Blizzardissa on vaatimattomasta ulkomuodosta huolimatta valtava määrä asennetta, jota moni osaava maastokuski haluaa – ja osasta pyöriä myös puuttuu. Rock Machinen pitkä historia, lähes 20 vuoden pituinen maastopyörien valmistajana näkyy Blizzardissa erittäin hyvin.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRock Machine Blizzard INT E90-297 RZHinta: 6 999 euroa Paino: ei ilmoitettu Runko: Alloy Al-6061 T6 Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: DVO DIAMOND E2 160 mm Takajousitus: DVO JADE X COIL Ohjaustanko: Race Face Turbine R 35, 20 mm rise, 800 mm, 35 mm Jarrut: SHIMANO XT BL-M8100/BR-M8120, 4-mäntäinen, 203 mm levyt Vaihteisto: SHIMANO DEORE XT RD-M8130, SHIMANO CS-LG700-11, 11-50T takapakka Vaihdevipu: SHIMANO SL-M8130 RapidFire Plus, 11-speed Kampisarja: SHIMANO FC-M8150, 36T Ketju: SHIMANO CN-LG500 Istuin: WTB Volt Istuinkannatin: ONE1 Alloy, MT171, dropper post, 30.9 mm Rengaskoko: 29/27,5+” Vanteet: WTB KOM TRAIL i30, 32H Renkaat: WTB Vigilante TCS Tough/High Grip, 29x2.50 edessä, WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, 27.5x2.60 takana Sähkömoottori: SHIMANO STEPS EP800, 36V, 250W, 85Nm Sähkömoottorin ohjain: SHIMANO SC-EM800 Akku: DARFON, 36V, 630 Wh Takuu: Runko 5 vuotta, komponentit 2 vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä