5.5.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Rock Machine Blizzard – Vaatimaton ulkomuoto voi pettää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rock Machinen Blizzard ei koreile ulkomuodollaan – mutta erinomaisilla ajo-ominaisuuksillaan kyllä. Hyvää: Ajettavuus, maasto-ominaisuudet. Huonoa: Vaatimaton ulkomuoto Rock Machine Blizzard -täysjoustoinen sähköpyörä ei näytä kovinkaan kummalliselta kapistukselta. Rungon pinnassa ei ole koreilevaa maalausta, hopeanharmaa yhdistettynä vihreään raitaan.Mutta moni kakku päältä kaunis, kuuluu myös sanonta – tässä tapauksessa käänteisesti ajateltuna, sillä Blizzard ei koreile ulkomuodolla. Eikä Blizzardin tarvitsekaan koreilla ulkomuodollaan, sillä täysjousitettu sähkömaastopyörä on tehty ajettavaksi ja ajo-ominaisuudet ratkaisevat täysin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBlizzard on järeä työkaluRock Machinen vaatimaton ulkomuoto todellakin pettää. Oikeastaan se näyttää hyvin tavalliselta, eikä se ole mikään designin huipentuma. Pyörä näyttää enemmänkin järeältä työkalulta ja sitä se todellakin on.Rock Machine Blizzard INT E90-297 RZ -mallilla, joka sen virallinen mallinimi on, hintaa on lähes 7 000 euroa. Se onkin Rock Machinen sähköpyörämalliston lippulaiva.Rock Machine Blizzardin hinnasta iso osa muodostuu sen jousituksesta. Rock Machinen jousitukseen ei ole valittu perinteisiä Rock Shoxia tai Foxia, vaan pyörässä on niin edessä kuin takanakin jousituksessa DVO:n osat. DVO on yhdysvaltalainen yritys, joka valmistaa jousituksen lisäksi myös satulatolppia maastopyöriin. Rock Machine Blizzardissa on panostettu etuiskariin ja takapamppuun, etuvaimennuksen tehtävää hoitaa DVO Diamond ja takana on DVO Jade X. Pyörän joustovarat näillä osilla on edessä 160 millimetriä ja takana 140 millimetriä, jotka riittävät vauhdikkaaseenkin menoon. Yhteistyö DVO:n kanssa näkyy Rock Machinessa muun muassa myös niin, että pyörän rungon vihreä raita on samaa väriä etuhaarukan kanssa, väri on DVO Green.Houkuttelee maastohaasteisiinAjoasento Blizzardissa on todella luonteva. Kuten mainittu, Blizzard on järeä tekoa, joka suorastaan houkuttelee maastohaasteisiin, kun pyörän päälle istahtaa. Ylämäkeen pyörä menee hyvin, mutta alamäkeen se vasta meneekin, se on erinomaisen vakaa pyörä ajaa kovaa. Juurakossa ja kivikossa sekarengastus, 29-tuumainen edessä ja 27,5-tuumainen takana, toimivat erinomaisen hyvin. Shimanon XT-sarjan jarrut 203-millisillä levyillä pitävät huolen, että pysähdysvoimaa löytyy tarvittaessa.Blizzardin kanssa joutuu tekemään koko ajan töitä, se ei ole helpoimpia pyöriä ajaa, mutta jos kuskilta löytyy halua ja tahtoa tehdä töitä sen kanssa, käyttää painonsiirtoa ja kehoaan täysin, Blizzard tekee mitä käsketään – ja sen vielä erittäin täsmällisesti. Blizzard tykkää haasteista eikä se kaihda kovaakaan vauhtia, osaavan kuljettajan ajamana se on todella varma menijä.Peräpään pito pysyy hyvin jyrkissä tilanteessa kuin tilanteessa ja keula pysyy rauhallisena ylämäessä. Ylämäessäkin Blizzardin ohjaus vaatii jämäkkää ja määrätietoista otetta, mutta pyörä menee silloinkin sinne minne pitääkin, kun sitä vaan käskee.DVO:n komponentit toimivat pyörässä hyvin, varsinkin etujousto, takajouston hieman epätyypillinen jousiratkaisu voi myös jakaa mielipiteitä. Kierrejousi tuo luonnollisesti takajousitukseen vahvuutta ja tietynlaista pehmeyttä, mutta samalla säätöjen löytyminen voi olla hankalampaa. Lisäksi takajousitus on kierrejousen vuoksi Blizzardissa aavistuksen hidas reagoimaan.Voimansiirto ShimanoaBlizzard on voimansiirron komponenttien osalta Shimanoa kauttaaltaan, myös sähkömooottorin osalta. Pyörässä on tuttu Shimanon EP8 -sähkömoottori. Mitä enemmän Shimanolla ajaa, sitä enemmän siitä alkaa myös tykätä. Shimanon hyviä puolia on myös se, että sähköavustuksen säätö on erillään näytöstä, jolloin kaikki tarvittavat painikkeet mukaan lukien hissitolpan säätö on helppo asemoida vasemman peukalon käytettäviksi. Akku Blizzardissa on 630 wattitunnin kokoinen eli varsin riittävä. Akku ei ole Shimanon, vaan Darfonin, mutta sen takuuasiat hoituvat Shimanon huoltotiskin kautta. Blizzardissa akkua riitti monen tunnin maastoiloitteluun.Rock Machine Blizzard ja siitä nimenomainen koeajossa ollut Blizzard-malliston lippulaivamalli on varteenotettava pyörä todella vakavalle harrastajalle kovaan menoon. Blizzardissa on vaatimattomasta ulkomuodosta huolimatta valtava määrä asennetta, jota moni osaava maastokuski haluaa – ja osasta pyöriä myös puuttuu. Rock Machinen pitkä historia, lähes 20 vuoden pituinen maastopyörien valmistajana näkyy Blizzardissa erittäin hyvin.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRock Machine Blizzard INT E90-297 RZHinta: 6 999 euroa Paino: ei ilmoitettu Runko: Alloy Al-6061 T6 Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: DVO DIAMOND E2 160 mm Takajousitus: DVO JADE X COIL Ohjaustanko: Race Face Turbine R 35, 20 mm rise, 800 mm, 35 mm Jarrut: SHIMANO XT BL-M8100/BR-M8120, 4-mäntäinen, 203 mm levyt Vaihteisto: SHIMANO DEORE XT RD-M8130, SHIMANO CS-LG700-11, 11-50T takapakka Vaihdevipu: SHIMANO SL-M8130 RapidFire Plus, 11-speed Kampisarja: SHIMANO FC-M8150, 36T Ketju: SHIMANO CN-LG500 Istuin: WTB Volt Istuinkannatin: ONE1 Alloy, MT171, dropper post, 30.9 mm Rengaskoko: 29/27,5+” Vanteet: WTB KOM TRAIL i30, 32H Renkaat: WTB Vigilante TCS Tough/High Grip, 29x2.50 edessä, WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, 27.5x2.60 takana Sähkömoottori: SHIMANO STEPS EP800, 36V, 250W, 85Nm Sähkömoottorin ohjain: SHIMANO SC-EM800 Akku: DARFON, 36V, 630 Wh Takuu: Runko 5 vuotta, komponentit 2 vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija