5.5.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Rock Machine Blizzard – Vaatimaton ulkomuoto voi pettää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rock Machinen Blizzard ei koreile ulkomuodollaan – mutta erinomaisilla ajo-ominaisuuksillaan kyllä. Hyvää: Ajettavuus, maasto-ominaisuudet. Huonoa: Vaatimaton ulkomuoto Rock Machine Blizzard -täysjoustoinen sähköpyörä ei näytä kovinkaan kummalliselta kapistukselta. Rungon pinnassa ei ole koreilevaa maalausta, hopeanharmaa yhdistettynä vihreään raitaan. Mutta moni kakku päältä kaunis, kuuluu myös sanonta – tässä tapauksessa käänteisesti ajateltuna, sillä Blizzard ei koreile ulkomuodolla. Eikä Blizzardin tarvitsekaan koreilla ulkomuodollaan, sillä täysjousitettu sähkömaastopyörä on tehty ajettavaksi ja ajo-ominaisuudet ratkaisevat täysin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Blizzard on järeä työkalu Rock Machinen vaatimaton ulkomuoto todellakin pettää. Oikeastaan se näyttää hyvin tavalliselta, eikä se ole mikään designin huipentuma. Pyörä näyttää enemmänkin järeältä työkalulta ja sitä se todellakin on. Rock Machine Blizzard INT E90-297 RZ -mallilla, joka sen virallinen mallinimi on, hintaa on lähes 7 000 euroa. Se onkin Rock Machinen sähköpyörämalliston lippulaiva. Rock Machine Blizzardin hinnasta iso osa muodostuu sen jousituksesta. Rock Machinen jousitukseen ei ole valittu perinteisiä Rock Shoxia tai Foxia, vaan pyörässä on niin edessä kuin takanakin jousituksessa DVO:n osat. DVO on yhdysvaltalainen yritys, joka valmistaa jousituksen lisäksi myös satulatolppia maastopyöriin. Rock Machine Blizzardissa on panostettu etuiskariin ja takapamppuun, etuvaimennuksen tehtävää hoitaa DVO Diamond ja takana on DVO Jade X. Pyörän joustovarat näillä osilla on edessä 160 millimetriä ja takana 140 millimetriä, jotka riittävät vauhdikkaaseenkin menoon. Yhteistyö DVO:n kanssa näkyy Rock Machinessa muun muassa myös niin, että pyörän rungon vihreä raita on samaa väriä etuhaarukan kanssa, väri on DVO Green. Houkuttelee maastohaasteisiin Ajoasento Blizzardissa on todella luonteva. Kuten mainittu, Blizzard on järeä tekoa, joka suorastaan houkuttelee maastohaasteisiin, kun pyörän päälle istahtaa. Ylämäkeen pyörä menee hyvin, mutta alamäkeen se vasta meneekin, se on erinomaisen vakaa pyörä ajaa kovaa. Juurakossa ja kivikossa sekarengastus, 29-tuumainen edessä ja 27,5-tuumainen takana, toimivat erinomaisen hyvin. Shimanon XT-sarjan jarrut 203-millisillä levyillä pitävät huolen, että pysähdysvoimaa löytyy tarvittaessa. Blizzardin kanssa joutuu tekemään koko ajan töitä, se ei ole helpoimpia pyöriä ajaa, mutta jos kuskilta löytyy halua ja tahtoa tehdä töitä sen kanssa, käyttää painonsiirtoa ja kehoaan täysin, Blizzard tekee mitä käsketään – ja sen vielä erittäin täsmällisesti. Blizzard tykkää haasteista eikä se kaihda kovaakaan vauhtia, osaavan kuljettajan ajamana se on todella varma menijä. Peräpään pito pysyy hyvin jyrkissä tilanteessa kuin tilanteessa ja keula pysyy rauhallisena ylämäessä. Ylämäessäkin Blizzardin ohjaus vaatii jämäkkää ja määrätietoista otetta, mutta pyörä menee silloinkin sinne minne pitääkin, kun sitä vaan käskee. DVO:n komponentit toimivat pyörässä hyvin, varsinkin etujousto, takajouston hieman epätyypillinen jousiratkaisu voi myös jakaa mielipiteitä. Kierrejousi tuo luonnollisesti takajousitukseen vahvuutta ja tietynlaista pehmeyttä, mutta samalla säätöjen löytyminen voi olla hankalampaa. Lisäksi takajousitus on kierrejousen vuoksi Blizzardissa aavistuksen hidas reagoimaan. Voimansiirto Shimanoa Blizzard on voimansiirron komponenttien osalta Shimanoa kauttaaltaan, myös sähkömooottorin osalta. Pyörässä on tuttu Shimanon EP8 -sähkömoottori. Mitä enemmän Shimanolla ajaa, sitä enemmän siitä alkaa myös tykätä. Shimanon hyviä puolia on myös se, että sähköavustuksen säätö on erillään näytöstä, jolloin kaikki tarvittavat painikkeet mukaan lukien hissitolpan säätö on helppo asemoida vasemman peukalon käytettäviksi. Akku Blizzardissa on 630 wattitunnin kokoinen eli varsin riittävä. Akku ei ole Shimanon, vaan Darfonin, mutta sen takuuasiat hoituvat Shimanon huoltotiskin kautta. Blizzardissa akkua riitti monen tunnin maastoiloitteluun. Rock Machine Blizzard ja siitä nimenomainen koeajossa ollut Blizzard-malliston lippulaivamalli on varteenotettava pyörä todella vakavalle harrastajalle kovaan menoon. Blizzardissa on vaatimattomasta ulkomuodosta huolimatta valtava määrä asennetta, jota moni osaava maastokuski haluaa – ja osasta pyöriä myös puuttuu. Rock Machinen pitkä historia, lähes 20 vuoden pituinen maastopyörien valmistajana näkyy Blizzardissa erittäin hyvin. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rock Machine Blizzard INT E90-297 RZ Hinta: 6 999 euroa Paino: ei ilmoitettu Runko: Alloy Al-6061 T6 Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: DVO DIAMOND E2 160 mm Takajousitus: DVO JADE X COIL Ohjaustanko: Race Face Turbine R 35, 20 mm rise, 800 mm, 35 mm Jarrut: SHIMANO XT BL-M8100/BR-M8120, 4-mäntäinen, 203 mm levyt Vaihteisto: SHIMANO DEORE XT RD-M8130, SHIMANO CS-LG700-11, 11-50T takapakka Vaihdevipu: SHIMANO SL-M8130 RapidFire Plus, 11-speed Kampisarja: SHIMANO FC-M8150, 36T Ketju: SHIMANO CN-LG500 Istuin: WTB Volt Istuinkannatin: ONE1 Alloy, MT171, dropper post, 30.9 mm Rengaskoko: 29/27,5+” Vanteet: WTB KOM TRAIL i30, 32H Renkaat: WTB Vigilante TCS Tough/High Grip, 29x2.50 edessä, WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, 27.5x2.60 takana Sähkömoottori: SHIMANO STEPS EP800, 36V, 250W, 85Nm Sähkömoottorin ohjain: SHIMANO SC-EM800 Akku: DARFON, 36V, 630 Wh Takuu: Runko 5 vuotta, komponentit 2 vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe