14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävä ja suorituskykyinen farkku omaa hyvät tilat matkustajille ja tavaroille. Hyvää: Varustelu, suorituskyky, hyvät tilat. Huonoa: Turhan kova alusta, neliveto puuttuu vielä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOctavian kiihkein versio on yhdistelmä järkiominaisuuksia sekä askeettista urheilullisuuttaŠkodan keväällä uudistama Octavia -mallisto on saanut odotetun täydennyksen Sporttiversio kiinnostaa suorituskykyistä ja hyvät tilat omaavaa perheauton ostajaa. RS täydentää sopivasti järkipainotteista Octavia-mallistoa. Ulkonäköä on sopivasti makeutettu menemättä kuitenkaan liian imeläksi. Koeajetun yksilön räväkkä vihreä erikoisväri jakoi mielipiteet voimakkaasti. Naapurustomme nuorisoa väri tuntui miellyttävän.Uudet moottoritMoottorivaihtoehtot ovat joko TDI-diesel tai TSI-bensiini. Molemmat ovat turboahdettuja ja tilavuus on kummassakin kaksi litraa. Moottorien suorituskyky on vähintään riittävä. Sammutusautomatiikka on vakiovaruste.Samoin jarrutusenergian talteenotto. Bensiinimalli kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa. Diesel on yli sekunnin hitaampi. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen käsivalintainen tai kaksoiskytkinautomaatti.Hyvin varusteltuVakiovarustelu on kattava pitäen sisällään turva- ja mukavuusvarusteita. Älykäs vakionopeusäädin pitää etäisyyttä edelläajavaan ajoneuvoon ja tuulilasiin sijoitettu kamera tunnistaa liikennemerkit (lisävaruste).Myös kuljettajan vireystilaa tarkkaillaan. Jos väsymys alkaa painaa päälle, siitä tulee huomautus. Kuljettajaa hemmotellaan ajovalojen kaukovaloavustimella. Kaksoisksenonit vaihtavat automaattisesti lähi- ja kaukovalot tilanteen mukaan.RS-teema jatkuu sisätiloissa. Urheilullisesti muotoillut istuimet hallitsevat näkymiä. Ne tarjoavat hyvän tuen sekä mukavuuden.Octavian sisätilat ovat hyvät ja tavaratila on erittäin kookas ja muuntautuva. Takaluukku aukeaa ja sulkeutuu sähköllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä jousitusAjotuntuma on urheilullisen jämäkkä. Vakiomallia 13 millimetriä matalampi jousitus on välillä jopa häiritsevän kova. Tien epätasaisuudet tuntuvat selvästi. Samoin rengasmelu on kohtalainen. Matalaprofiilinen (225/40 ZR18) rengastus edesauttaa tätä asiaa.Ohjaus on tarkka ja tuntuma tiehen mainio, kiitos uuden progressiivisen ohjausvälityksen. TSI-turbomoottori vääntää vahvasti koko kierrosalueella.Koeajon keskikulutus asettui 8,2 litran kohdalle.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia 2.0 TSI RS DSG Hinta alkaen 36 408 € Moottori 1 798 cm³, ahdettu bensiinimoottori poikittain, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto sähköisellä tasauspyörästön lukolla. Teho 162 kW (220 hv), 4500-6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500-4400 r/min) Vääntö 350 Nm (1500-4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 2017 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 590-1580 l Omamassa: 1447 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa