14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttävä ja suorituskykyinen farkku omaa hyvät tilat matkustajille ja tavaroille. Hyvää: Varustelu, suorituskyky, hyvät tilat. Huonoa: Turhan kova alusta, neliveto puuttuu vielä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOctavian kiihkein versio on yhdistelmä järkiominaisuuksia sekä askeettista urheilullisuuttaŠkodan keväällä uudistama Octavia -mallisto on saanut odotetun täydennyksen Sporttiversio kiinnostaa suorituskykyistä ja hyvät tilat omaavaa perheauton ostajaa. RS täydentää sopivasti järkipainotteista Octavia-mallistoa. Ulkonäköä on sopivasti makeutettu menemättä kuitenkaan liian imeläksi. Koeajetun yksilön räväkkä vihreä erikoisväri jakoi mielipiteet voimakkaasti. Naapurustomme nuorisoa väri tuntui miellyttävän.Uudet moottoritMoottorivaihtoehtot ovat joko TDI-diesel tai TSI-bensiini. Molemmat ovat turboahdettuja ja tilavuus on kummassakin kaksi litraa. Moottorien suorituskyky on vähintään riittävä. Sammutusautomatiikka on vakiovaruste.Samoin jarrutusenergian talteenotto. Bensiinimalli kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa. Diesel on yli sekunnin hitaampi. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen käsivalintainen tai kaksoiskytkinautomaatti.Hyvin varusteltuVakiovarustelu on kattava pitäen sisällään turva- ja mukavuusvarusteita. Älykäs vakionopeusäädin pitää etäisyyttä edelläajavaan ajoneuvoon ja tuulilasiin sijoitettu kamera tunnistaa liikennemerkit (lisävaruste).Myös kuljettajan vireystilaa tarkkaillaan. Jos väsymys alkaa painaa päälle, siitä tulee huomautus. Kuljettajaa hemmotellaan ajovalojen kaukovaloavustimella. Kaksoisksenonit vaihtavat automaattisesti lähi- ja kaukovalot tilanteen mukaan.RS-teema jatkuu sisätiloissa. Urheilullisesti muotoillut istuimet hallitsevat näkymiä. Ne tarjoavat hyvän tuen sekä mukavuuden.Octavian sisätilat ovat hyvät ja tavaratila on erittäin kookas ja muuntautuva. Takaluukku aukeaa ja sulkeutuu sähköllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä jousitusAjotuntuma on urheilullisen jämäkkä. Vakiomallia 13 millimetriä matalampi jousitus on välillä jopa häiritsevän kova. Tien epätasaisuudet tuntuvat selvästi. Samoin rengasmelu on kohtalainen. Matalaprofiilinen (225/40 ZR18) rengastus edesauttaa tätä asiaa.Ohjaus on tarkka ja tuntuma tiehen mainio, kiitos uuden progressiivisen ohjausvälityksen. TSI-turbomoottori vääntää vahvasti koko kierrosalueella.Koeajon keskikulutus asettui 8,2 litran kohdalle.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia 2.0 TSI RS DSG Hinta alkaen 36 408 € Moottori 1 798 cm³, ahdettu bensiinimoottori poikittain, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto sähköisellä tasauspyörästön lukolla. Teho 162 kW (220 hv), 4500-6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500-4400 r/min) Vääntö 350 Nm (1500-4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 2017 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 590-1580 l Omamassa: 1447 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla