3.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Rapid Spaceback Erehdyttävästi farmaria ulkoisesti muistuttava Spaceback on muotoiltu automallin viistoperäisestä kantaisästä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan tyylikkäässä viistoperässä on laadun tuntua. Hyvää: Tilat, ajettavuus, helppous Huonoa: Tuulen suhinat kantautuvat matkustamoon moottoritienopeuksissa Škoda tavoittelee erityisesti nuoria autonostajia uudella viistoperäisellä Rapidillaan. Aluevaltaus on autonvalmistajalle uusi.Tyylitellyn intiaanin sulkapäähinettä kuvaavan logon alla ei siis ole aiemmin ollut vastaavaa korimallia keskikokoisten autojen luokassa. Kooltaan uusi malli sijoittuu pienemmän Fabian ja suuremman Octavian väliin.Erehdyttävästi farmaria ulkoisesti muistuttava Spaceback on muotoiltu automallin viistoperäisestä kantaisästä. Perä on Spacebackissa tylppä ja 18 senttimetriä lyhyempi kuin viistoperässä. Näin on saatu aikaan ulkoa nuorekkaampi olemus, mutta myös tavaratila on pienentynyt 135 litraa. Spacebackissa tavaratilaa on 415 litraa. Akseliväli on sama kuin viistoperäisessä Rapidissakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinnalla kilpailijaSpacebackin myötä Rapideihin on tullut pieniä päivityksiä matkustamon materiaaleihin, mutta tärkein muutos lienee päivitetty iskunvaimennus, joka tekee kyydistä aiempaa pehmeämpää.Ensimmäisiä Rapideja vaivannut pikkuautomainen alustan karkeus on hälvennyt. Rapidissa on uutena nyt myös nopeuden mukaan säätyvä sähkömekaaninen ohjaustehostin. Auton ohjaus on kevyt, mutta tuntoakin on.Kaikki moottorivaihtoehdot ovat ahdettuja ja nelisylinterisiä. Koeajetussa autossa oli 1,2 litrainen, 105 hevosvoiman ahdettu bensiinimoottori ja kuusilovinen manuaalivaihteisto. Yhdistelmä tuntui kaikin puolin luontevalta ja sopivan tehokkaalta. Kiihdytyksissä tosin moottorinäänet kantautuvat matkustamoon asti.Samasta 1,2 litraisesta moottorista on tarjolla myös 86 hevosvoimainen versio, joka on Rapidin hinnat alkaen-mallien voimanlähde. Suuritehoisin bensiinimoottori on 120 hevosvoimainen ja automaattivaihteinen.Dieselmoottorit ovat 1,6 litraisia.Niiden tehot ovat 90 tai 105-hevosvoimaa. Tehokkaampi voimanteen kumpaniksi on tarjolla kaksoiskytkinvaihteisto.Rapid Spacebackin hinnat alkavat 16 990 eurosta, joka on merkittävästi vähemmän kuin monen kilpailijan vastaavat kompaktit viistoperät. Koeajetun Elegance Style -varustellun mallin tumma, takaluukkuun asti jatkuva lasikatto tuo avaran tilavaikutelman matkustamoon ja tummat, 17-tuumaiset vanteet yhdessä lime-vihreän ulkovärin kanssa muokkaavat ulkonäöstä urheilullisen. Tähän hintaan on vaikea keksiä vastaavaa pakettia.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 105 Elegance Style Hinta alkaen 22 580 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 054 € Ajoneuvovero 100 €/ v Moottori 1 197 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 77 kW (105 hv), 5000 r/min Vääntö 175 Nm (1550-4100 r/min) Vääntö 175 Nm (1550-4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4304 mm, leveys 1706 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2602 mm Tavaratila: 415 l Omamassa: 1380 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa