5.12.2014

Koeajo: Smart Forfour

Isompi Smart tarjoaa lisää tilaa, mutta myös kovempaan hintaan. Hyvää: Ketteryys, ohjaamon ilme, pirteät värit. Huonoa: Suorituskyky, takaistuin.

Kaksipaikkaisissa Smarteissa moottori taka-akselilla on tuttu ratkaisu. Nyt myös pidempi nelipaikkainen Smart Forfour noudattaa samaa rakennetta.

Kääntösäde on suurempi kuin pikkusisaressa, mutta huikean pienessä tilassa Forfourkin kääntyy. Edelleen voidaan puhua ensiluokkaisesta kaupunkiautosta.

Maantiellä Forfour osoittautuu yllättävän meluttomaksi. Maantienopeuksissa esiintyy kaksipaikkaista vähemmän levottomuutta. Akseliväli on silti lyhyt ja heijastuu ylipäänsä pienen koon kanssa edelleen ajettavuuteen.

Ohjaustuntuma on hivenen pehmeämpi kuin Fortwossa. Käytännössä vähäiseen tuntoon kuitenkin tottuu nopeasti, eikä ohjaukseen hetken kuluttua enää kiinnitä huomiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Reilut takatilat

Kuljettajan istuin on riittävän iso, mutta sivutuki jää laimeaksi. Istuin jää matalalle, joten jalat ovat korkealla istuma-asentoon nähden. Asento aiheuttaa sen, että istuinta tekee mieli siirtää hieman taaemmas.

Ohjauspyörässä on pelkkä korkeussäätö. Lisäksi ohjauspyörä on melko kaltevassa kulmassa. Siten sen yläosa jää melko kauas, ellei halua ajaa polvet koukussa.

Takana tilaa on yllättävän hyvin. Istuin on kuitenkin matalalla, eikä sivutukea ole lainkaan. Niinpä istuminen takana on mutkikkaalla tiellä melkoista heilumista.

Takaistuimien istuinosan voi nostaa helposti ylös, jolloin taakse muodostuu huomattavan iso lisätavaratila.

Iso plussa takaosaston kannalta tulee myös siitä, että ovet avautuvat 83 asteen kulmaan. Kulkeminen sisään ja ulos on vaivatonta.

Nettikauppa avattu

Uusi Smart etsii asiakaskuntaa haastavassa markkinatilanteessa. Aiempi autokanta ei ole valtava, mutta kohtuullinen sentään. Suomessa on tällä haavaa 1 662 Smartia. Kaksipaikkaisia on lievä enemmistö (866 kpl).

Jotta Smart saisi uusia ystäviä myös muilta merkeiltä, on auton ympärille kehitetty uuden tyyppinen verkkokauppa yhdessä rahoitusyhtiö Santanderin kanssa. Nettikauppa on jo avattu.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Smart Forfour 52 kW

Hinta alkaen

16 413 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

19 297 €

Ajoneuvovero

83 €/ v

Moottori

999 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto.

Teho

52 kW (71 hv), 6000 r/min

Vääntö

91 Nm (2850 r/min)

Vääntö

91 Nm (2850 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

155 km/h

Kulutus l/ 100 km

4,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

97 g/km

Mitat

pituus 3496 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2494 mm
Tavaratila: 185/975 l
Omamassa: 975 kg

Matkanjatkamispalvelu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat