5.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Smart Forfour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isompi Smart tarjoaa lisää tilaa, mutta myös kovempaan hintaan. Hyvää: Ketteryys, ohjaamon ilme, pirteät värit. Huonoa: Suorituskyky, takaistuin. Kaksipaikkaisissa Smarteissa moottori taka-akselilla on tuttu ratkaisu. Nyt myös pidempi nelipaikkainen Smart Forfour noudattaa samaa rakennetta.Kääntösäde on suurempi kuin pikkusisaressa, mutta huikean pienessä tilassa Forfourkin kääntyy. Edelleen voidaan puhua ensiluokkaisesta kaupunkiautosta.Maantiellä Forfour osoittautuu yllättävän meluttomaksi. Maantienopeuksissa esiintyy kaksipaikkaista vähemmän levottomuutta. Akseliväli on silti lyhyt ja heijastuu ylipäänsä pienen koon kanssa edelleen ajettavuuteen.Ohjaustuntuma on hivenen pehmeämpi kuin Fortwossa. Käytännössä vähäiseen tuntoon kuitenkin tottuu nopeasti, eikä ohjaukseen hetken kuluttua enää kiinnitä huomiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilut takatilatKuljettajan istuin on riittävän iso, mutta sivutuki jää laimeaksi. Istuin jää matalalle, joten jalat ovat korkealla istuma-asentoon nähden. Asento aiheuttaa sen, että istuinta tekee mieli siirtää hieman taaemmas.Ohjauspyörässä on pelkkä korkeussäätö. Lisäksi ohjauspyörä on melko kaltevassa kulmassa. Siten sen yläosa jää melko kauas, ellei halua ajaa polvet koukussa.Takana tilaa on yllättävän hyvin. Istuin on kuitenkin matalalla, eikä sivutukea ole lainkaan. Niinpä istuminen takana on mutkikkaalla tiellä melkoista heilumista.Takaistuimien istuinosan voi nostaa helposti ylös, jolloin taakse muodostuu huomattavan iso lisätavaratila.Iso plussa takaosaston kannalta tulee myös siitä, että ovet avautuvat 83 asteen kulmaan. Kulkeminen sisään ja ulos on vaivatonta.Nettikauppa avattuUusi Smart etsii asiakaskuntaa haastavassa markkinatilanteessa. Aiempi autokanta ei ole valtava, mutta kohtuullinen sentään. Suomessa on tällä haavaa 1 662 Smartia. Kaksipaikkaisia on lievä enemmistö (866 kpl).Jotta Smart saisi uusia ystäviä myös muilta merkeiltä, on auton ympärille kehitetty uuden tyyppinen verkkokauppa yhdessä rahoitusyhtiö Santanderin kanssa. Nettikauppa on jo avattu.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Smart Forfour 52 kW Hinta alkaen 16 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 297 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori 999 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3496 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2494 mm Tavaratila: 185/975 l Omamassa: 975 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä