5.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Smart Forfour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isompi Smart tarjoaa lisää tilaa, mutta myös kovempaan hintaan. Hyvää: Ketteryys, ohjaamon ilme, pirteät värit. Huonoa: Suorituskyky, takaistuin. Kaksipaikkaisissa Smarteissa moottori taka-akselilla on tuttu ratkaisu. Nyt myös pidempi nelipaikkainen Smart Forfour noudattaa samaa rakennetta.Kääntösäde on suurempi kuin pikkusisaressa, mutta huikean pienessä tilassa Forfourkin kääntyy. Edelleen voidaan puhua ensiluokkaisesta kaupunkiautosta.Maantiellä Forfour osoittautuu yllättävän meluttomaksi. Maantienopeuksissa esiintyy kaksipaikkaista vähemmän levottomuutta. Akseliväli on silti lyhyt ja heijastuu ylipäänsä pienen koon kanssa edelleen ajettavuuteen.Ohjaustuntuma on hivenen pehmeämpi kuin Fortwossa. Käytännössä vähäiseen tuntoon kuitenkin tottuu nopeasti, eikä ohjaukseen hetken kuluttua enää kiinnitä huomiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilut takatilatKuljettajan istuin on riittävän iso, mutta sivutuki jää laimeaksi. Istuin jää matalalle, joten jalat ovat korkealla istuma-asentoon nähden. Asento aiheuttaa sen, että istuinta tekee mieli siirtää hieman taaemmas.Ohjauspyörässä on pelkkä korkeussäätö. Lisäksi ohjauspyörä on melko kaltevassa kulmassa. Siten sen yläosa jää melko kauas, ellei halua ajaa polvet koukussa.Takana tilaa on yllättävän hyvin. Istuin on kuitenkin matalalla, eikä sivutukea ole lainkaan. Niinpä istuminen takana on mutkikkaalla tiellä melkoista heilumista.Takaistuimien istuinosan voi nostaa helposti ylös, jolloin taakse muodostuu huomattavan iso lisätavaratila.Iso plussa takaosaston kannalta tulee myös siitä, että ovet avautuvat 83 asteen kulmaan. Kulkeminen sisään ja ulos on vaivatonta.Nettikauppa avattuUusi Smart etsii asiakaskuntaa haastavassa markkinatilanteessa. Aiempi autokanta ei ole valtava, mutta kohtuullinen sentään. Suomessa on tällä haavaa 1 662 Smartia. Kaksipaikkaisia on lievä enemmistö (866 kpl).Jotta Smart saisi uusia ystäviä myös muilta merkeiltä, on auton ympärille kehitetty uuden tyyppinen verkkokauppa yhdessä rahoitusyhtiö Santanderin kanssa. Nettikauppa on jo avattu.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Smart Forfour 52 kW Hinta alkaen 16 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 297 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori 999 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3496 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2494 mm Tavaratila: 185/975 l Omamassa: 975 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä