5.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Smart Forfour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isompi Smart tarjoaa lisää tilaa, mutta myös kovempaan hintaan. Hyvää: Ketteryys, ohjaamon ilme, pirteät värit. Huonoa: Suorituskyky, takaistuin. Kaksipaikkaisissa Smarteissa moottori taka-akselilla on tuttu ratkaisu. Nyt myös pidempi nelipaikkainen Smart Forfour noudattaa samaa rakennetta.Kääntösäde on suurempi kuin pikkusisaressa, mutta huikean pienessä tilassa Forfourkin kääntyy. Edelleen voidaan puhua ensiluokkaisesta kaupunkiautosta.Maantiellä Forfour osoittautuu yllättävän meluttomaksi. Maantienopeuksissa esiintyy kaksipaikkaista vähemmän levottomuutta. Akseliväli on silti lyhyt ja heijastuu ylipäänsä pienen koon kanssa edelleen ajettavuuteen.Ohjaustuntuma on hivenen pehmeämpi kuin Fortwossa. Käytännössä vähäiseen tuntoon kuitenkin tottuu nopeasti, eikä ohjaukseen hetken kuluttua enää kiinnitä huomiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilut takatilatKuljettajan istuin on riittävän iso, mutta sivutuki jää laimeaksi. Istuin jää matalalle, joten jalat ovat korkealla istuma-asentoon nähden. Asento aiheuttaa sen, että istuinta tekee mieli siirtää hieman taaemmas.Ohjauspyörässä on pelkkä korkeussäätö. Lisäksi ohjauspyörä on melko kaltevassa kulmassa. Siten sen yläosa jää melko kauas, ellei halua ajaa polvet koukussa.Takana tilaa on yllättävän hyvin. Istuin on kuitenkin matalalla, eikä sivutukea ole lainkaan. Niinpä istuminen takana on mutkikkaalla tiellä melkoista heilumista.Takaistuimien istuinosan voi nostaa helposti ylös, jolloin taakse muodostuu huomattavan iso lisätavaratila.Iso plussa takaosaston kannalta tulee myös siitä, että ovet avautuvat 83 asteen kulmaan. Kulkeminen sisään ja ulos on vaivatonta.Nettikauppa avattuUusi Smart etsii asiakaskuntaa haastavassa markkinatilanteessa. Aiempi autokanta ei ole valtava, mutta kohtuullinen sentään. Suomessa on tällä haavaa 1 662 Smartia. Kaksipaikkaisia on lievä enemmistö (866 kpl).Jotta Smart saisi uusia ystäviä myös muilta merkeiltä, on auton ympärille kehitetty uuden tyyppinen verkkokauppa yhdessä rahoitusyhtiö Santanderin kanssa. Nettikauppa on jo avattu.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Smart Forfour 52 kW Hinta alkaen 16 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 297 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori 999 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3496 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2494 mm Tavaratila: 185/975 l Omamassa: 975 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?