14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kohtuuhintaan perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla. Hyvää: tunnokas ajettavuus, hinta. Huonoa: melu, karkea automaattivaihteisto. Subarun mukaan uusi Impreza on maailman ensimmäinen ”cross-under”. XV:n matalampi kaksoissisar osoittautuu tunnokkaaksi ajettavaksi.Subarun Impreza on nelivetoisten japanilaisten henkilöautojen ikoni. Uusi Impreza pitää perinteistään kiinni, sillä se on aina nelivetoinen ja keulilla on boxer-moottori.Imprezaa on odotettu Suomeen jo jonkin aikaa, sillä sitä on myyty Yhdysvalloissa ja Japanissa jo tovi. Vaikka Subaru ja erityisesti Forester myyvät Suomen nelivetomarkkinoilla hyvin, Subaru lanseeraa uudet mallit tätä nykyä aina ensin rapakon tuolla puolen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKepeä nelivetoImpreza on lähes identtinen Subaru XV:n kanssa. Moottori on sama 1,6 litrainen ja 114 hevosvoimainen bensiini-boxer kuin XV:ssä. Toistaiseksi se on ainoa voimanlähde, jonka yhteyteen on tarjolla viisivaihteinen käsivaihteisto tai lineatronic-automaatti.Jopa korikin on sama, mutta maavara on pienempi ja helmat sirommat sekä korinväriset.Ajossa Impreza on nelivetoiseksi kepeä ja ketterä. Nelivedosta huolimatta auto kääntyy pienessä tilassa eikä tunnu kankealta.Urheilulliset spoilerit, helmat ja 17-tuumaiset vanteet käsittävä Sport+-varustelu antaa urheilullisemman mielikuvan, kuin auto on ajo-ominaisuuksiltaan ja voimavaroiltaan. Moottoriin kaipaisi erityisesti alarekisteriin lisää hönkää.Automaattivaihteisto on käytökseltään hieman karkea ja vaihteen kytkeytymisessä on pieni viive, mikä kummastuttaa erityisesti pysäköintialueilla veivatessa.Karu ja pelkistettySisätiloiltaan auto on äärimmäisen pelkistetty, jopa karu. Japanilaismerkeille tyypillinen futuristinen ote kojelaudan muotoilussa on unohdettu Imprezan kohdalla ja hyvä niin.Vakiovarustelu kattaa automaattisen ilmastoinnin, alennusvaihteen ja vakionopeudensäätimen.Subarun asiakkaat ovat merkkiuskollista väkeä, jopa yli 80 prosenttia nykyisistä asiakkaista valitsee merkin peräjälkeen. Nelivetoisiin keskittyvänä Subarulla on valttina, että automyynnin takkuillessa nelivetoisten osuus myydyistä autoista on kasvussa.Tiivistettynä Imprezassa on kohtuulliseen hintaan paljon perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Subaru Impreza 1.6 Sport+ CVT Hinta alkaen 23 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 617 € Ajoneuvovero 123 €/ v Moottori 1 600 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5v.-automaattivaihteisto, neliveto. Teho 84 kW (114 hv), 5600 r/min Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 44151 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2645 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1430 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 200 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan