14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kohtuuhintaan perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla. Hyvää: tunnokas ajettavuus, hinta. Huonoa: melu, karkea automaattivaihteisto. Subarun mukaan uusi Impreza on maailman ensimmäinen ”cross-under”. XV:n matalampi kaksoissisar osoittautuu tunnokkaaksi ajettavaksi.Subarun Impreza on nelivetoisten japanilaisten henkilöautojen ikoni. Uusi Impreza pitää perinteistään kiinni, sillä se on aina nelivetoinen ja keulilla on boxer-moottori.Imprezaa on odotettu Suomeen jo jonkin aikaa, sillä sitä on myyty Yhdysvalloissa ja Japanissa jo tovi. Vaikka Subaru ja erityisesti Forester myyvät Suomen nelivetomarkkinoilla hyvin, Subaru lanseeraa uudet mallit tätä nykyä aina ensin rapakon tuolla puolen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKepeä nelivetoImpreza on lähes identtinen Subaru XV:n kanssa. Moottori on sama 1,6 litrainen ja 114 hevosvoimainen bensiini-boxer kuin XV:ssä. Toistaiseksi se on ainoa voimanlähde, jonka yhteyteen on tarjolla viisivaihteinen käsivaihteisto tai lineatronic-automaatti.Jopa korikin on sama, mutta maavara on pienempi ja helmat sirommat sekä korinväriset.Ajossa Impreza on nelivetoiseksi kepeä ja ketterä. Nelivedosta huolimatta auto kääntyy pienessä tilassa eikä tunnu kankealta.Urheilulliset spoilerit, helmat ja 17-tuumaiset vanteet käsittävä Sport+-varustelu antaa urheilullisemman mielikuvan, kuin auto on ajo-ominaisuuksiltaan ja voimavaroiltaan. Moottoriin kaipaisi erityisesti alarekisteriin lisää hönkää.Automaattivaihteisto on käytökseltään hieman karkea ja vaihteen kytkeytymisessä on pieni viive, mikä kummastuttaa erityisesti pysäköintialueilla veivatessa.Karu ja pelkistettySisätiloiltaan auto on äärimmäisen pelkistetty, jopa karu. Japanilaismerkeille tyypillinen futuristinen ote kojelaudan muotoilussa on unohdettu Imprezan kohdalla ja hyvä niin.Vakiovarustelu kattaa automaattisen ilmastoinnin, alennusvaihteen ja vakionopeudensäätimen.Subarun asiakkaat ovat merkkiuskollista väkeä, jopa yli 80 prosenttia nykyisistä asiakkaista valitsee merkin peräjälkeen. Nelivetoisiin keskittyvänä Subarulla on valttina, että automyynnin takkuillessa nelivetoisten osuus myydyistä autoista on kasvussa.Tiivistettynä Imprezassa on kohtuulliseen hintaan paljon perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Subaru Impreza 1.6 Sport+ CVT Hinta alkaen 23 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 617 € Ajoneuvovero 123 €/ v Moottori 1 600 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5v.-automaattivaihteisto, neliveto. Teho 84 kW (114 hv), 5600 r/min Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 44151 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2645 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1430 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 200 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa