14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kohtuuhintaan perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla. Hyvää: tunnokas ajettavuus, hinta. Huonoa: melu, karkea automaattivaihteisto. Subarun mukaan uusi Impreza on maailman ensimmäinen ”cross-under”. XV:n matalampi kaksoissisar osoittautuu tunnokkaaksi ajettavaksi.Subarun Impreza on nelivetoisten japanilaisten henkilöautojen ikoni. Uusi Impreza pitää perinteistään kiinni, sillä se on aina nelivetoinen ja keulilla on boxer-moottori.Imprezaa on odotettu Suomeen jo jonkin aikaa, sillä sitä on myyty Yhdysvalloissa ja Japanissa jo tovi. Vaikka Subaru ja erityisesti Forester myyvät Suomen nelivetomarkkinoilla hyvin, Subaru lanseeraa uudet mallit tätä nykyä aina ensin rapakon tuolla puolen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKepeä nelivetoImpreza on lähes identtinen Subaru XV:n kanssa. Moottori on sama 1,6 litrainen ja 114 hevosvoimainen bensiini-boxer kuin XV:ssä. Toistaiseksi se on ainoa voimanlähde, jonka yhteyteen on tarjolla viisivaihteinen käsivaihteisto tai lineatronic-automaatti.Jopa korikin on sama, mutta maavara on pienempi ja helmat sirommat sekä korinväriset.Ajossa Impreza on nelivetoiseksi kepeä ja ketterä. Nelivedosta huolimatta auto kääntyy pienessä tilassa eikä tunnu kankealta.Urheilulliset spoilerit, helmat ja 17-tuumaiset vanteet käsittävä Sport+-varustelu antaa urheilullisemman mielikuvan, kuin auto on ajo-ominaisuuksiltaan ja voimavaroiltaan. Moottoriin kaipaisi erityisesti alarekisteriin lisää hönkää.Automaattivaihteisto on käytökseltään hieman karkea ja vaihteen kytkeytymisessä on pieni viive, mikä kummastuttaa erityisesti pysäköintialueilla veivatessa.Karu ja pelkistettySisätiloiltaan auto on äärimmäisen pelkistetty, jopa karu. Japanilaismerkeille tyypillinen futuristinen ote kojelaudan muotoilussa on unohdettu Imprezan kohdalla ja hyvä niin.Vakiovarustelu kattaa automaattisen ilmastoinnin, alennusvaihteen ja vakionopeudensäätimen.Subarun asiakkaat ovat merkkiuskollista väkeä, jopa yli 80 prosenttia nykyisistä asiakkaista valitsee merkin peräjälkeen. Nelivetoisiin keskittyvänä Subarulla on valttina, että automyynnin takkuillessa nelivetoisten osuus myydyistä autoista on kasvussa.Tiivistettynä Imprezassa on kohtuulliseen hintaan paljon perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla.Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Subaru Impreza 1.6 Sport+ CVT Hinta alkaen 23 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 617 € Ajoneuvovero 123 €/ v Moottori 1 600 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5v.-automaattivaihteisto, neliveto. Teho 84 kW (114 hv), 5600 r/min Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 44151 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2645 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1430 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 200 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”