14.1.2014

Koeajo: Subaru Impreza

Kohtuuhintaan perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla. Hyvää: tunnokas ajettavuus, hinta. Huonoa: melu, karkea automaattivaihteisto.

Subarun mukaan uusi Impreza on maailman ensimmäinen ”cross-under”. XV:n matalampi kaksoissisar osoittautuu tunnokkaaksi ajettavaksi.

Subarun Impreza on nelivetoisten japanilaisten henkilöautojen ikoni. Uusi Impreza pitää perinteistään kiinni, sillä se on aina nelivetoinen ja keulilla on boxer-moottori.

Imprezaa on odotettu Suomeen jo jonkin aikaa, sillä sitä on myyty Yhdysvalloissa ja Japanissa jo tovi. Vaikka Subaru ja erityisesti Forester myyvät Suomen nelivetomarkkinoilla hyvin, Subaru lanseeraa uudet mallit tätä nykyä aina ensin rapakon tuolla puolen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kepeä neliveto

Impreza on lähes identtinen Subaru XV:n kanssa. Moottori on sama 1,6 litrainen ja 114 hevosvoimainen bensiini-boxer kuin XV:ssä. Toistaiseksi se on ainoa voimanlähde, jonka yhteyteen on tarjolla viisivaihteinen käsivaihteisto tai lineatronic-automaatti.

Jopa korikin on sama, mutta maavara on pienempi ja helmat sirommat sekä korinväriset.

Ajossa Impreza on nelivetoiseksi kepeä ja ketterä. Nelivedosta huolimatta auto kääntyy pienessä tilassa eikä tunnu kankealta.

Urheilulliset spoilerit, helmat ja 17-tuumaiset vanteet käsittävä Sport+-varustelu antaa urheilullisemman mielikuvan, kuin auto on ajo-ominaisuuksiltaan ja voimavaroiltaan. Moottoriin kaipaisi erityisesti alarekisteriin lisää hönkää.

Automaattivaihteisto on käytökseltään hieman karkea ja vaihteen kytkeytymisessä on pieni viive, mikä kummastuttaa erityisesti pysäköintialueilla veivatessa.

Karu ja pelkistetty

Sisätiloiltaan auto on äärimmäisen pelkistetty, jopa karu. Japanilaismerkeille tyypillinen futuristinen ote kojelaudan muotoilussa on unohdettu Imprezan kohdalla ja hyvä niin.

Vakiovarustelu kattaa automaattisen ilmastoinnin, alennusvaihteen ja vakionopeudensäätimen.

Subarun asiakkaat ovat merkkiuskollista väkeä, jopa yli 80 prosenttia nykyisistä asiakkaista valitsee merkin peräjälkeen. Nelivetoisiin keskittyvänä Subarulla on valttina, että automyynnin takkuillessa nelivetoisten osuus myydyistä autoista on kasvussa.

Tiivistettynä Imprezassa on kohtuulliseen hintaan paljon perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Subaru Impreza 1.6 Sport+ CVT

Hinta alkaen

23 991 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

30 617 €

Ajoneuvovero

123 €/ v

Moottori

1 600 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5v.-automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

84 kW (114 hv), 5600 r/min

Vääntö

150 Nm (4000 r/min)

Vääntö

150 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,6 s

Huippunopeus

179 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,6 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

140 g/km

Mitat

pituus 44151 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2645 mm
Tavaratila: 380 l
Omamassa: 1430 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 200 kg.

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia