14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Impreza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kohtuuhintaan perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla. Hyvää: tunnokas ajettavuus, hinta. Huonoa: melu, karkea automaattivaihteisto. Subarun mukaan uusi Impreza on maailman ensimmäinen ”cross-under”. XV:n matalampi kaksoissisar osoittautuu tunnokkaaksi ajettavaksi. Subarun Impreza on nelivetoisten japanilaisten henkilöautojen ikoni. Uusi Impreza pitää perinteistään kiinni, sillä se on aina nelivetoinen ja keulilla on boxer-moottori. Imprezaa on odotettu Suomeen jo jonkin aikaa, sillä sitä on myyty Yhdysvalloissa ja Japanissa jo tovi. Vaikka Subaru ja erityisesti Forester myyvät Suomen nelivetomarkkinoilla hyvin, Subaru lanseeraa uudet mallit tätä nykyä aina ensin rapakon tuolla puolen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kepeä neliveto Impreza on lähes identtinen Subaru XV:n kanssa. Moottori on sama 1,6 litrainen ja 114 hevosvoimainen bensiini-boxer kuin XV:ssä. Toistaiseksi se on ainoa voimanlähde, jonka yhteyteen on tarjolla viisivaihteinen käsivaihteisto tai lineatronic-automaatti. Jopa korikin on sama, mutta maavara on pienempi ja helmat sirommat sekä korinväriset. Ajossa Impreza on nelivetoiseksi kepeä ja ketterä. Nelivedosta huolimatta auto kääntyy pienessä tilassa eikä tunnu kankealta. Urheilulliset spoilerit, helmat ja 17-tuumaiset vanteet käsittävä Sport+-varustelu antaa urheilullisemman mielikuvan, kuin auto on ajo-ominaisuuksiltaan ja voimavaroiltaan. Moottoriin kaipaisi erityisesti alarekisteriin lisää hönkää. Automaattivaihteisto on käytökseltään hieman karkea ja vaihteen kytkeytymisessä on pieni viive, mikä kummastuttaa erityisesti pysäköintialueilla veivatessa. Karu ja pelkistetty Sisätiloiltaan auto on äärimmäisen pelkistetty, jopa karu. Japanilaismerkeille tyypillinen futuristinen ote kojelaudan muotoilussa on unohdettu Imprezan kohdalla ja hyvä niin. Vakiovarustelu kattaa automaattisen ilmastoinnin, alennusvaihteen ja vakionopeudensäätimen. Subarun asiakkaat ovat merkkiuskollista väkeä, jopa yli 80 prosenttia nykyisistä asiakkaista valitsee merkin peräjälkeen. Nelivetoisiin keskittyvänä Subarulla on valttina, että automyynnin takkuillessa nelivetoisten osuus myydyistä autoista on kasvussa. Tiivistettynä Imprezassa on kohtuulliseen hintaan paljon perheauton ja urheilullisen viistoperän hyviä ominaisuuksia. Tähän hintaan ei vastaavia nelivetoisia ole juuri tarjolla. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Subaru Impreza 1.6 Sport+ CVT Hinta alkaen 23 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 617 € Ajoneuvovero 123 €/ v Moottori 1 600 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5v.-automaattivaihteisto, neliveto. Teho 84 kW (114 hv), 5600 r/min Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Vääntö 150 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,6 s Huippunopeus 179 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,2 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 44151 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2645 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1430 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 200 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?