30.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: suositun lava-auton viides sukupolvi – Mitsubishi L200 Viidennen sukupolven L200. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suositun lava-auton viides sukupolvi on esitelty. Hyvää: voimalinja, ajoasento, meluttomuus, varustelu. Huonoa: vähäiset säilytystilat, takajousitus. Mitsubishi L200 on saanut sutjakamman ulkomuodon lisäksi uudistuksia joka saralla. Tuttuna piirteenä on säilynyt ohjaamon ja lavaosan kaareva liitoskohta, mistä L200 on helppo erottaa kilpailijoistaan.Thaimaassa valmistettavasta pick-upista tulee Suomeen myyntiin kaksi koriversiota, kaksipaikkainen Club Cab puolipitkällä ohjaamolla ja puolikkailla takakaappariovilla sekä nyt ajettu neliovinen viisipaikkainen Double Cab. Sama auto eri maskilla on tulossa markkinoille myös Fiat Fullbackina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntävä moottoriL200:n alumiinilla kevennetyn dieselmoottorin uutuutta on korostettu 2.4 -mallimerkinnällä eroksi aiemmasta 2.5:stä, vaikka iskutilavuus onkin pienentynyt vain hitusen 2 442 cm3:iin. Kuten arvata saattaa, teho- ja vääntölukemia on rukattu ylöspäin samalla kun melu, kulutus ja päästöt ovat vähentyneet. Monelle merkittävä uudistus on myös huoltovälin piteneminen 20 000 km:iin.Nelivedon ajotilat alennusvaihteineen ja tasauspyörästön lukkoineen kytketään sähköisesti kierrettävästä kytkimestä. Vaihteistoksi on tarjolla joko kuusivaihteinen manuaali tai viisilovinen automaatti.Koeajossa ollut automaattivaihteisto osaa ottaa täyden hyödyn dieselin laajasta väännöstä huudattamatta moottoria kierroksilla. Sen ansiosta myös testikulutus jäi kohtuulliseen 8 litraan sadalla kiloemtrillä.Sivistynyt ohjaamoL200:n ohjaamoa on paranneltu henkilöautomaiseen suuntaan. Istuimet ovat aiempaa korkeammalla ja tuhdimmin muotoillut, joten istuma-asennosta tulee luonteva ja reisitukea on riittävästi.Takatilat ovat parhaimmillaan kahdelle aikuiselle, kolmas viihtynee lyhyemmän matkan. Pikkutavaroille voisi olla enemmän kannellisia säilytystiloja. Takapenkin taakse saa sijoitettua kapeita kasseja näkösuojaan.Kuljettajan näkymä on aiempaa tyylitellympi ja laadukkaampi materiaaleiltaan, mutta simppeli käytettävyys on säilytetty. Koeajettu kallein Instyle-varusteinen auto on lava-autoksi ylellinen nahkaverhoiluineen, navigaattoreineen ja kaksoisksenon-valoineen. Jo Magnum-perusmallissa on kattava turvavarustelu: seitsemän turvatyynyä, peruutuskamera, kaistavahti ja sadetunnistin.Parhaimmillaan työjuhtanaL200 on omimmillaan rankoissa työtehtävissä tien huonontuessa. Maastossa etenemistä rajoittaa ensimmäisenä pitkä peräylitys erityisesti vetokoukulla varustettuna. Pitkäohjaamoisen mallin lavalla on pituutta 1,52 metriä ja kantavuutta noin 900 kiloa. Automaattivaihteisen version koukkuun saa kytkeä 3 100 kiloa painavan kärryn.Ennakko-odotusten vastaisesti L200 yllättää positiivisesti normaalimmassa käytössäkin. Kallistelua ja jousituksen pompottelua tyhjänä on onnistuttu vähentämään. Ohjaus on nopeampi ja tarkempi kuin tämän luokan autoissa yleensä, mutta maastoajovaatimusten takia tuntuma on tietysti etäinen.Kohtuullinen akseliväli pitää myös kääntöympyrän kokoisekseen ketteränä auttaen pyörittelyä niin kaupungissa kuin maastossakin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mitsubishi L200 DoubleCab 2.4 DiD Magnum Instyle AT Hinta alkaen 52 191 € Moottori Dieselmoottori 2 442 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Vääntö 430 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 5205 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa