28.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Teksti Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan pienin Hybridi uusiutui ja laski hintojaan. Hyvää: luotettavaksi koettu hybriditekniikka, etumatkustajien tilat, peruutuskamera. Huonoa: ratin syvyyssäätö liian pieni. Ulkoisesti uusi Toyota Yaris on pikkuveljensä Aygon linjoilla. Muotoilu on paikoitellen jopa rohkeata ja trendikästä. Hybridimallin mittaristoa hallitsee iso nopeusmittari ja sen vasemmalla puolella oleva eco-mittari. Sen viisarin liikeistä näkee milloin ajetaan taloudellisesti ja energiaa säästäen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvaa hybrid-osaamistaHybridi-tekniikka on Toyotan vahvaa osaamisaluetta ja Yariksen voimanlähde perustuu Priuksessa käytettyyn tekniikkaan. Bensiinimoottorin tilavuus on vain pari desilitraa pienempi.Hybridimallin vaihteistona on aina Multidrive-s automaatti. Turvallisuudesta huolehtii muun muassa seitsemän turvatyynyjä ja ajonvakautusjärjestelmä.Kolariturvallisuuden puolesta Yaris on yltänyt viiteen Euro NCAP -tähteen.Ratin syvyyssäätö niukkaYariksen sisätiloissa on tilantuntua ja avaruutta. Autoon on myös helppo istua kookkaan oviaukon ansiosta. Istuin on mukavan korkealla ja näkyvyys joka suuntaan hyvä.Ratin syvyyssäätö on valitettavan lyhyt, ja siksi hyvää ajoasentoa on hankala löytää. Kun ratti on sopivalla etäisyydellä niin vastaavasti reisituki jää niukaksi.Active-varustetason seitsentuumaisella näyttöruudulla hallitaan navigointia ja viihdettä. Siitä löytyy myös mainio peruutuskamera.Tavaratilan lattiakannen alla on yllättävän kookas lisätila. Penkit kaatuvat kahdessa osassa kun tavaratilaa tarvitaan enemmän.Äänieristys kohentunutAjoltaan Yaris Hybrid ei yllätä. Ei hyvässä eikä pahassa.Äänieristystä on parannettu edellisestä mallista. Voimakkaassa kiihdytyksessä moottorin ääni kantautuu selvästi ohjaamoon ja tunnelma on kuin vaihteisto luistaisi reippaasti. Muuten ajaminen on helppoa automaattivaihteiston ansiosta.Taajamissa voi liikkua hiiviskellen pelkän sähkömoottorin voimalla.Valmistajan lupaama keskikulutus on pihiä luokkaa: 3,3–3,6 litraa satasella. Koeajossa keskikulutus nousi 5,1 litraan auton oman ajotietokoneen mukaan.Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active Hinta alkaen 20 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 143 € Ajoneuvovero 69 €/ v Moottori 1497 cm³, 4-sylinterinen bensiinimoottori. Teho , 4800 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Teho , 111 r/min Vääntö (3600–4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 55 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km 3,3 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 3,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 75 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, Omamassa: 1160 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”