9.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: turbo nuorentaa – Volkswagen Up 1.0 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi turboahdettu moottori piristää kaupunkiauto Volkswagen Upia. Hyvää: moottori, viimeistely pikkuautoksi. Huonoa: turbomoottorin pariksi ei saa automaattivaihteistoa. Volkswagen Up -kaupunkiauton uudistumista kuvaa vanha sanonta: toimivaa ei tarvitse korjata. Sympaattinen saksalainen on saanut terävämmin pokatun konepellin, uuden etupuskurin ja nykyaikaisemmat valot. Ei kuulosta paljolta, mutta vuonna 2011 esitelty Up on kestänyt pikkuautoksi aikaa hienosti.Tuoreen kasvojenkohotuksen kohokohta on 1.0 TSI -moottori, eli turboahdettu versio ennestään tutusta kolmisylinterisestä. Huipputehoa moottori tuottaa 90 hevosvoimaa, kun kaksi ahtamatonta tehovaihtoehtoa tyytyvät 60 ja 75 hevoseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVääntö ratkaiseeTehoeroa merkittävämpää on ahtimen tuoma vääntö. Molemmat ahtamattomat moottorit tarjoavat identtisen 95 newtonmetrin väännön välillä 3 000–4 500 kierrosta minuutissa. Turboahtimen ansiosta TSI-moottori tarjoaa 160 newtonmetriä välillä 1 500–3 500 kierrosta minuutissa.Upin sisätilat ovat selkeät ja toimivat – koeajoyksilön keltaisista tehosteista voi tosin olla montaa mieltä...Turbokone tarjoaa tuhatkiloiselle kaupunkiautolle vaivattoman suorituskyvyn. Volkswagenin edustajat huomauttavat auton kiihtyvän sataseen 9,9 sekunnissa, eli suunnilleen yhtä ripeästi kuin alkuperäinen Volkswagen Golf GTI.GTI-viittauksesta huolimatta Volkswagen Up 1.0 TSI tarjoaa urheilullisuuden sijaan vaivattomuutta. Väkevä vääntö liikuttaa autoa kevyen oloisesti kadunkulmista moottoritienopeuksiin asti.Lisähinta kohtuullinenHinnat alkaen Up tarjoaa 60 hevosvoimaa 13 800 eurolla. Samaan moottoriin saa 15 hevosvoimaa lisää huipputehoa 14 674 euroon. Näihin verrattuna vaivattomasta turbovoimanlähteestä pyydetty 15 583 euroa tuntuu varsin kohtuulliselle – eikä kulutustappiota tule virallisten lukemien mukaan kolmea desiä enempää.Automaattia haluaville tarjotaan 75 hevosvoimaista robotisoidulla ASG-vaihteistolla hintaan 15 218 euroa.Sokkotestin tuloksiaOhjauspyörän takaa auton tunnistaisi sokkotestissäkin Volkswageniksi. Hallintalaitteet toimivat loogisesti ja ajettavuus on helppoa. Kun silmät avaa, huomaa nopeusmittarin jäävän ohjauspyörän kehän taakse, mikäli ajoasento suosii alas ja lähelle säädettyä rattia. Ongelmaa paikkaa ajotietokoneen digitaalinen nopeusmittari – ja tietysti ajoasentoa säätämällä voi tehdä myönnytyksiä näkyvyydelle.Ohjauspyörä peittää helposti pyöreän nopeusmittarin yläosan. Onneksi mittariston keskellä olevalle näytölle saa digitaalisen nopeusmittarin.Keski-Euroopassa pikkuautoja ostavat tahtovat olla huomattavasti suomalaisia uusien autojen ostajia nuorempia. Heitä varten Upiin tarjotaan pirteitä ulkovärejä, kolmea kattoväritystä ja tarrapaketteja. Löytyypä mallistosta myös BeatsAudion poppikoneilla varustettu erikoismalli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallisuus ei kuulu SuomeenSuomen tuontiohjelmaan kuuluu vain neliovinen move up! -varustetasolla. Vakiotarjontaan kuuluvat manuaalikäyttöinen ilmastointilaite ja bluetoothin sisältävä radio. Radion voi yhdistää älypuhelimeen, jolloin kännykän näytölle saa ajotietoja sekä Volswagenin maps+more -applikaation kautta pyörivät kartat.Kännykkäteline tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon navigaattorille. Valitettavasti oikeaa navigaattoria ei ole tarjolla.Lyhyiden matkojen kaupunkiautossa kännykän kanssa häseltäminen ei kuitenkaan vaikuttanut järin kätevälle, eikä lataukseen tarjota irrallista USB-johtoa elegantimpaa ratkaisua.Viiden vuoden malli-iän jälkeenkin Up on yhä varteenotettava vaihtoehto pientä kaupunkiautoa etsivälle. Kilpailu on kuitenkin kiristynyt, ja nyt Upilla on muitakin kilpailijoita, kuin edullisemmat konsernisisaret Seat Mii ja Škoda Citigo.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja valmistaja Volkswagen Up! 1.0 TSI Hinta alkaen 15 583 € Moottori Bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, viisivaihteinen käsivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 160 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3600 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1504 mm, akseliväli 2407 mm Tavaratila: 251 l Omamassa: 1002 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla