18.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luokkansa ainoa: Range Rover Evoque Convertible Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainutlaatuinen ratkaisu, päitä kääntävän kaunis ja kookas ilmestys. Uusi Range Rover Evoque Convertible on kaikkea tätä. Hyvää: muotoilu, kattoratkaisu, vaihteisto, viimeistely, etuistuin. Huonoa: tilat takana, kiihtyvyyskyvyt, lisävarustelun hinta. Range Rover Evoque Convertible on täysin turha ja juuri siksi hauska, rohkea ja ainutlaatuinen ratkaisu valmistajaltaan: luksuskatumaasturi avoautona. Juuri tällaista autoa on vaikea kuvitella tarvitsevansa, eikä samanlaista automallia löydy kilpailijoilta!Evoquen matala kattolinja ja korkea vyötärölinja erottavat sen edukseen automassasta. Muotoilu myös häivyttää auton kookkautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJouheva ja jämäkkäEvoque ehti henkilöautomallina ensimmäiseksi, jonka automaattivaihteistossa on yhdeksän vaihtoehtoa. Vaihteisto toimii erinomaisesti: jouhevuudessaan se on parhaita kokemiani.Voimaa on tarjolla laajalla kierrosalueella ja sitkeyskin tulee koeteltua. Kokonaismassaa autolla on kuitenkin lähes 2 500 kiloa. Se on paljon ja yli sata kiloa kovakattoista sisarversiota enemmän. Paino syö menohaluja. Kaksilitraisen dieselmoottorin tarjoama vääntö tuo ajoon vaivattomuutta ja jatkuva neliveto takaa etenemiskyvyt, mutta avo-Evoquen kiihtyvyys ei ole erityisen kerkeätä.Toinen vaihtoehto keulille on kaksilitrainen bensiinimoottori, jossa on 60 hevosvoimaa enemmän tehoa. Kiihtyvyydessä nollasta sataan ero tarkoittaa 8,6 sekuntia vs. 10,3 sekuntia.Painolla on syynsä. Ajaessa on helppo havaita, että avo-Evoque on rakenteeltaan jämäkkä – kaupunkimaasturiksi ja avoautoksi. Kaarreajossa ja suunnanmuutoksissa käy selväksi, ettei kori nuljuile. Kuljettajalle jää vahva luottamus auton käytökseen.Kahdelle sopivaAvo-Evoque on edukseen kahden hengen katu-uskottavana huomionherättäjänä, ei kuljetuskykyjensä vuoksi.Takana tunnelma on vähintäänkin tyköistuva. Istuinasento on pysty ja ryhdikäs siinä määrin, että pidemmällä taipaleella asento käy tukalaksi. Jalkaterillä on erittäin niukat tilat. Taakse on hankalaa könytä kapeasta aukosta, vaikka etuistuin liikkuukin kiskoillaan sähköisesti istuimen kyljen kytkimestä. Onneksi siihen ulottuu myös takana istuessa.Takakontti on vitsikkään matala. Sinne mahtuu vain golfbägi, mutta sehän voi riittää.Huokaileva istuinPunamusta nahka luo näyttävän sisustuksen. Etuistuimet ovat tyylikkäät, tukevat ja tarkasti säätyvät. Näyttö on aiempaa isompi ja selkeäkäyttöinen.Sisäilme on viimeistelty. Käyttökytkimet toimivat moitteitta ja materiaalituntu on ylellinen.Hierova istuin pitää ääntä, jota voisi kuvata tukahtuneeksi huokailuksi. Ääni on oikeastaan aika lystikäs eikä juuri häiritse, siihen kiinnittää huomion vasta auton seisahtuessa ja ajoäänten muutoin laantuessa.Pysäköinti on pienoinen haaste. Peruutuskamera on ehdoton, sillä nälyvyys matalasta takaikkunasta on varsin rajoitettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto rapsahdusRipeästi kelautuvan rättikaton rakenneratkaisut ovat vaatineet pähkimistä. Toivottavasti kattomekanismi kestää vuosikausien käyttöä.Taitavasti viimeisteltyyn premiumluokan autoon käydessä oudoksuttaa, että kehyksettömiä etuovia aukaistessa automaattisesti laskeutuvan etusivulasin yläreuna tapaa rättikaton reunaan. Rapsahdus myös heilauttaa sivulasia. Tämä on tuskin suunniteltua.Varusteet maksavatAvo-Evoquen saa edullisimmillaan 71 605 eurolla, jolloin konepellin alla on 150 hevosvoiman dieselkone.Koeajetussa autossa on kaksilitrainen 180 hevosvoiman dieselmoottori. Koeajoauto on kuorrutettu lukuisilla lisävarusteilla, jotka nostavat autoyksilön kokonaishinnan hulppeaan 106 417 euroon.Autossa on lisävarusteina muun muassa mukautuvat led-ajovalot, led-huomiovalot ja kulmavalot (1 300 e), polttoainetoiminen lisälämmitin (1 560 e) ja Black Design -paketti (3 610 e). Viimemainittu tuo erottuvaa tyylikkyyttä ulkonäköön kuten valojen ja etusäleikön mustat kehykset, mustaksi viimeistellyn pakoputken ja 20-tuumaiset mustat kevytmetallivanteet.Lux-paketti käy kukkaron päälle 5 510 euron verran. Sillä saa mm. aktiivisen pysäköintiavustimen, kuolleenkulman ja risteävän liikenteen varoittimet, 13 kaiuttimen äänentoistojärjestelmän, kaistanpitoavustimen, automaattiset kaukovalot ja liikennemerkkien tunnistuksen.Koeajettaessa käy ilmi, että tunnistus elää aika ajoin omaa elämäänsä keksimällä taajamassa nopeusrajoitukseksi 100 km/h.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Range Rover Evoque Convertible TD4 HSE Dynamic Hinta alkaen 84 062 € Koeajetun auton hinta varusteineen 106 417 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etu/taka/neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa