18.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luokkansa ainoa: Range Rover Evoque Convertible Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainutlaatuinen ratkaisu, päitä kääntävän kaunis ja kookas ilmestys. Uusi Range Rover Evoque Convertible on kaikkea tätä. Hyvää: muotoilu, kattoratkaisu, vaihteisto, viimeistely, etuistuin. Huonoa: tilat takana, kiihtyvyyskyvyt, lisävarustelun hinta. Range Rover Evoque Convertible on täysin turha ja juuri siksi hauska, rohkea ja ainutlaatuinen ratkaisu valmistajaltaan: luksuskatumaasturi avoautona. Juuri tällaista autoa on vaikea kuvitella tarvitsevansa, eikä samanlaista automallia löydy kilpailijoilta!Evoquen matala kattolinja ja korkea vyötärölinja erottavat sen edukseen automassasta. Muotoilu myös häivyttää auton kookkautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJouheva ja jämäkkäEvoque ehti henkilöautomallina ensimmäiseksi, jonka automaattivaihteistossa on yhdeksän vaihtoehtoa. Vaihteisto toimii erinomaisesti: jouhevuudessaan se on parhaita kokemiani.Voimaa on tarjolla laajalla kierrosalueella ja sitkeyskin tulee koeteltua. Kokonaismassaa autolla on kuitenkin lähes 2 500 kiloa. Se on paljon ja yli sata kiloa kovakattoista sisarversiota enemmän. Paino syö menohaluja. Kaksilitraisen dieselmoottorin tarjoama vääntö tuo ajoon vaivattomuutta ja jatkuva neliveto takaa etenemiskyvyt, mutta avo-Evoquen kiihtyvyys ei ole erityisen kerkeätä.Toinen vaihtoehto keulille on kaksilitrainen bensiinimoottori, jossa on 60 hevosvoimaa enemmän tehoa. Kiihtyvyydessä nollasta sataan ero tarkoittaa 8,6 sekuntia vs. 10,3 sekuntia.Painolla on syynsä. Ajaessa on helppo havaita, että avo-Evoque on rakenteeltaan jämäkkä – kaupunkimaasturiksi ja avoautoksi. Kaarreajossa ja suunnanmuutoksissa käy selväksi, ettei kori nuljuile. Kuljettajalle jää vahva luottamus auton käytökseen.Kahdelle sopivaAvo-Evoque on edukseen kahden hengen katu-uskottavana huomionherättäjänä, ei kuljetuskykyjensä vuoksi.Takana tunnelma on vähintäänkin tyköistuva. Istuinasento on pysty ja ryhdikäs siinä määrin, että pidemmällä taipaleella asento käy tukalaksi. Jalkaterillä on erittäin niukat tilat. Taakse on hankalaa könytä kapeasta aukosta, vaikka etuistuin liikkuukin kiskoillaan sähköisesti istuimen kyljen kytkimestä. Onneksi siihen ulottuu myös takana istuessa.Takakontti on vitsikkään matala. Sinne mahtuu vain golfbägi, mutta sehän voi riittää.Huokaileva istuinPunamusta nahka luo näyttävän sisustuksen. Etuistuimet ovat tyylikkäät, tukevat ja tarkasti säätyvät. Näyttö on aiempaa isompi ja selkeäkäyttöinen.Sisäilme on viimeistelty. Käyttökytkimet toimivat moitteitta ja materiaalituntu on ylellinen.Hierova istuin pitää ääntä, jota voisi kuvata tukahtuneeksi huokailuksi. Ääni on oikeastaan aika lystikäs eikä juuri häiritse, siihen kiinnittää huomion vasta auton seisahtuessa ja ajoäänten muutoin laantuessa.Pysäköinti on pienoinen haaste. Peruutuskamera on ehdoton, sillä nälyvyys matalasta takaikkunasta on varsin rajoitettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto rapsahdusRipeästi kelautuvan rättikaton rakenneratkaisut ovat vaatineet pähkimistä. Toivottavasti kattomekanismi kestää vuosikausien käyttöä.Taitavasti viimeisteltyyn premiumluokan autoon käydessä oudoksuttaa, että kehyksettömiä etuovia aukaistessa automaattisesti laskeutuvan etusivulasin yläreuna tapaa rättikaton reunaan. Rapsahdus myös heilauttaa sivulasia. Tämä on tuskin suunniteltua.Varusteet maksavatAvo-Evoquen saa edullisimmillaan 71 605 eurolla, jolloin konepellin alla on 150 hevosvoiman dieselkone.Koeajetussa autossa on kaksilitrainen 180 hevosvoiman dieselmoottori. Koeajoauto on kuorrutettu lukuisilla lisävarusteilla, jotka nostavat autoyksilön kokonaishinnan hulppeaan 106 417 euroon.Autossa on lisävarusteina muun muassa mukautuvat led-ajovalot, led-huomiovalot ja kulmavalot (1 300 e), polttoainetoiminen lisälämmitin (1 560 e) ja Black Design -paketti (3 610 e). Viimemainittu tuo erottuvaa tyylikkyyttä ulkonäköön kuten valojen ja etusäleikön mustat kehykset, mustaksi viimeistellyn pakoputken ja 20-tuumaiset mustat kevytmetallivanteet.Lux-paketti käy kukkaron päälle 5 510 euron verran. Sillä saa mm. aktiivisen pysäköintiavustimen, kuolleenkulman ja risteävän liikenteen varoittimet, 13 kaiuttimen äänentoistojärjestelmän, kaistanpitoavustimen, automaattiset kaukovalot ja liikennemerkkien tunnistuksen.Koeajettaessa käy ilmi, että tunnistus elää aika ajoin omaa elämäänsä keksimällä taajamassa nopeusrajoitukseksi 100 km/h.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Range Rover Evoque Convertible TD4 HSE Dynamic Hinta alkaen 84 062 € Koeajetun auton hinta varusteineen 106 417 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etu/taka/neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster