18.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luokkansa ainoa: Range Rover Evoque Convertible Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainutlaatuinen ratkaisu, päitä kääntävän kaunis ja kookas ilmestys. Uusi Range Rover Evoque Convertible on kaikkea tätä. Hyvää: muotoilu, kattoratkaisu, vaihteisto, viimeistely, etuistuin. Huonoa: tilat takana, kiihtyvyyskyvyt, lisävarustelun hinta. Range Rover Evoque Convertible on täysin turha ja juuri siksi hauska, rohkea ja ainutlaatuinen ratkaisu valmistajaltaan: luksuskatumaasturi avoautona. Juuri tällaista autoa on vaikea kuvitella tarvitsevansa, eikä samanlaista automallia löydy kilpailijoilta!Evoquen matala kattolinja ja korkea vyötärölinja erottavat sen edukseen automassasta. Muotoilu myös häivyttää auton kookkautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJouheva ja jämäkkäEvoque ehti henkilöautomallina ensimmäiseksi, jonka automaattivaihteistossa on yhdeksän vaihtoehtoa. Vaihteisto toimii erinomaisesti: jouhevuudessaan se on parhaita kokemiani.Voimaa on tarjolla laajalla kierrosalueella ja sitkeyskin tulee koeteltua. Kokonaismassaa autolla on kuitenkin lähes 2 500 kiloa. Se on paljon ja yli sata kiloa kovakattoista sisarversiota enemmän. Paino syö menohaluja. Kaksilitraisen dieselmoottorin tarjoama vääntö tuo ajoon vaivattomuutta ja jatkuva neliveto takaa etenemiskyvyt, mutta avo-Evoquen kiihtyvyys ei ole erityisen kerkeätä.Toinen vaihtoehto keulille on kaksilitrainen bensiinimoottori, jossa on 60 hevosvoimaa enemmän tehoa. Kiihtyvyydessä nollasta sataan ero tarkoittaa 8,6 sekuntia vs. 10,3 sekuntia.Painolla on syynsä. Ajaessa on helppo havaita, että avo-Evoque on rakenteeltaan jämäkkä – kaupunkimaasturiksi ja avoautoksi. Kaarreajossa ja suunnanmuutoksissa käy selväksi, ettei kori nuljuile. Kuljettajalle jää vahva luottamus auton käytökseen.Kahdelle sopivaAvo-Evoque on edukseen kahden hengen katu-uskottavana huomionherättäjänä, ei kuljetuskykyjensä vuoksi.Takana tunnelma on vähintäänkin tyköistuva. Istuinasento on pysty ja ryhdikäs siinä määrin, että pidemmällä taipaleella asento käy tukalaksi. Jalkaterillä on erittäin niukat tilat. Taakse on hankalaa könytä kapeasta aukosta, vaikka etuistuin liikkuukin kiskoillaan sähköisesti istuimen kyljen kytkimestä. Onneksi siihen ulottuu myös takana istuessa.Takakontti on vitsikkään matala. Sinne mahtuu vain golfbägi, mutta sehän voi riittää.Huokaileva istuinPunamusta nahka luo näyttävän sisustuksen. Etuistuimet ovat tyylikkäät, tukevat ja tarkasti säätyvät. Näyttö on aiempaa isompi ja selkeäkäyttöinen.Sisäilme on viimeistelty. Käyttökytkimet toimivat moitteitta ja materiaalituntu on ylellinen.Hierova istuin pitää ääntä, jota voisi kuvata tukahtuneeksi huokailuksi. Ääni on oikeastaan aika lystikäs eikä juuri häiritse, siihen kiinnittää huomion vasta auton seisahtuessa ja ajoäänten muutoin laantuessa.Pysäköinti on pienoinen haaste. Peruutuskamera on ehdoton, sillä nälyvyys matalasta takaikkunasta on varsin rajoitettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOuto rapsahdusRipeästi kelautuvan rättikaton rakenneratkaisut ovat vaatineet pähkimistä. Toivottavasti kattomekanismi kestää vuosikausien käyttöä.Taitavasti viimeisteltyyn premiumluokan autoon käydessä oudoksuttaa, että kehyksettömiä etuovia aukaistessa automaattisesti laskeutuvan etusivulasin yläreuna tapaa rättikaton reunaan. Rapsahdus myös heilauttaa sivulasia. Tämä on tuskin suunniteltua.Varusteet maksavatAvo-Evoquen saa edullisimmillaan 71 605 eurolla, jolloin konepellin alla on 150 hevosvoiman dieselkone.Koeajetussa autossa on kaksilitrainen 180 hevosvoiman dieselmoottori. Koeajoauto on kuorrutettu lukuisilla lisävarusteilla, jotka nostavat autoyksilön kokonaishinnan hulppeaan 106 417 euroon.Autossa on lisävarusteina muun muassa mukautuvat led-ajovalot, led-huomiovalot ja kulmavalot (1 300 e), polttoainetoiminen lisälämmitin (1 560 e) ja Black Design -paketti (3 610 e). Viimemainittu tuo erottuvaa tyylikkyyttä ulkonäköön kuten valojen ja etusäleikön mustat kehykset, mustaksi viimeistellyn pakoputken ja 20-tuumaiset mustat kevytmetallivanteet.Lux-paketti käy kukkaron päälle 5 510 euron verran. Sillä saa mm. aktiivisen pysäköintiavustimen, kuolleenkulman ja risteävän liikenteen varoittimet, 13 kaiuttimen äänentoistojärjestelmän, kaistanpitoavustimen, automaattiset kaukovalot ja liikennemerkkien tunnistuksen.Koeajettaessa käy ilmi, että tunnistus elää aika ajoin omaa elämäänsä keksimällä taajamassa nopeusrajoitukseksi 100 km/h.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Range Rover Evoque Convertible TD4 HSE Dynamic Hinta alkaen 84 062 € Koeajetun auton hinta varusteineen 106 417 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etu/taka/neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja