1.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs ranskalainen – Citroën C3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikäs ja pehmeä ranskalainen tulee Slovakiasta. Citroën C3 on aiempaa matalampi, mutta tilaa on järjestetty lisää. Hyvää: pirteä muotoilu, tavaratila, automaattivaihteisto. Huonoa: etuistuimet, näkyvyys eteen. Uusi, kolmannen sukupolven Citroën C3 on harvinaisen piristävän näköinen pikkuauto. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä kaksi vuotta sitten esiteltyyn Citroën C4 Cactukseen, mutta jotenkin C3 vaikuttaa tasapainoisemmalta. Ehdoton C4 Cactus -tunnusmerkki olivat pieniltä kolhuilta suojaavat Airbump-ilmatyynyt kyljissä, ja ne saa myös C3:een, tosin vain kalleimmassa Shine-varustelussa. Uusi Citroën C3 on peräti viisi senttiä matalampi kuin toisen polven C3. Istuimetkin on sijoitettu neljä senttiä aiempaa alemmas, millä on autonvalmistajan mukaan parannettu painojakaumaa ja aerodynamiikkaa. Pienemmällä ilmanvastuksella saavutetaan myös pienempi polttoaineenkulutus. Kun autossa istutaan alhaalla, eteen ei tahdo nähdä kovin hyvin varsinkaan, kun tuulilasin alareuna on etäällä. Tuulilasi on nyt perinteistä mallia, eikä se enää ulotu katon etureunan yli, kuten edellisessä C3:ssa. Myös etupilarit aiheuttavat katvealueita, mutta onneksi ulkopeilit on irrotettu niistä siten, että näkyvyys etuviistoon on siedettävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavan maineessa Ranskalaiset autot on aina tunnettu mukavuudestaan. Myös C3:een sitä on selvästi haettu etenkin istuinratkaisuilla. Sohvamaista etupenkkiä C4 Cactuksen tapaan pikkusisaressa ei ole, mutta tunnelma on yhtä löllyvä. Pehmeydellä voi olla sijansa olohuoneessa, mutta auton kuljettamisessa napakkuus olisi parempi ominaisuus. Aiempaa kookkaampi Auto on kasvanut sekä pituutta että leveyttä. Citroënin mukaan etumatkustajien hartiatila on kasvanut kaksi senttiä ja takamatkustajien jalkatila vielä hieman enemmän. Citroën laskee, että kojelaudan alareunan nostamisen kautta etuistuimet saadaan lähemmäs kojelautaa ja siten takana matkustaville lisää tilaa. Ongelmana on kuitenkin se, että lattia etumatkustajan jalkatilassa nousee ylöspäin, eikä jalkoja saa siihen mukavasti, ellei vedä etuistuinta taakse. Jos etuistuin taas on takana, takana matkustavien jalkatila hupenee olemattomiin. Auton äänieristystä on parannettu, mutta kovamuoviset materiaalit antavat tunteen, että jostakin on säästetty. Esimerkiksi ulkopeilien säätönuppi vaikuttaa huteralta. Ohjaus on sähköisesti tehostettu, mutta se sopii autoon hyvin. Alusta on tehty tasapainoiseksi. Korkeareunainen tavaratila vetää 300 litraa, joten se on kokoluokassa reilu. Takaistuimet kaatamalla saa lisää tilaa, mutta laajennus ei ole tasainen. Turbon voimat riittävät Kokeilimme autoa sekä turbolla höystetyllä 110-hevosvoimaisella että vapaasti hengittävällä 82-heppaisella bensiinimoottorilla. Molemmat ovat kolmisylinterisiä ja 1,2-litraisia. Turbomyllyn parina meillä oli kuusiportainen automaattivaihteisto, ja se olikin oivallinen pari. Moottorin voimat ja vääntö riittävät hyvin mäkisessäkin maastossa, ja automaatti hoitaa vaihtamisen sulavasti. Kyseessä on todellakin "aito" Aisinin automaatti eikä halvemmalla kasattu robottivaihteisto, joka on tyypillinen pikkuautoluokassa. Ero on kuin yöllä ja päivällä, eikä nykivästä soutuvenetunnelmasta ole tietoakaan. Kesympi 82-hevosvoimainen moottori on voimaton, eikä sen laiska kiihtyvyys tahdo riittää turvallisiin ohituksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tallentava videokamera Nykyaikaisuutta C3:een tuo muun muassa vakiovarusteena saatava kaistavahti. Sen sijaan kosketusnäytön, sähköllä toimivat takaikkunat ja sadetunnistimen saa vasta kalleimmassa varustelussa. Uutta ajettelua on täysin integroitu, automaattisesti tallentava videokamera, ConnectedCAM, jonka video- ja still-kuvia voi jakaa myös sosiaalisessa mediassa. Ihan oikeaa hyötyä siitä voi olla kolari- ja vahinkotapauksissa. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Citroën C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3996 mm, leveys 1749 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2540 mm Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe