1.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs ranskalainen – Citroën C3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikäs ja pehmeä ranskalainen tulee Slovakiasta. Citroën C3 on aiempaa matalampi, mutta tilaa on järjestetty lisää. Hyvää: pirteä muotoilu, tavaratila, automaattivaihteisto. Huonoa: etuistuimet, näkyvyys eteen. Uusi, kolmannen sukupolven Citroën C3 on harvinaisen piristävän näköinen pikkuauto. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä kaksi vuotta sitten esiteltyyn Citroën C4 Cactukseen, mutta jotenkin C3 vaikuttaa tasapainoisemmalta.Ehdoton C4 Cactus -tunnusmerkki olivat pieniltä kolhuilta suojaavat Airbump-ilmatyynyt kyljissä, ja ne saa myös C3:een, tosin vain kalleimmassa Shine-varustelussa.Uusi Citroën C3 on peräti viisi senttiä matalampi kuin toisen polven C3. Istuimetkin on sijoitettu neljä senttiä aiempaa alemmas, millä on autonvalmistajan mukaan parannettu painojakaumaa ja aerodynamiikkaa.Pienemmällä ilmanvastuksella saavutetaan myös pienempi polttoaineenkulutus.Kun autossa istutaan alhaalla, eteen ei tahdo nähdä kovin hyvin varsinkaan, kun tuulilasin alareuna on etäällä. Tuulilasi on nyt perinteistä mallia, eikä se enää ulotu katon etureunan yli, kuten edellisessä C3:ssa.Myös etupilarit aiheuttavat katvealueita, mutta onneksi ulkopeilit on irrotettu niistä siten, että näkyvyys etuviistoon on siedettävä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavan maineessaRanskalaiset autot on aina tunnettu mukavuudestaan. Myös C3:een sitä on selvästi haettu etenkin istuinratkaisuilla.Sohvamaista etupenkkiä C4 Cactuksen tapaan pikkusisaressa ei ole, mutta tunnelma on yhtä löllyvä. Pehmeydellä voi olla sijansa olohuoneessa, mutta auton kuljettamisessa napakkuus olisi parempi ominaisuus.Aiempaa kookkaampiAuto on kasvanut sekä pituutta että leveyttä. Citroënin mukaan etumatkustajien hartiatila on kasvanut kaksi senttiä ja takamatkustajien jalkatila vielä hieman enemmän.Citroën laskee, että kojelaudan alareunan nostamisen kautta etuistuimet saadaan lähemmäs kojelautaa ja siten takana matkustaville lisää tilaa.Ongelmana on kuitenkin se, että lattia etumatkustajan jalkatilassa nousee ylöspäin, eikä jalkoja saa siihen mukavasti, ellei vedä etuistuinta taakse.Jos etuistuin taas on takana, takana matkustavien jalkatila hupenee olemattomiin.Auton äänieristystä on parannettu, mutta kovamuoviset materiaalit antavat tunteen, että jostakin on säästetty. Esimerkiksi ulkopeilien säätönuppi vaikuttaa huteralta.Ohjaus on sähköisesti tehostettu, mutta se sopii autoon hyvin. Alusta on tehty tasapainoiseksi.Korkeareunainen tavaratila vetää 300 litraa, joten se on kokoluokassa reilu. Takaistuimet kaatamalla saa lisää tilaa, mutta laajennus ei ole tasainen.Turbon voimat riittävätKokeilimme autoa sekä turbolla höystetyllä 110-hevosvoimaisella että vapaasti hengittävällä 82-heppaisella bensiinimoottorilla. Molemmat ovat kolmisylinterisiä ja 1,2-litraisia.Turbomyllyn parina meillä oli kuusiportainen automaattivaihteisto, ja se olikin oivallinen pari. Moottorin voimat ja vääntö riittävät hyvin mäkisessäkin maastossa, ja automaatti hoitaa vaihtamisen sulavasti.Kyseessä on todellakin "aito" Aisinin automaatti eikä halvemmalla kasattu robottivaihteisto, joka on tyypillinen pikkuautoluokassa. Ero on kuin yöllä ja päivällä, eikä nykivästä soutuvenetunnelmasta ole tietoakaan.Kesympi 82-hevosvoimainen moottori on voimaton, eikä sen laiska kiihtyvyys tahdo riittää turvallisiin ohituksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTallentava videokameraNykyaikaisuutta C3:een tuo muun muassa vakiovarusteena saatava kaistavahti. Sen sijaan kosketusnäytön, sähköllä toimivat takaikkunat ja sadetunnistimen saa vasta kalleimmassa varustelussa.Uutta ajettelua on täysin integroitu, automaattisesti tallentava videokamera, ConnectedCAM, jonka video- ja still-kuvia voi jakaa myös sosiaalisessa mediassa. Ihan oikeaa hyötyä siitä voi olla kolari- ja vahinkotapauksissa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Citroën C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 3996 mm, leveys 1749 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2540 mm Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?