25.6.2018 Ajoneuvot Vielä yksi uusi polttoaine – Volvo FH460LNG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös raskaaseen kalustoon haetaan ympäristöystävällisempiä polttoaineita. Volvo FH460LNG käyttää nesteytettyä maakaasua. Euroopan komissio on ehdottanut tiukempia päästörajoja hyötyajoneuvoille. Lähtötasona vuoden 2019 hiilidioksidipäästöt vähennyksen tulisi olla 15 prosenttia vuoteen 2025 ja 30 prosenttia 2030 mennessä. Nyt käytössä olevat dieselmoottorit on jo hiottu huippuunsa, tekniset parannukset ovat aina vain kalliimpia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasulla puhtaammat päästötYksi keino uusiin rajoihin pääsemiseksi on kaasun käyttö polttoaineena. Hiilidioksidipäästöt putoavat 20 prosenttia maakaasulla ja biokaasulla lähestulkoon 100 prosenttia. Typpioksidipäästöt ja partikkelit vähenevät samalla. Kaasun edullisuus kuittaa kalliimman hankintahinnan. Maakaasulle on jo jakeluasemia eteläisessä Suomessa ja biokaasua tuotetaan useammassakin laitoksessa.Maakaasun kulutus kiloina (20-30 kg/100km) kuulostaa kohtuulliselta, mutta kaasumainen olomuoto vie paineistettunakin tilaa paljon. Henkilöautoissa kaasusäiliöt nipistävät osan tavaratilasta. Kuorma-autoissa tavanomaiseen 1000 kilometrin toimintamatkaan pääsemiseksi kaasusäiliöt veisivät liikaa kuutioita kuormatiloista.Nesteenä pienempi tilavuusNesteytettynä maakaasun tilavuus putoaa murto-osaan. Valitettavasti nesteenä maakaasu pysyy vain jäähdytettynä -163 celsiusasteseen. Polttoainetankista tuleekin yksi auton kalleimmista osista, iso termospullo. Silti sisältö lämpenee, laajenee, kaasuuntuu ja tyhjenee varoventtiilin kautta. Tankki on tyhjä kuukaudessa. Metaani on hiilidioksidiakin pahempi kasvihuonekaasu, joten auto sietää pitää päivittäin ajossa päästövähennyksen aikaansaamiseksi.Nesteytettyä maakaasua saa tällä hetkellä neljästä jakelupisteestä, Helsingistä, Vantaalta, Turusta ja Jyväskylästä. Seuraavat asemat on suunniteltu avattaviksi Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle.Polttoaineen kylmyyden vuoksi tankatessa on pidettävä suojavarustusta, iho ja erityisesti silmät on suojattava. Nesteytetty maakaasu aiheuttaa välittömästi palovamman kaltaiset paleltumat. Vahinkoja ei synny helposti, tankkausliitintä ei pysty kytkemään väärin. Kylmyys, voimakas kaasuuntumispyrkimys ja tulenarkuus on kuitenkin pidettävä mielessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksoispolttoainejärjestelmäVolvo tarjoaa kahta LNG-versiota, FM LNG jakeluliikenteeseen ja FH LNG kaukoliikenteeseen. Moottori on 12,8-litrainen rivikuutonen, tehovaihtoehtoja on kaksi, joko 420 tai 460 hevosvoimaa. Moottori perustuu tuttuun dieselmoottoriin varustettuna kahdella yhteispaineruiskutusjärjestelmällä, suuttimet ovat kuitenkin yhteiset. Kaksoispolttoainesuutin ruiskuttaa ensin pienen määrän dieseliä ja heti perään kaasua. Ruiskutusjärjestelmässä maakaasu palautuu kaasumaiseen olomuotoon. Diesel syttyy herkemmin ja toimii seoksen sytyttäjänä. Dieseliä palaa 5-10 prosenttia kulutuksesta. Kaasun loppuessa tai kaasupuolen vikaantuessa, moottorilla voi nilkuttaa korjaamolle, pelkällä dieselillä tehoa irtoaa noin 50 hevosvoimaa. Mittaristossa on kolme määrämittaria, kaasulle (205 kg), dieselille (170 l) ja AdBluelle (64 l). Maakaasulla tutusta moottorista irtoaa tehoa ja vääntöä saman verran kuin vastaavasta dieselmoottorista, tosin hivenen erilaisilla kierroksilla. Ajossa ammattikuljettaja voi löytää eron, satunnaisesti kuorma-autolla ajeleva toimittaja ei huomaa mitään eroa vedossa eikä käyntiäänessä. Lyhyt koeajo menee ällistellessä ohjaamon erinomaista ergonomiaa, äänettömyyttä ja uusia elektronisia avustimia. Kunhan pienistä liikenneympyröistä selviää, matka taittuu juhlavasti ja mukavammin kuin henkilöautolla konsanaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa