25.6.2018 Ajoneuvot Vielä yksi uusi polttoaine – Volvo FH460LNG Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös raskaaseen kalustoon haetaan ympäristöystävällisempiä polttoaineita. Volvo FH460LNG käyttää nesteytettyä maakaasua. Euroopan komissio on ehdottanut tiukempia päästörajoja hyötyajoneuvoille. Lähtötasona vuoden 2019 hiilidioksidipäästöt vähennyksen tulisi olla 15 prosenttia vuoteen 2025 ja 30 prosenttia 2030 mennessä. Nyt käytössä olevat dieselmoottorit on jo hiottu huippuunsa, tekniset parannukset ovat aina vain kalliimpia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasulla puhtaammat päästötYksi keino uusiin rajoihin pääsemiseksi on kaasun käyttö polttoaineena. Hiilidioksidipäästöt putoavat 20 prosenttia maakaasulla ja biokaasulla lähestulkoon 100 prosenttia. Typpioksidipäästöt ja partikkelit vähenevät samalla. Kaasun edullisuus kuittaa kalliimman hankintahinnan. Maakaasulle on jo jakeluasemia eteläisessä Suomessa ja biokaasua tuotetaan useammassakin laitoksessa.Maakaasun kulutus kiloina (20-30 kg/100km) kuulostaa kohtuulliselta, mutta kaasumainen olomuoto vie paineistettunakin tilaa paljon. Henkilöautoissa kaasusäiliöt nipistävät osan tavaratilasta. Kuorma-autoissa tavanomaiseen 1000 kilometrin toimintamatkaan pääsemiseksi kaasusäiliöt veisivät liikaa kuutioita kuormatiloista.Nesteenä pienempi tilavuusNesteytettynä maakaasun tilavuus putoaa murto-osaan. Valitettavasti nesteenä maakaasu pysyy vain jäähdytettynä -163 celsiusasteseen. Polttoainetankista tuleekin yksi auton kalleimmista osista, iso termospullo. Silti sisältö lämpenee, laajenee, kaasuuntuu ja tyhjenee varoventtiilin kautta. Tankki on tyhjä kuukaudessa. Metaani on hiilidioksidiakin pahempi kasvihuonekaasu, joten auto sietää pitää päivittäin ajossa päästövähennyksen aikaansaamiseksi.Nesteytettyä maakaasua saa tällä hetkellä neljästä jakelupisteestä, Helsingistä, Vantaalta, Turusta ja Jyväskylästä. Seuraavat asemat on suunniteltu avattaviksi Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle.Polttoaineen kylmyyden vuoksi tankatessa on pidettävä suojavarustusta, iho ja erityisesti silmät on suojattava. Nesteytetty maakaasu aiheuttaa välittömästi palovamman kaltaiset paleltumat. Vahinkoja ei synny helposti, tankkausliitintä ei pysty kytkemään väärin. Kylmyys, voimakas kaasuuntumispyrkimys ja tulenarkuus on kuitenkin pidettävä mielessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksoispolttoainejärjestelmäVolvo tarjoaa kahta LNG-versiota, FM LNG jakeluliikenteeseen ja FH LNG kaukoliikenteeseen. Moottori on 12,8-litrainen rivikuutonen, tehovaihtoehtoja on kaksi, joko 420 tai 460 hevosvoimaa. Moottori perustuu tuttuun dieselmoottoriin varustettuna kahdella yhteispaineruiskutusjärjestelmällä, suuttimet ovat kuitenkin yhteiset. Kaksoispolttoainesuutin ruiskuttaa ensin pienen määrän dieseliä ja heti perään kaasua. Ruiskutusjärjestelmässä maakaasu palautuu kaasumaiseen olomuotoon. Diesel syttyy herkemmin ja toimii seoksen sytyttäjänä. Dieseliä palaa 5-10 prosenttia kulutuksesta. Kaasun loppuessa tai kaasupuolen vikaantuessa, moottorilla voi nilkuttaa korjaamolle, pelkällä dieselillä tehoa irtoaa noin 50 hevosvoimaa. Mittaristossa on kolme määrämittaria, kaasulle (205 kg), dieselille (170 l) ja AdBluelle (64 l). Maakaasulla tutusta moottorista irtoaa tehoa ja vääntöä saman verran kuin vastaavasta dieselmoottorista, tosin hivenen erilaisilla kierroksilla. Ajossa ammattikuljettaja voi löytää eron, satunnaisesti kuorma-autolla ajeleva toimittaja ei huomaa mitään eroa vedossa eikä käyntiäänessä. Lyhyt koeajo menee ällistellessä ohjaamon erinomaista ergonomiaa, äänettömyyttä ja uusia elektronisia avustimia. Kunhan pienistä liikenneympyröistä selviää, matka taittuu juhlavasti ja mukavammin kuin henkilöautolla konsanaan.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen