13.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo 1.2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polon päivitetty versio petraa pikkuautoluokassa. Hyvää: Isomman auton tuntu, uudistuneet moottorit. Huonoa: Sisämelu. Faceliftin verran uudistunut Volkswagen Polo 1.2 tekee hyvän ensivaikutelman. Pikkuautoluokan edustajaksi Polo on muodoiltaan menevä ja tyylikäs, vaikka suuremmat linjat ovat perua edellisestä päivityksestä. Todellisia uudistuksia ulkopuolella ovat keulan ja perän kevyet muotoviilaukset, korinväriset peilit ja takavalot. Kokonaisuus on huolella viimeistelty.Sisälle valmistaja lupaa uudistunutta tilaa ja lisää mukavuutta. Varustelutasoja on tarjolla kolme: trendline, comfortline ja highline. Koeajoauto edustaa niistä keskimmäistä. Tyyliä on tarjolla sopivasti, eikä materiaaleissa tai viimeistelyssä ole moitittavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasento vaatii työtäOhjauspyörä ja kosketusta totteleva monitoiminäyttö ovat tuttuja pykälää isommasta Golfista. Muitakin viitteitä sukulaisuudesta on. Hetkittäin tuntuu, että Polo puskee pian Golfin tuntumaan, vaikka on luokaltaan selvästi pienempi.Kuljettajan kannalta toivomisen varaa jättävät vain istuimen mitoitus ja säädöt. Kelvollisen ajoasennon eteen on nähtävä hieman vaivaa. Näkyvyys ulos on hyvä.Lupaukset mukavuuden osalta lunastetaan varauksin. Pitkä kuljettaja kaipaisi lisää pääntilaa, mutta 175-senttisellä asiat ovat vielä kelvollisesti. Takapenkillä mukavuus on kohdallaan vasta viisi senttiä lyhemmällä. Sivuttaissuunnassa takana tilaa on hyvin kahdelle, kolmella tunnelma on tiivis. Edessä on väljää.Ajossa Polon pikkuautomaisuus tulee esiin selvemmin. Rengasäänien ja sisämelun määrä nousee selvästi jo maantienopeuksissa vaikka alla on kesärenkaat.Menevä myös ajossaKaupunkikeveä ohjaus on ilahduttavan vakaa maantieajossa. Tehostus on sähkömekaaninen. Ratin takana tuntuma on kohdallaan ja eteneminen määrätietoista myös reippaammassa ajossa. Uratkaan eivät pahemmin häiritse. Pikkuautolle suoritus on hyvä.Valmistajan taloudellisen bluemotion-filosofian mukaisiksi päivitettyjä moottorivaihtoehtoja on tarjolla viisi: kolme bensaa ja kaksi dieseliä. Koeajoauton 1,2 litran TSI-moottori (66 kW/90 hv) on pirteä, vaikka edustaa valikoiman maltillisempaa päätä. Pikkuautoksi Polo suoriutuu myös matka-ajosta hyvin. Kaikissa moottoreissa on nyt vakiona start–stop -automatiikka ja jarrutusenergian talteenotto.Kakoiskytkinautomaatti vaihtaa sopivan vaihteen huomaamattomasti. Taloudellisuuspainotus on ilmeinen. Kovilla kierroksilla ei ajeta pitkään edes kiihdytyksissä. Automaattia haluavan on valittava käyttövoimaksi bensa. Diesel-Pololla ajetaan manuaalivaihtein. Automaatissa vaihteita on seitsemän, manuaalissa viisi.Varustelemalla lisääPoloon on saatavilla laaja kattaus avustavaa tekniikkaa kuljettajaa tukemaan. Lisävarustevalikoimasta useimmat on tähän asti nähty vain isomman kokoluokan autoissa, kuten peruutuskamera, led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin ja sähköisesti säädettävä iskunvaimennus urheilullisempaan menoon.Täysin uutta on matkapuhelimen applikaatioiden rajatun käytön auton kosketusnäytön kautta mahdollistava MirrorLink-toiminto.Koeajoauton varusteherkutteluun on käytetty lähes 4 000 euroa. Vastapainoksi kustannukselle on saatu muun muassa mukautuva vakionopeussäädin, pysäköintitutka, kosketusta totteleva monitoimivärinäyttö, täysautomaattinen ilmastointi, hieman nahkaa verhoiluun ja väriä ulkopintaan.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG BlueMotion Hinta alkaen 20 108 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 037 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 197 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, suorasuihkutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4800 r/min Vääntö 160 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 160 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 3972 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1139 kg Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja