13.11.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo 1.2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polon päivitetty versio petraa pikkuautoluokassa. Hyvää: Isomman auton tuntu, uudistuneet moottorit. Huonoa: Sisämelu. Faceliftin verran uudistunut Volkswagen Polo 1.2 tekee hyvän ensivaikutelman. Pikkuautoluokan edustajaksi Polo on muodoiltaan menevä ja tyylikäs, vaikka suuremmat linjat ovat perua edellisestä päivityksestä. Todellisia uudistuksia ulkopuolella ovat keulan ja perän kevyet muotoviilaukset, korinväriset peilit ja takavalot. Kokonaisuus on huolella viimeistelty.Sisälle valmistaja lupaa uudistunutta tilaa ja lisää mukavuutta. Varustelutasoja on tarjolla kolme: trendline, comfortline ja highline. Koeajoauto edustaa niistä keskimmäistä. Tyyliä on tarjolla sopivasti, eikä materiaaleissa tai viimeistelyssä ole moitittavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjoasento vaatii työtäOhjauspyörä ja kosketusta totteleva monitoiminäyttö ovat tuttuja pykälää isommasta Golfista. Muitakin viitteitä sukulaisuudesta on. Hetkittäin tuntuu, että Polo puskee pian Golfin tuntumaan, vaikka on luokaltaan selvästi pienempi.Kuljettajan kannalta toivomisen varaa jättävät vain istuimen mitoitus ja säädöt. Kelvollisen ajoasennon eteen on nähtävä hieman vaivaa. Näkyvyys ulos on hyvä.Lupaukset mukavuuden osalta lunastetaan varauksin. Pitkä kuljettaja kaipaisi lisää pääntilaa, mutta 175-senttisellä asiat ovat vielä kelvollisesti. Takapenkillä mukavuus on kohdallaan vasta viisi senttiä lyhemmällä. Sivuttaissuunnassa takana tilaa on hyvin kahdelle, kolmella tunnelma on tiivis. Edessä on väljää.Ajossa Polon pikkuautomaisuus tulee esiin selvemmin. Rengasäänien ja sisämelun määrä nousee selvästi jo maantienopeuksissa vaikka alla on kesärenkaat.Menevä myös ajossaKaupunkikeveä ohjaus on ilahduttavan vakaa maantieajossa. Tehostus on sähkömekaaninen. Ratin takana tuntuma on kohdallaan ja eteneminen määrätietoista myös reippaammassa ajossa. Uratkaan eivät pahemmin häiritse. Pikkuautolle suoritus on hyvä.Valmistajan taloudellisen bluemotion-filosofian mukaisiksi päivitettyjä moottorivaihtoehtoja on tarjolla viisi: kolme bensaa ja kaksi dieseliä. Koeajoauton 1,2 litran TSI-moottori (66 kW/90 hv) on pirteä, vaikka edustaa valikoiman maltillisempaa päätä. Pikkuautoksi Polo suoriutuu myös matka-ajosta hyvin. Kaikissa moottoreissa on nyt vakiona start–stop -automatiikka ja jarrutusenergian talteenotto.Kakoiskytkinautomaatti vaihtaa sopivan vaihteen huomaamattomasti. Taloudellisuuspainotus on ilmeinen. Kovilla kierroksilla ei ajeta pitkään edes kiihdytyksissä. Automaattia haluavan on valittava käyttövoimaksi bensa. Diesel-Pololla ajetaan manuaalivaihtein. Automaatissa vaihteita on seitsemän, manuaalissa viisi.Varustelemalla lisääPoloon on saatavilla laaja kattaus avustavaa tekniikkaa kuljettajaa tukemaan. Lisävarustevalikoimasta useimmat on tähän asti nähty vain isomman kokoluokan autoissa, kuten peruutuskamera, led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin ja sähköisesti säädettävä iskunvaimennus urheilullisempaan menoon.Täysin uutta on matkapuhelimen applikaatioiden rajatun käytön auton kosketusnäytön kautta mahdollistava MirrorLink-toiminto.Koeajoauton varusteherkutteluun on käytetty lähes 4 000 euroa. Vastapainoksi kustannukselle on saatu muun muassa mukautuva vakionopeussäädin, pysäköintitutka, kosketusta totteleva monitoimivärinäyttö, täysautomaattinen ilmastointi, hieman nahkaa verhoiluun ja väriä ulkopintaan.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG BlueMotion Hinta alkaen 20 108 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 037 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 197 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, suorasuihkutus, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 4800 r/min Vääntö 160 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 160 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 184 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 3972 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1462 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 280 l Omamassa: 1139 kg Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä