14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Modernit moottorit lisävät hiljattain uudistuneen V60:n kiinnostavuutta. Hyvää: voimanlähteen alavääntö, polttoainetalous. Huonoa: takajalkatilat. Volvon 60-sarjalaisiin tulee piakkoin uusi moottoriperhe. Ja vuoden kuluttua tulee uusi pohjaratkaisu.Maaliskuussa 2010 Fordilta kiinalaiselle Zhejiang Geely Holding Groupille siirtynyt Volvon henkilöautotuotanto on hurjien investointien kohteena. Ensimmäinen iso askel on Drive-E -voimalinja, johon kuuluu kolme uutta moottoria ja kahdeksanportainen automaattivaihteisto.Ensi vuonna tuotantoon tuleva muunneltava Spa-pohjaratkaisu täyttää lähes kaikkien Volvo-mallien tarpeet. Ainoastaan V40-mallisto jää uudistuksen ulkopuolelle. Moottorit ja tuleva pohjarakenne ovat täysin Volvon omia.Suomessa uusi moottoriperhe tulee vuodenvaihteessa tarjolle keväällä uudistettuihin S60-, V60- ja XC60-malleihin. Uuden automaattivaihteiston ohella tarjolla on kuusiportainen manuaalivaihteisto.Autot ovat toistaiseksi etuvetoisia, myös XC60-mallissa.Vasta Spa-pohjarakenne mahdollistaa nelivedon uusilla moottoreilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjana nelisylinterisyysMoottorimallisto kattaa 181-hevosvoimaisen D4-turbodieselin sekä 306-hevosvoimaisen T6-bensiinimoottorin. T6 on varustettu mekaanisella ahtimella ja turbolla. Kolmas uutuus on turboahdettu T5-bensiinimoottori.Tulokkaat ovat nelisylinterisiä ja kaksilitraisia. Dieselissä on yhteispaineruiskutus ja bensiinimoottoreissa suorasuihkutus ja muuttava venttiilien ajoitus.Huipputaloudellinen dieselSuomessa suurimmat odotukset kohdistuvat D4-moottoriin. Käsivalintaisella vaihteistolla sen päästöt ovat 99 grammaa kilometrillä.Diesel vaikuttaa kautta linjan miellyttävältä. Alavääntö on hyvä ja voimaa löytyy myös korkeammilla kierroksilla. Moottorista jää vahva kuva.Japanilaista sukujuurta oleva, mutta Volvolle räätälöity momentinmuuntimeen perustuva automaattivaihteisto työskentelee esimerkillisen pehmeästi.Vaihteen valitsimet on sijoitettu ohjauspyörän yhteyteen. Käsivalinta jää päälle pitkiksi ajoiksi, vaikka vaihteita ei käytetä käsin. Automatiikka palaa ehkä turhankin pitkän viiveen jälkeen.Parin tunnin vuoristolenkki moottoritieosuuksineen pysäyttää ajotietokoneen 7,3 litran kulutuslukemaan, mikä ei varmasti kerro koko totuutta.Teksti ja kuva: Jari Kohonen Volvo V60 D4 Summum aut. Hinta alkaen 39 068 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 759 € Ajoneuvovero 93 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1969 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v automaatti, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 111 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 1623 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu jatkua (24h) vuoden ajan Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”