14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Modernit moottorit lisävät hiljattain uudistuneen V60:n kiinnostavuutta. Hyvää: voimanlähteen alavääntö, polttoainetalous. Huonoa: takajalkatilat. Volvon 60-sarjalaisiin tulee piakkoin uusi moottoriperhe. Ja vuoden kuluttua tulee uusi pohjaratkaisu.Maaliskuussa 2010 Fordilta kiinalaiselle Zhejiang Geely Holding Groupille siirtynyt Volvon henkilöautotuotanto on hurjien investointien kohteena. Ensimmäinen iso askel on Drive-E -voimalinja, johon kuuluu kolme uutta moottoria ja kahdeksanportainen automaattivaihteisto.Ensi vuonna tuotantoon tuleva muunneltava Spa-pohjaratkaisu täyttää lähes kaikkien Volvo-mallien tarpeet. Ainoastaan V40-mallisto jää uudistuksen ulkopuolelle. Moottorit ja tuleva pohjarakenne ovat täysin Volvon omia.Suomessa uusi moottoriperhe tulee vuodenvaihteessa tarjolle keväällä uudistettuihin S60-, V60- ja XC60-malleihin. Uuden automaattivaihteiston ohella tarjolla on kuusiportainen manuaalivaihteisto.Autot ovat toistaiseksi etuvetoisia, myös XC60-mallissa.Vasta Spa-pohjarakenne mahdollistaa nelivedon uusilla moottoreilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinjana nelisylinterisyysMoottorimallisto kattaa 181-hevosvoimaisen D4-turbodieselin sekä 306-hevosvoimaisen T6-bensiinimoottorin. T6 on varustettu mekaanisella ahtimella ja turbolla. Kolmas uutuus on turboahdettu T5-bensiinimoottori.Tulokkaat ovat nelisylinterisiä ja kaksilitraisia. Dieselissä on yhteispaineruiskutus ja bensiinimoottoreissa suorasuihkutus ja muuttava venttiilien ajoitus.Huipputaloudellinen dieselSuomessa suurimmat odotukset kohdistuvat D4-moottoriin. Käsivalintaisella vaihteistolla sen päästöt ovat 99 grammaa kilometrillä.Diesel vaikuttaa kautta linjan miellyttävältä. Alavääntö on hyvä ja voimaa löytyy myös korkeammilla kierroksilla. Moottorista jää vahva kuva.Japanilaista sukujuurta oleva, mutta Volvolle räätälöity momentinmuuntimeen perustuva automaattivaihteisto työskentelee esimerkillisen pehmeästi.Vaihteen valitsimet on sijoitettu ohjauspyörän yhteyteen. Käsivalinta jää päälle pitkiksi ajoiksi, vaikka vaihteita ei käytetä käsin. Automatiikka palaa ehkä turhankin pitkän viiveen jälkeen.Parin tunnin vuoristolenkki moottoritieosuuksineen pysäyttää ajotietokoneen 7,3 litran kulutuslukemaan, mikä ei varmasti kerro koko totuutta.Teksti ja kuva: Jari Kohonen Volvo V60 D4 Summum aut. Hinta alkaen 39 068 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 759 € Ajoneuvovero 93 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1969 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v automaatti, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 111 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm Tavaratila: 430 l Omamassa: 1623 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu jatkua (24h) vuoden ajan Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin